حس بویایی

آیا از بین رفتن حس بویایی به کرونا مربوط است؟

طبق گزارش‌ها از سراسر جهان بسیاری از بیماران کرونایی حس بویایی خود را از دست می‌دهند و این موضوع به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است.

به گفته‌ی دانشمندان برجسته‌ی انگلستان از بین رفتن حس بویایی ناگهانی که به نام آنوسمی یا هایپونوسمی شناخته می‌شود می‌تواند یکی از علائم کرونا باشد و فرد مورد نظر به احتمال زیاد ناقل پنهان ویروس کرونا می‌باشد. از دیگر علائم این ویروس می‌توان به تب ، گلودرد ، سرفه ، درد قفسه‌ی سینه و ضعف اشاره کرد.

متخصصان و دانشمندان بر این باورند که یک آنزیم ممکن است باعث از بین رفتن حس بویایی شود. در تحقیقات و مطالعات انجام شده به دوزهای بالایی از آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 ، ACE-2 در حفره های بینی است دست یافته‌اند که از طریق آن این حس دریافت می‌شود.

به گفته‌ی آنها آنزیم ACE-2 شرایط را برای ورود ویروس کرونا به داخل بدن فراهم می‌کند.

حس بویایی

نظریه متخصصان درباره حس بویایی بیماران کرونایی

همچنین متخصصان گوش و حلق و بینی انگلستان نیز باور دارند بیمارانی که حس بویایی خود را از دست می‌دهند ناقلان پنهان ویروس کووید -19 هستند و باید در قرنطینه خانگی به سر ببرند.

طی یک آزمایش در دانشگاه جان هاپکینز برای تحقیق درباره این موضوع ، بافت‌های بینی 23 نفر را با عمل جراحی برداشتند و بررسی کردند و به گفته‌ی مجله تخصصی European Respiratory Journal انجام این آزمایش‌ها می‌تواند به رویکرد جدیدی برای درمان حس بویایی از دست رفته بیماران کرونا باشد.

پروفسور کلر هاپکینز رئیس انجمن راینولوژی بریتانیا و پروفسور نیرمال کومار رئیس انجمن گوش ، حلق و بینی بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند طبق تست‌ها و آزمایش‌های انجام شده به صورت گسترده از بیماران کرونایی در کره جنوبی، در 30 درصد از مبتلایان، آنوسمی اصلی‌ترین علت این بیماری بوده است و به گفته‌ی این متخصصان بسیاری از مبتلایان در سراسر جهان علائمی مانند تب ، سرفه ، و غیره را نداشته و صرفا حس بویایی خود را از دست داده‌اند. آمار این بیماران رو به رشد می‌باشد و بسیاری از همکاران نیز در آمریکا ، فرانسه و ایتالیا تجربه‌های مشابهی را داشته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*