پوست مصنوعی

پوست مصنوعی الکترونیکی جدید می‌تواند حس درد را برای ربات‌ها منتقل کند

پوست مصنوعی جدیدی که توسط دانشگاه RMIT ساخته شده می‌تواند حس درد را انتقال دهد تا در جدیدی به روی احساسات ربات‌ها باز شود.

دانشگاه RMIT مستقر در استرالیا به تازگی موفق به ساخت پوست مصنوعی الکترونیکی جدیدی شده که می‌تواند حس درد را دریافت و منتقل کند. این پوست مصنوعی می‌تواند در جایگاه‌های مختلفی از قبیل انسان و ربات مورد استفاده قرار بگیرد تا نقص‌های موجود را مرتفع کند. محققان می‌گویند اختراع جدیدشان می‌تواند دقیقا به همان شکلی که پوست انسان حس می‌کند، درد را دریافت کند.

عملکرد پوست مصنوعی الکترونیکی تقریبا آنی بوده و به محض دریافت محرک، با سرعتی معادل با نورون‌های عصبی انسان پیام را به مغز انتقال می‌دهد. درد یکی از حیاتی‌ترین حواس انسان بوده که از خطرات بالقوه تهدید کننده زندگی پیشگیری می‌کند.

پوست گسترده‌ترین ارگان حسی انسان‌هاست که سراسر بدن کشیده شده و به طور پیوسته در حال دریافت محرک است، اما حس درد تنها هنگامی صورت می‌گیرد که میزان تحریک از حد خاصی عبور کند. ما معمولا درد را هنگامی متوجه می‌شویم که یک جسم خیلی داغ یا خیلی تیز را لمس کنیم و در صورتی که از این حس محروم باشیم ممکن است به بافت، ماهیچه، عروق و اعصاب آسیب‌های جبران نشدنی وارد شود. خوشبختانه پوست الکترونیکی جدید می‌تواند نسبت به فشار، گرما و سرما از خود حساسیت نشان دهد و مغز را آگاه کند. این در حالی است که نمونه‌های اولیه پیشین تنها به یکی از این موارد واکنش نشان می‌دادند و عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

پوست مصنوعی

اگر بحث عملکرد فیزیولوژیک سنسور پوستی جدید را کنار بگذاریم، محققان دانشگاه RMIT کار سختی برای ساخت چنین نمونه‌ای را پیش رو داشته‌اند. این پوست مصنوعی از قطعات الکترونیکی کشسانی ساخته شده که بتوانند نسبت به تغییرات دما و فشار حساس باشند. گفته می‌شود از این اختراع جدید می‌توان به هنگام عمل ناموفق یا عدم امکان عمل پیوند پوست استفاده کرد تا حس اندام از بین نرود.

این پوست الکترونیکی از ترکیب قطعات الکترونیکی با اکسید متریال‌های مختلف و سیلیکون سازگار با بدن ساخته شده تا ظاهری شفاف، الاستیک و قابل پوشیدن داشته باشد. لایه حساس به دمای این سنسور هزار بار نازک‌تر از یک تار موی انسان بوده و در مجموع ضخامت پوست مصنوعی به اندازه یک استیکر است.