واکسن کرونا روسی

واکسن کرونا روسی از ماه آینده به صورت انبوه توزیع می‌شود

طبق اعلام دولت روسیه، نخستین سری از واکسن کرونا روسی طی ماه آینده به صورت انبوه در این کشور توزیع خواهد شد.

میخائیل موراشکو ( Mikhail Murashko)، وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد واکسن کرونا این کشور به صورت انبوه برای نخستین بار از ماه سپتامبر میلادی به مردم روسیه تحویل داده خواهد شد. گفتنی است واکسن روسی کرونا با نام Sputnik V به عنوان نخستین واکسن کروناویروس در جهان به ثبت رسید که اعلام خبر توزیع آن به مردم این کشور نگرانی بسیاری از محققان و کارشناسان را به همراه داشت.

توزیع انبوه واکسن کرونا روسی از ماه آینده

وزیر بهداشت روسیه در ادامه بیان کرد تولید واکسن روسی کرونا همزمان با نظارت بر اثربخشی این دارو انجام می‌شود. همچنین رئیس صندوق ثروت ملی روسیه اخیرا اعلام کرده بود روسیه قصد دارد طی همکاری با سایر کشورها تا پایان سال 2020 میلادی حدود 200 میلیون دوز از این واکسن را تولید کند. طبق اعلام مقامات روسی، پس از این که تولید صنعتی واکسن کرونا به انجام رسید، در ماه اکتبر مراحل واکسیناسیون این واکسن در میان داوطلبان کشور روسیه انجام خواهد شد.

میخائیل موراشکو در ادامه تاکید کرد این واکسن در گام نخست به کارکنان حوزه سلامت و معلمان تزریق می‌شود و فرآیند واکسیناسیون نیز کاملا داوطلبانه است. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان نسبت به ساخت این ویروس ابراز نگرانی کردند، تاکنون بیش از 20 کشور برای خرید این واکسن به دولت روسیه درخواست داده‌اند.

طبق گزارش روزنامه سان، اخباری در خصوص عوارض جانبی واکسن روسی کووید 19 که روی گروه کوچکی از داوطلبان نظیر سربازان ارتش روسیه مورد استفاده قرار گرفت، مشاهده شد که از این عوارض به گرمازدگی، درد، تورم، خارش در محل تزریق و افزایش دمای بدن اشاره کردند. البته این خبرها به تایید نرسیده است، اما افراد دیگری که این واکسن به آنها تزریق شد نیز به تب، سردرد، اسهال، گرفتگی بینی، کمبود انرژی، کاهش اشتها، درد گلو و آبریزش بینی دچار شدند. هرچند پوتین اعلام کرد یکی از دختران وی این واکسن کرونا را دریافت کرده است، اما هیچ تایید رسمی در خصوص این که آن فرد دختر پوتین بوده باشد، وجود ندارد.