سقف پانوراما

آپشن جدید محصولات ایران خودرو؛ مجهز شدن سمند ، رانا و دنا به سقف پانوراما

سقف پانوراما به عنوان آپشن جدید محصولات ایران خودرو پس از پژو 207 در برخی دیگر از خودروهای داخلی از جمله سمند، رانا و دنا نصب خواهد شد.

سقف پانوراما به نوع پیشرفته‌تر سقف‌های مونوروف گفته می‌شود که اولین‌بار در سال 2008 توسط شرکت شورلت بر روی خودروهای مدل کروز قرار گرفتند و حالا این آپشن به محصولات ایران خودرو آمده است. طبق اعلام گروه صنعتی ایران خودرو و به گفته احمد آقاجانی معمار ، تاکنون 700 دستگاه از خودروی پژو 207 هاچ بک پانوراما تولید شده است و به زودی به بازار عرضه خواهند شد. فاز تجاری پژو 207 صندوق دار نیز تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد پروژه خودروی پژو 207 پانوراما برای نخستین بار توسط ایده نصب سانروف با استفاده از ظرفیت قانونی شرکت‌های خودروساز برای تجهیز سه گروه خودروی سمند ، پارس و 206 مطرح و با همکاری شرکت پژو فرانسه آغاز شد. وی در ادامه اظهار کرد که به دنبال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت پژو فرانسه و دیگر شرکت‌های خارجی این پروژه توسط مهندسان ایرانی بر روی سمند و 206 برنامه‌ریزی و انجام شد و در خط تولید به صورت OEM بر روی خودروهای دنا و پژو 206 اجرایی شدند.

سقف پانوراما

به دلیل کوتاه بودن ارتفاع سقف خودروی پژو 207 نصب این سانروف برای سرنشینان عقب دارای مشکلاتی بود که طی بررسی و امکان‌سنجی‌های لازم و به کار بردن سقف پانوراما به عنوان یکی از مسیرهای حل این مشکل بر طبق روش‌های به‌روز خودروسازی جهان این مشکلات برطرف شدند.

همچنین با توجه به قابل انطباق بودن سقف شیشه‌ای خودرو 207 ، مطالعات در این زمینه تکمیل شد و نمونه‌های اولیه به صورت کامل انجام شد. بدین ترتیب این پروژه به صورت صد در صد داخلی و در مقایسه با خودروهای روز دنیا ، مشابه طرح‌هایی که بر روی خودروهای پژو 207 و 3008 استفاده شده بود ، اجرا کردیم.

قطعات سقف پانوراما برای خودروهای داخلی

در زمینه تامین قطعات سقف شیشه‌ای و سانروف نیز با اشتراک گذاری اطلاعات بین سازندگان داخلی توسط ساپکو ، قطعه‌سازان توانستند برای نخستین‌بار نمونه اولیه قطعات را تولید کنند و پس از تست‌های انجام شده و ارزیابی‌های اولیه و نتایج رضایت‌مندی ، این پروژه بر روی برخی از محصولات ایران خودرو به صورت کارخانه‌ای OEM در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پروژه بیان کرد که برای تولید خودروهایی با سقف پانوراما باید تغییراتی در خطوط تولید کارخانه‌ها انجام دهیم و تعدادی ربات و تجهیزات و همچنین تعدادی ایستگاه کاری جدید نیز به بخش‌های تولید کارخانه اضافه کنیم. در حال حاضر کارخانه‌های ایران خودرو ظرفیت تولید هر دو مدل پژو 207 هاچ بک و صندوق دار پانوراما را دارند.

وی افزود بر خلاف سانروف که کاربردی محدود دارد ، سقف‌های پانوراما به دلیل شیشه‌های به کار رفته در آن از گذر نور و انرژی کنترل می‌شوند و همچنین موجب جلوگیری از افزایش دما در داخل کابین می‌شوند و مانع عبور اشعه‌های UV خواهند شد. در ساخت این شیشه‌ها از سیستم تلسکوپی استفاده شده که در صورت عدم نیاز بسته می‌شود و ظاهر آن نیز از رنگ و پارچه کاملا هماهنگ با قطعات خودرو است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*