بهترین بازی های مخفی کاری

بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ که باید تجربه کنید

عناوین سبک Stealth هنوز هم محبوب هستند و طرفداران زیادی دارند. در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ آشنا شوید.

در ادامه به معرفی بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ خواهیم پرداخت، آثاری که در آن‌ها نباید شلوغ کاری کنید و همه چیز را باید مخفیانه انجام دهید.

زیرژانر مخفی کاری شاید در مقایسه با عناوین شوتر اول شخص همانند کال آف دیوتی یا آثار ماجراجویی همانند آنچارتد مخاطبان کمتری داشته باشد اما جذابیت‌های خودش را دارد و از عناصر آن حتی در سبک‌های دیگر هم استفاده می‌شود. این مسئله را بارها در بازی‌های مختلف دیده‌ایم که یک یا دو مرحله به صورت کامل به مخفی کاری اختصاص داده شده است. کسانی که می‌خواهند استراتژیک‌تر بازی کنند و از ریتم آرام‌تر بازی لذت ببرند، بدون شک از عناوین مخفی کاری استقبال می‌کنند.

بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ

تنها بازی‌های سبک Stealth هستند که به شما این حس را می‌دهند واقعا بتمن، جیمز باند یا سالید اسنیک هستید. در ادامه با ما همراه شوید تا از فهرست بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ آگاهی پیدا کنید؛ آثاری که تقریبا همه بازی دوستان قدیمی با آن‌ها خاطره دارند. ناگفته نماند که این فهرست بر اساس نمرات منتقدان در سایت متاکریتیک تنظیم شده است و به دلیل محدودیت، تعداد زیادی از عناوین را کنار گذاشته‌ایم.

– بازی هیتمن 2 (Hitman 2)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 82

بازی هیتمن 2 در سال 2018 برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی منتشر شد. این بازی دنباله نسخه ریبوت هیتمن بود که در سال 2016 به صورت اپیزودیک انتشار یافت و فصل تازه‌ای را برای این مجموعه آغاز کرد. این اثر ساخته استودیوی آی او اینتراکتیو (Interactive) نسبت به نسخه اصلی دارای مراحل بزرگ‌تر، جلوه‌های بصری بهتر و مکانیک‌های پیشرفته‌تری است.

بازی Hitman 2 تنها 8 مرحله دارد اما ارزش تکرار این مراحل بسیار بالا است و می‌توانید برای ساعت‌ها سرگرم شوید. علاوه بر این‌ها، سازندگان هنوز هم محتواهای جدیدی برای بازی عرضه می‌کنند که اتفاق خوبی است. به زودی قسمت سوم نیز منتشر می‌شود که بدون شک موفقیت‌های دو قسمت قبلی را ادامه خواهد داد.

– بازی هیتمن 5 (Hitman: Absolution)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 83

بازی هیتمن 5 یا همان آمرزش در سال 2012 برای پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی منتشر شد. این بازی در مقایسه با قسمت‌های قبلی، رویکردی سینمایی‌تر به مجموعه داشت و در بعضی از مراحل ناخواسته وارد مبارزات اکشن و شلوغ می‌شدید.

این برداشت جدید از شخصیت هیتمن با اینکه موفق بود اما از نظر تجاری در حد انتظار سازندگان ظاهر نشد که نتیجه‌اش توسعه نسخه جدید و متفاوت سال 2016 بود؛ اثری که مجموعه را به ریشه‌های مخفی کاری بازگرداند.

– بازی هیتمن 

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 84

همان طور که بالاتر هم اشاره شد، این بازی در سال 2016 برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی انتشار یافت. پس از بازخوردهای منفی طرفداران و فروش نه چندان خوب نسخه پنجم، هیتمن 2016 با یک فرمت جدید (چیزی شبیه به سریال‌های تلویزیونی)، مجموعه را از ابتدا آغاز کرد و موفق شد طرفداران را راضی کند.

فرمت اپیزودیک بازی، حرکتی جاه‌طلبانه به نظر می‌رسید که ممکن بود به شکست منجر شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. هر مرحله این بازی به شکلی ساخته شده که می‌توانید ماموریت‌ها را به شکل‌های مختلف انجام دهید و این آزادی عمل بالا در کنار گیم پلی اعتیاد آور بازی و ساختار مناسب مراحل کمک کرده تا شاهد اثر فوق‌العاده‌ای در ژانر مخفی کاری باشیم. شما از اینجا می‌توانید نکات مهم بازی (برای تازه واردها) را مطالعه کنید.

– بازی اسپلینتر سل (Splinter Cell)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 89

از آخرین باری که یک قسمت از بازی اسپلینتر سل عرضه شده، نزدیک به 7 سال گذشته است اما هنوز هم از این مجموعه به عنوان یکی از پرچمداران شرکت یوبی‌سافت نام برده می‌شود و به راحتی در کنار دیگر آثار شاخص تام کلنسی همانند رینبو سیکس و گوست ریکان قرار می‌گیرد.

اولین قسمت اسپلینتر سل در سال 2002، در واقع پاسخ شرکت یوبی‌سافت به مجموعه متال گیر سالید بود و بر خلاف آن اثر، تلاش می‌کرد تا رویکرد واقع گرایانه‌تری به سبک مخفی کاری داشته باشد. در این بازی، شما در نقش یک مامور کارکشته به نام سم فیشر بازی می‌کردید که باید به هر قیمتی، از چشمان دشمنان دور می‌ماند و آن‌ها را در تاریکی و بدون اینکه کسی مطلع شود، به قتل می‌رساند تا ماموریت‌هایش را به انجام برساند.

– بازی اسپلینتر سل: فردای پاندورا (Splinter Cell: Pandora Tomorrow)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 89.5 

فردای پاندورا دنباله مستقیم قسمت اول بود اما این بار به جای استودیوی مونترال، استودیوی شانگهای ساخت بازی را برعهده گرفت تا آن‌ها بر روی نسخه تئوری آشوب کار کنند. تغییر استودیوی سازنده، تاثیر منفی بر روی این نسخه نداشت و Pandora Tomorrow مکانیک‌ها و جلوه‌های بصری بهتری نسبت به قسمت اصلی ارائه می‌داد.

این نسخه دارای نوآوری‌های تازه‌ای بود از جمله مکانیک‌های هوشمندانه‌ای همانند سوت زدن برای جلب نظر دشمن. این مکانیک‌ها در نسخه‌های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفتند و به امضای مجموعه تبدیل شدند. با این حال، بازی برای بیش از حد خطی بودن در بخش‌های پایانی، کمی مورد انتقاد قرار گرفت.

– بازی دئوس اکس: تحول انسان (Deus Ex: Human Revolution)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 90

بازی دئوس اکس: تحول انسان در سال 2011 منتشر شد و سومین قسمت از این مجموعه به حساب می‌آید. سازندگان در طراحی مکانیک‌های مخفی کاری از عناوینی همچون متال گیر و ریدیک الهام گرفته‌اند اما آن‌ها را آنقدر خوب پیاده سازی کرده‌اند که احساس تکراری بودن به مخاطب منتقل نشود.

البته این بازی را می‌توانستید به صورت اکشن هم تجربه کنید و وارد مبارزات پر سر و صدا شوید اما لذت اصلی آن در مخفی کاری بود. مناطق بازی نیز به شکلی طراحی شده بودند که آزادی‌های زیادی برای کشتن مخفیانه دشمنان داشتید. نسخه بعدی مجموعه، تفرقه بشر (Mankind Divided) چندان موفق ظاهر نشد اما بازی دوستان از تحول انسان، همیشه به نیکی یاد می‌کنند.

– بازی متال گیر سالید 4 (Metal Gear Solid 4: Guns Of Patriots)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 90.5

بازی متال گیر سالید 4: سلاح‌های میهن پرستان در سال 2008 برای پلی استیشن منتشر شد و شما را یک بار دیگر در نقش سالید اسنیک قرار می‌داد. با این حال، این بار با یک سالید اسنیک پیر رو به رو بودیم که راهی آخرین ماموریت خود می‌شود.

اسنیک شاید در این قسمت پیر شده بود اما مکانیک‌های مخفی کاری بازی از همیشه بهتر و پیشرفته‌تر جلوه می‌کردند. با تشکر از لباس مخصوص او، می‌توانستید با محیط هم‌رنگ شوید و لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنید. شما همچنین باید به درجه روان و استرس او نیز توجه می‌کردید که اگر از تعادل خارج می‌شد، سالید درد کمر می‌گرفت، در نشانه گیری دچار مشکل شده یا حتی ممکن بود از هوش برود.

– بازی دیس آنرد (Dishonored)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 91

مجموعه دیس آنرد را می‌توان یکی از خالص‌ترین آثار سبک مخفی کاری در نظر گرفت، خصوصا از نظر آزادی فوق‌العاده‌ای که به شما می‌دهد. این بازی در یک جهان متفاوت ویکتوریایی جریان دارد که در آن هم تکنولوژی و هم جادو به چشم می‌خورد.

همانند دئوس اکس، در اینجا هم می‌توانید بازی را با شلوغ کاری پیش ببرید اما بیشترین هیجان و لذت شما از انجام آن به صورت مخفی کاری به دست می‌آید. در بازی Dishonored قدرت‌های مختلفی نیز در اختیار دارید، از جمله قابلیت تله پورت و تغییر زمان.

– بازی نشان نینجا (Mark Of The Ninja)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 91

بازی نشان نینجا در سال 2012 برای سرویس ایکس باکس لایو آرکید و رایانه‌های شخصی منتشر شد. نسخه ریمستر اچ دی بازی نیز در سال 2018 برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ عرضه شد.

در این بازی دو بعدی، شما نقش یک نینجای بی نام و نشان را بر عهده می‌گیرید که باید ضمن عبور از مراحل هوشمندانه بازی، از چشم دشمنان پنهان بماند و آن‌ها مخفیانه از بین ببرد. استفاده جذاب بازی از نور و سایه‌ها به شما این حس را می‌دهد که در حال انجام یک اثر پازلی هستید. البته در بازی نشان نینجا آزادی عمل بالایی ندارید اما بدون شک از تک تک مراحل آن، راضی خواهید بود.

– بازی متال گیر سالید 2 (Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 91.5

بازی متال گیر 2: پسران آزادی یکی از بزرگ‌ترین عناوین کنسول پلی استیشن 2 بود که سطح تازه‌ای از جلوه‌های گرافیکی و سکانس‌های سینمایی (کات سین) ارائه می‌داد. این بازی در ابتدای عرضه مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا در مرحله ابتدایی، در نقش اسنیک بازی می‌کردید و سپس هدایت یک شخصیت کاملا جدید را بر عهده می‌گرفتید، اتفاقی که باعث ناراحتی بعضی از طرفداران شد.

در اکثر مراحل، شما در نقش ریدن (Raiden) بازی می‌کنید که این شخصیت هم به تدریج محبوب شد و او را در بازی متال گیر رایزینگ (Metal Gear Rising) نیز ملاقات کرده‌ایم. مکانیک‌های مخفی کاری این نسخه پیشرفت چشمگیری داشت و داستان دیوانه کننده آن، طرفداران را بارها غافل گیر کرد.

 – بازی دزد: پروژه تاریک (Thief: The Dark Project)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 92

بازی دزد: پروژه تاریک در دوره خودش، یکی از آثار ساختارشکن و انقلابی ژانر مخفی کاری بود و عناوین بزرگ دیگری همانند اسپلینتر سل، هیتمن و حتی دیس آنرد از آن الهام گرفته‌اند.

گیم پلی بازی دزد به شکلی طراحی شده که درگیری مستقیم با دشمنان توصیه نمی‌شود و باید بدون ایجاد سر و صدا، آن‌ها را یکی پس از دیگری از پای در آورید. این بازی محبوب در سال 2014 بازسازی و یک نسخه جدید از آن وارد بازار شد که اثر خوبی بود اما به اندازه نسخه‌های اصلی مورد توجه قرار نگرفت.

– بازی اسپلینتر سل: نظریه آشوب (Splinter Cell: Chaos Theory)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 93

نظریه آشوب سومین قسمت از مجموعه اسپلینتر سل بود و هنوز هم از نظر طرفداران، یکی از بهترین قسمت‌های این سری بازی و حتی یکی از بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ به حساب می‌آید.

این نسخه، آزادی و گزینه‌های بیشتری را برای مخفی کاری ارائه می‌داد و شخصیت سم فیشر می‌توانست به شکل سریع‌تر و کارآمدتری در محیط حرکت کند. نظریه آشوب در زمان عرضه، یکی از درخشان‌ترین عناوین کنسولی از نظر گرافیک و گیم پلی بود. این بازی از نظر داستانی هنوز هم یکی از بهترین‌های مجموعه است. در اینجا باید به بازی‌های اسپلینتر سل: محکومیت (Conviction) و لیست سیاه نیز اشاره داشته باشیم که آن‌ها نیز آثار بی‌نظیری هستند.

– بازی متال گیر سالید 3 (Metal Gear Solid 3: Subsistence)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 93.5

سابسیستنس، نسخه بهبودیافته بازی متال گیر سالید 3: اسنیک ایتر است که در سال 2006 برای پلی استیشن 2 منتشر شد. در این قسمت، به جای سالید اسنیک، در نقش بیگ باس (Big Boss) در دهه 60 میلادی بازی می‌کنید.

لوکیشن بازی در این قسمت کاملا تغییر کرد و این بار در یک جنگل بارانی تحت کنترل شوروی به مبارزه می‌پرداختید. این بازی از نظر داستانی، فراموش نشدنی بود و از نظر مبارزه و مکانیک‌های گیم پلی نیز نسبت به دو قسمت قبلی، کیفیت بهتری داشت. در اسنیک ایتر، می‌توانستید از جنگل به نفع خود استفاده کنید، برای مثال از درختان بالا بروید یا در میان چمن‌ها پنهان شوید. بیش از 3.6 میلیون نسخه از این بازی به فروش رفت و بسیاری از آن به عنوان بهترین قسمت مجموعه نام می‌برند.

– بازی متال گیر سلید 1

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 94

پلی استیشن 1 میزبان تعدادی از خلاقانه‌ترین و انقلابی‌ترین بازی‌های تاریخ بود، از جمله متال گیر سالید 1 و فاینال فانتزی 7. متال گیر باعث شد تا موج تازه‌ای از عناوین مخفی کاری ساخته شود و فاینال فانتزی هم مسیر را برای فراگیر شدن عناوین نقش آفرینی ژاپنی هموار کرد.

بازی متال گیر سلید 1 از همان دقایق ابتدایی، یک حس سینمایی عجیب به شما منتقل می‌کند که حتی با گذشت بیش از 21 سال، هنوز هم همان تاثیر اولیه را دارد. این بازی که با الهام از فیلم‌هایی همانند فرار از نیویورک، رمبو، جیمز باند و ماموریت غیرممکن ساخته شده بود، به هویت خاص خود رسید و به یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های ویدیویی تاریخ تبدیل شد. اینجا باید به بازی متال گیر 5 (Metal Gear Solid V: The Phantom Pain) نیز اشاره داشته باشیم که آن هم اثر تحسین برانگیزی بود و پس از گذشت 5 سال، هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

– بازی بتمن: آرکهام سیتی (Batman: Arkham City)

بهترین بازی های مخفی کاری

  • نمره متاکریتیک: 96

و در نهایت به بازی آرکهام سیتی می‌رسیم که در سال 2011 برای ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 و رایانه‌های شخصی منتشر شد و دنباله مستقیم بازی تیمارستان آرکهام سال 2009 است. نسخه ریمستر آن نیز در سال 2019 برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان انتشار یافت تا بازیکنان بیشتری فرصت تجربه‌اش را داشته باشند.

بازی بتمن: آرکهام سیتی با اینکه در مقایسه با قسمت قبلی گستردگی بیشتری دارد اما از طراحی هوشمندانه‌ای بهره می‌برد و برای نزدیک شدن به دشمنان، راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد. استودیوی راک استدی با این بازی یک بار دیگر ثابت کرد که شناخت دقیقی از شخصیت بتمن و دنیای او دارد و می‌تواند اثری خلق کند که به شما این حس را ‌دهد واقعا یک ابرقهرمان هستید. همه قسمت‌های مجموعه بتمن سزاوار حضور در این لیست بودند اما بازی Arkham City بدون شک یکی از بهترین بازی های مخفی کاری تاریخ است.

کدام آثار فهرست بهترین بازی های مخفی کاری را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. پس بازی The thief کو؟

  2. بازی های فوقالعاده ای هستن

  3. بازی متال گیری ۴ خیلی سخته بازی کردنش