شبکه شاد

خدمات همراه اول به کودکان و نوجوانان دانش آموز؛ از درسا و انارستان تا شبکه شاد

همراه اول که پیش از این با زیست بوم درسا و سیم کارت های انارستان ، خدمات ویژه‌ای را به کودکان و نوجوانان دانش آموز ارائه کرده بود، حالا از این تجارت در توسعه شبکه شاد استفاده کرده است.

با توجه به بحران شیوع کرونا در سراسر جهان که کشورهای مختلف از جمله ایران با آن درگیر هستند، شرایط آموزش دانش آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید کاملا متفاوت با سال‌های گذشته است. به همین دلیل و با توجه به اهمیت سلامت کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان، دولت تصمیم گرفته آموزش در سال تحصیلی جدید را به صورت مجازی و آنلاین و همانطور که در اواخر سال تحصیلی گذشته انجام شد، پیگیری و اجرایی کند.

شبکه شاد

در همین راستا، اپراتورهای تلفن همراه کشورمان نیز خدمات مختلفی را برای امر آموزش در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار داده‌اند. شبکه شاد یکی از بسترهایی است که در آن تمام امکانات آموزش آنلاین و مجازی دانش آموزان مهیا شده و اپراتورها نیز اینترنت دسترسی به این سامانه را به صورت رایگان به کاربران این سامانه ارائه می‌کنند. در واقع همه اپراتورها مکلف هستند که امر دسترسی رایگان به شبکه شاد را در دستور کار خود قرار دهند.

زیست بوم درسا

همراه اول اپراتوری است که زیرساخت‌های پیاده‌سازی شبکه شاد را فراهم کرده است و این سامانه توسط یک شرکت خصوصی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. شبکه شاد را می‌توان اقدامی در راستا و در ادامه اقدامات قبلی همراه اول دانست. این اپراتور تلفن همراه در سال‌های گذشته زیست‌بوم یا خانواده درسا را معرفی کرد که امری بود در حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و دور کردن آنها از آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد. به این ترتیب با زیست‌بوم درسا، خانواده‌ها توانستند به دور از دغدغه‌های موجود در فضای مجازی، فرزندان خود را در محیطی ایمن مدیریت کنند.

درسا

در زیست‌بوم درسا اپلیکیشن‌های مختلفی تعریف شده و کاربران آن می‌توانند از بسته‌های مختلفی استفاده کنند. همچنین بازی‌ها و برنامه‌های آموزشی سرگرم کننده در این فضا تعبیه شده و ابزارهایی هم برای نظارت و مدیریت والدین بر فرزندانشان وجود دارد. خانواده درسا از سال 94 عزم خود را برای تولید، تامین و حمایت از تولیدات حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی به کار گرفته و شعار «دانایی، رشد و سرگرمی» را به مرحله اجرا در آورده است تا فضای مجازی پاک، سالم و مفید را به یک واقعیت تبدیل کند.

از اهداف کلی زیست بوم مجازی درسا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن برای کودکان و نوجوانان در برابر محتوای ناسالم و رفتارهای ناهنجار
  • ارائه بازی‌ها و برنامه‌های آموزشی، کاربردی و سرگرم کننده و محتواهای منطبق با نیازهای کودکان و نوجوانان
  • ارائه ابزارهای مدیریت و نظارت والدین بر فعالیت‌های مجازی فرزندان
  • آموزش مهارت‌های استفاده موثر از فضای مجازی به خانواده‌ها و ارتقای سواد مجازی
  • بومی سازی و رده بندی انواع محتوای صوت، تصویری و چند رسانه‌ای کودکان و نوجوانان و دسترسی آسان خانواده‌ها به آنها

از جمله خدمات و برنامه‌های موجود در زیست بوم درسا نیز می‌توان به دنیای درسا (برای مدیریت والدین بر فرایندهای موجود در تلفن همراه فرزندان)، درسا بازار (شامل بیش از 4 هزار اپلیکیشن اندرویدی با رویکرد ایرانی اسلامی در رده سنی کودک و نوجوان)، پرسا (سرویسی برای طرح پرسش‌های کودکان و دریافت پاسخ از متخصصان حوزه کودک و فضای مجازی) و فندقستان (برنامه‌ای برای ارائه محتواهای سرگرم کننده مانند شعر، قصه، داستان و مسابقه برای کودکان و نوجوانان) اشاره کرد.

سیم کارت انارستان

علاوه بر زیست بوم و خانواده موفق درسا که استقبال بسیار خوبی از آن شد، باید به سیم کارت های انارستان اشاره کنیم که با حمایت همراه اول و برای استفاده کودکان و نوجوانان وارد بازار شد. این سیم کارت های اعتباری برای کاربران رده سنی 6 تا 18 سال ارائه شده و امکانی برای پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های این گروه سنی است.

انارستان

این سیم کارت های رایگان به تمامی نیازهای مکالمه و پیامک کودکان و نوجوانان پاسخ داده و امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت با بسته‌های متنوع و متناسب با سن کاربران را فراهم کرده است. ویژگی‌های سیم کارت انارستان شامل موارد زیر می‌شود:

  • شارژ اولیه 500 تومان
  • امکان فعال‌سازی بسته های پیامک و طرح‌های تشویقی مکالمه و پیامک مختص سیم کارت های اعتباری همراه اول
  • امکان مکالمه و ارسال پیامک در سراسر ایران با تعرفه مشابه با سیم کارت های اعتباری همراه اول
  • فعال‌سازی خودکار سرویس اینترنت پاک پرسرعت روی سیم کارت
  • امکان استفاده از سرویس‌ها و نرم افزارهای انارستان شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین و مشاوره هوشمند تلفنی

برای فعال سازی این سیم کارت کافی است یکی از والدین با داشتن کارت یا کد فعال سازی سیم کارت،‌ تصویر کارت ملی پدر یا مادر و تصویر شناسنامه فرزند به یکی از دفاتر همراه اول مراجعه کند. از مزایای سیم کارت انارستان نیز باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارائه محتوا و خدمات درسی و علمی در قالب 20 هزار ساعت فیلم آموزشی، 40 هزار نمونه آزمون آنلاین، محتواهای دانش آموزی صدا و سیما، 2 هزار انیمیشن آموزشی ویژه دبیرستان، 2 هزار برنامه اندرویدی علمی و فکری و 8 هزار کتاب الکترونیکی برای دانش آموزان و برنامه‌های آموزش تولید محتوای الکترونیکی برای 4 هزار معلم در سراسر کشور
  • فراهم کردن امکان مدیریت تبلت یا تلفن همراه فرزند و بومی‌سازی خدمات و محتوای آنها برای کودکان و نوجوانان
  • فراهم‌سازی الگوی مناسب ارتباطی بین دانش آموز و معلم از طریق شبکه اجتماعی بومی مختص کودکان و نوجوانان
  • ارائه محتواهای با ارزش در قالب سرویس‌های نوین ارزش افزوده از طریق پیامک و اینترنت

شبکه شاد با تغییرات جدید از راه رسید

حالا همراه اول از تجارب ارزشمند خود در گذشته با سیم کارت انارستان و زیست بوم درسا استفاده کرده و اقدام به تهیه زیرساخت و توسعه شبکه شاد کرده است که در نوع خود دستاورد بسیار مهمی در شرایط فعلی کشور محسوب می‌شود و در زمان کوتاهی توانست جای خود را باز کند و خیال خانواده‌ها و دانش آموزان را از بحث آموزش در دوران کرونا راحت کند.

شبکه شاد

در حالی که مدت زیادی از آماده‌سازی سامانه شاد نمی‌گذرد، اما در همین زمان کوتاه شاهد به روزرسانی اپلیکشن شاد بودیم و حالا این برنامه با تغییرات و امکانات جدید در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار گرفته است. از جمله قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید شبکه شاد می‌توان به زیباسازی و بازطراحی رابط کاربری، احراز هویت و اعطای نقش به کاربران (مدیر، معلم یا دانش آموز)، حضور و غیاب هوشمند، ارتباط زنده یک طرفه و امکان دانلود پخش زنده تا 24 ساعت، پخش زنده کلاسی ارتباط زنده دو طرفه، تماس دوسویه برای برگزاری آزمون‌های شفاهی و پرسش و پاسخ، تماس تصویری، تکالیف دانش آموزان، آزمون ساز و پروفایل دانش آموز کارپوشه اشاره کرد.

تاکنون بیش از 10 میلیون کاربر بدون هیچ مشکلی شبکه شاد جدید را نصب کرده‌اند و می‌توانند از آن استفاده کنند و قطعا در شروع سال تحصیلی جدید شاهد افزایش این آمار خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. همش میگن خدمات خدمات کو بابا من ک ندیدم

  2. اگه همع به گوشی هوشمند دسترسی داشته باشن خوبه که میتونن از طریق شبکات اجتماعی درساشون رو بخونن