موشک هایپرسونیک هند

موشک هایپرسونیک هند برای اولین بار با موفقیت آزمایش شد

آزمایش موفقیت آمیز موشک هایپرسونیک هند ، این کشور را در زمره کشورهایی که در حال توسعه این سلاح‌ها هستند قرار داد.

بر اساس اطلاعیه‌ مطبوعاتی که توسط وزارت دفاع هند منتشر شده است، این کشور موشک هایپرسونیک خود را برای اولین بار با موفقیت آزمایش کرده است. این موشک آزمایشی که وسیله اثباتگر تکنولوژی هایپرسونیک یا به اختصار HSTDV نام دارد و محصول سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند – DRDO (سازمانی مشابه دارپا در آمریکا) است، در ساعت یازده و سه دقیقه صبح روز هفتم سپتامبر از مجموعه موشکی دکتر عبدالکلام در جزیره ویلر در نزدیکی ساحل شرقی هند پرتاب شد.

موشک هایپرسونیک هند

سلاح‌های هایپرسونیک بر خلاف موشک‌های بالستیک که در مسیری سهمی شکل و قابل پیش بینی حرکت می‌کنند، می‌توانند مانند موشک‌های کروز تغییر مسیر دهند. این مساله در کنار سرعت بالای آن‌ها کشف، ردگیری و رهگیریشان را بسیار مشکل کرده و این سلاح‌ها را به گزینه‌ای مناسب جهت عبور از سامانه‌های دفاعی پیشرفته تبدیل می‌کند.

موشک هایپرسونیک هند

موشک هایپرسونیک هند یک موشک کروز با موتور اسکرمجت است که توسط راکت آگنی 1 (که بر اساس یکی از موشک‌های بالستیک هند ساخته شده است)، پرتاب شد. موتور اسکرمجت، نوعی موتور جت است که می‌تواند سرعت هواگرد را به بیش از پنج برابر سرعت صوت برساند. این موتور برای این که بتواند روشن شود، نیازمند ورود پرسرعت هوا به درون موتور جهت فشرده سازی اکسیژن برای عمل احتراق سوخت است (فاقد کمپرسور هوا است)، شرایطی که فقط در سرعتی بیش از سرعت صوت قابل دستیابی است. بنابراین نیاز است که موشک دارای این نوع موتور برای آغاز عملکرد توسط وسیله دیگری مانند راکت، به سرعت مورد نظر رسانده شود.

موشک هایپرسونیک هند

ماکت موشک هایپرسونیک هند

موشک هایپرسونیک هند پس از رسیدن به ارتفاع 30 کیلومتری از راکت آگنی 1 جدا شده است و پس از رها شدن سپرهای حرارتی، موتور اسکرمجت آن آغاز به کار کرده و این موشک حدود 20 ثانیه با سرعت حدود 6 ماخ پرواز کرده است. به گفته وزارت دفاع هند، تزریق سوخت و روشن شدن موتور اسکرمجت این موشک نشان دهنده به بلوغ رسیدن تکنولوژی هایپرسونیک در اختیار این کشور است و این موتور دقیقا همانگونه که انتظار می رفت عمل کرده است. تمامی مراحل آزمایش توسط ایستگاه‌های تله‌متری، سامانه‌های الکترواپتیکال و چندین رادار رصد و کنترل شد.

موشک هایپرسونیک هند

انجام این آزمایش و نمایش موفق تکنولوژی‌های به کار رفته در این سلاح هندی از جمله طراحی آیرودینامیک بدنه، مکانیزم جدا شدن سلاح از راکت، روشن شدن موتور اسکرمجت و احتراق پایدار سوخت در سرعت هایپرسونیک، به معنی آمادگی برای ادامه مراحل توسعه موشک هایپرسونیک هند است. به گفته رسانه‌های هندی، این اثباتگر تکنولوژی در 5 سال آینده به یک سلاح عملیاتی تبدیل خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. در قرن بیستم هستیم و تکنالوژی پیشرفت کرد اما ذهن انسان ها تا به حال در عصر حجر باقی مانده. همش کشفیات مضره. هر پرتاب این موشک ها چقدر گرما و کاربن تولید میکند هروز به گرمای زمین افزوده میشه … دل همه هم خوش که به به ……. ولی سودش به ما مردم عادی چیست؟ غیر از فقر و مرض و جنگ و قحطی دنیا مگه مال ثروتمندان هاست؟

  2. صدرصد كپى كردن از آمريكايى ها خاك بر سرشون كنند جاسوس هاى هندى كشورهاى چين ، روسيه و هند در آمريكا نفوز دارند و اطلاعات پزشكى و نظامى…. كشور آمريكا رو سرقت ميكنند.

  3. هندی هام موشک میسازن؟