مقایسه اپل واچ سری 6

مقایسه اپل واچ سری 6 با اپل واچ SE: تفاوت‌ها و شباهت‌ها

در این مقاله قصد داریم به مقایسه اپل واچ سری 6 – Apple Watch Series 6 با نسخه ارزان‌تر اپل واچ SE بپردازیم و ارزش خرید SE را بررسی کنیم.

همان‌طور که شایعات گفته بودند در شب گذشته و کنفرانس اپل خبری از آیفون 12 نبود و کوپرتینویی‌ها تنها به معرفی آیپد و اپل واچ‌های جدید بسنده کردند. طی مراسم یک ساعته اپل از دو مدل اپل واچ جدید پرد‌ه‌برداری شد. اپل واچ سری 6 که پرچمدار

به روز رسانی به اپل واچ اس ای هزینه کمتری دارد

ساعت‌های هوشمند این کمپانی بوده و اپل واچ SE که به عنوان نسخه‌ای اقتصادی و ارزان‌تر در کنار سری 6 قرار می‌گیرد. اما آیا 80 دلار کمتر ارزش دارد که فقدان ویژگی‌های جدید سری 6 را تحمل کنیم؟

اپل از نسل‌های پیشین اسمارت واچ‌هایش برای نسخه سلولار که از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند افزایش قیمت 100 دلاری را در نظر گرفته است. این روال برای اپل واچ سری 6 نیز تداوم یافته و نسخه GPS آن با قیمت 399 دلار و نسخه GPS همراه با سیم‌کارت با قیمت 499 دلار فروخته می‌شود.

مقایسه اپل واچ سری 6

اما نسخه اس ای نه تنها در مدل ساده قیمت کمتری دارد، بلکه تفاوت قیمتی میان نسخه GPS و سیم‌کارت خور آن کمتر است. مدل GPS اس ای 279 دلار و نسخه GPS و سلولار آن 329 دلار فروخته می‌شود تا اختلاف قیمت آن‌ها نصف میزان سری پرچمدار باشد. تفاوت 50 دلاری برای پشتیبانی از سیم‌کارت منطقی‌تر از 100 دلار خواهد بود، ولی کاربر می‌تواند با اندکی هزینه بیشتر از مدل GPS سری پرچمدار استفاده کند که برتری‌هایی دارد.

اگر می‌خواهید از ویژگی Family Setup استفاده کنید باید بدانید که این قابلیت تنها در اپل واچ‌های سلولار امکان فعال‌سازی داشته و البته با اپل واچ‌های قدیمی‌تر از سری 4 سازگاری ندارد. این ویژگی بر سیم‌کارت eSIM درون اپل واچ متکی بوده تا بتواند با شماره سیم‌کارت خود اتصال اینترنت مجزا داشته باشد و اطلاعات را رد و بدل کند. توقف تولید و فروش اپل واچ سری 3 سلولار مهر تاییدی بر عدم سازگاری Family Setup با اپل واچ‌های قدیمی محسوب می‌شود.

صفحه نمایش همه اپل واچ‌ها یکسان نیستند

مقایسه اپل واچ سری 6

اگر بخواهیم به مقایسه اپل واچ سری 6 با مدل SE در زمینه نمایشگر بپردازیم باید بگوییم هر دو مدل در دو ابعاد 40 و 44 میلی‌متری تولید خواهند شد و از پنل رتینا بهره می‌برند. در حالی که هر دو حدود 30 درصد صفحه نمایش بزرگتری نسبت به اپل واچ سری 3 دارند اما تفاوت‌هایی نیز در آن‌ها دیده می‌شود.

یکی از واضح‌ترین تفاوت‌ها مربوط به ویژگی نمایشگر همیشه روشن – Always-on Display بوده که در سری 6 مشاهده می‌شود. اما برای روشن کردن صفحه SE باید از همان مکانیسم قبلی یعنی بالا آوردن دست استفاده کنید تا بتوانید ساعت، حلقه فعالیت بدنی و سایر اطلاعات روی واچ فیس دسترسی داشته باشید. خبر خوب اینکه قابلیت نمایشگر همیشه روشن کمی پرنور تر شده تا در فضاهای خارج از خانه بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

مقایسه اپل واچ سری 6

از دیگر تفاوت‌های نمایشگر می‌توانیم به لایه محافظت کننده از صفحه اشاره کنیم که پیش از این در همه انواع اپل واچ‌ها از یاقوت کبود استفاده می‌شد و متریال مقاومی در برابر خط و خش محسوب می‌شود. اما در مدل‌های جدید اشاره‌ای به آن نشده و تنها عبارت شیشه «Ion-X» در رابطه با آن درج شده است. البته قسمت زیرین تمامی مدل‌ها که در تماس با پوست دست خواهد بود همچنان با لایه‌ای از یاقوت و سرامیک محافظت می‌شود.

اپل پس از کنفرانس اعلام کرد ورژن آلومینیومی اپل واچ سری 6 از شیشه Ion-X استفاده می‌کند ولی مدل بدنه استیل و تیتانیومی آن از محافظ یاقوتی برخوردار خواهد بود.

اپل واچ اس ای در زمینه مشخصات فنی هم قافیه را می‌بازد

اپل واچ اس ای اولین محصول اقتصادی اپل نیست و چند ماه پیش شاهد معرفی نسخه‌ای جدید از آیفون SE بودیم. سیاست اپل در زمینه محصولات اقتصادی، عدم قرار دهی جدیدترین تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های پریمیوم بوده تا علاوه بر کاهش قیمت، کاربر را به خرید محصولات گران‌قیمت‌تر نیز ترغیب کند.

در اپل واچ SE نیز این سیاست حفظ شده و شاید فقدان سنسور سنجش میزان اکسیژن خون چندان عجیب و غریب نباشد؛ اما عدم حضور سنسور نوار قلب کمی ناامید کننده خواهد بود. البته هنوز امکان سنجش تعداد ضربان قلب و تشخیص ریتم‌های غیرطبیعی قلبی وجود دارد در حالی که سنسور ECG عملکردی فراتر داشته و می‌تواند در تشخیص حملات قلبی نظیر AF نیز کمک حال کاربر باشد. سنسور قلب به کار رفته در SE از نوع اپتیکال است، در حالی که سری 6 از سنسور الکتریکی بهره می‌برد، بدین ترتیب تفاوت‌هایی در زمینه عملکرد آن‌ها نیز ایجاد خواهد شد.

مقایسه اپل واچ سری 6

در مقایسه اپل واچ سری 6 با SE در زمینه پردازش باید بگوییم اپل از چیپ S5 در اپل واچ SE استفاده کرده که مربوط به نسل قبلی چیپست‌هایش است، اما در سری 6 شاهد چیپ S6 هستیم. در سری پرچمدار چیپ دیگری موسوم به U1 قرار گرفته تا موقعیت‌یابی با دقت بیشتری انجام شود. فقدان این سنسور می‌تواند در استفاده از AirTag مشکل‌ساز باشد که هنوز از آن رونمایی انجام نشده است.

در زمینه اتصالات هر دو مدل سری 6 و SE از WiFi 802.11b/g/n 2.4GHz و بلوتوث 5.0 پشتیبانی می‌کنند، اما پشتیبانی از وای فای 5 گیگاهرتزی تنها در برخی مدل‌های سری 6 انجام می‌شود و سری SE از آن بی‌بهره خواهد بود.

سنسور تشخیص میزان اکسیژن خون: تزیینی یا کاربردی؟

مقایسه اپل واچ سری 6

سنسور SpO2 یکی از جدیدترین ویژگی‌های سری 6 برشمرده می‌شود که تشخیص و پردازش آن برای یک دیوایس با ابعاد ساعت مچی فوق‌العاده است ولی آیا می‌توان به اطلاعات آن اطمینان داشت؟

تحلیل‌های برنامه اکسیژن خون برای استفاده پزشکی معتبر نخواهند بود و تنها برای سنجش سلامت عمومی بدن طراحی شده است

این عبارت در پایان کنفرانس اپل روی صفحه به نمایش گذاشته شد و کوپرتینویی‌ها در صفحه مربوط به اپل واچ سری 6 پا را حتی از این فراتر گذاشته و گفته‌اند این برنامه برای خود تشخیصی یا شروع مشاوره با یک پزشک کارآمد خواهد بود.

این جملات به معنای عدم اعتماد به نفس اپل جهت کارکرد صحیح سنسور جدیدش نیست چرا که پس از همکاری‌های بسیار و طولانی مدت با مرکز Ted Rogers برای پژوش‌های قلبی، دانشگاه علوم پزشکی پزشکی واشنگتن و دانشگاه ایروین کالیفرنیا این پروژه به مرحله اجرا در آمده است تا عملکرد دقیقی داشته باشد؛ اما احتمالا موفق به کسب مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا نشده تا از آن بتوانیم به عنوان یک ابزار پزشکی استفاده کنیم.

مقایسه اپل واچ سری 6

اپل قبلا هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کرد و زمانی که برای اولین بار توانست سنسور نوار قلب را بسازد، امکان فعال‌سازی آن تا زمان نشان دادن چراغ سبز توسط رگولاتوری وجود نداشت. این بار حداقل نیاز به صبر کردن برای استفاده از این سنسور جدید نیست و از همان ابتدا می‌توانیم از ویژگی جدید اپل واچ لذت ببریم.

خداحافظی با اپل واچ سرامیکی

اپل واچ‌های سال 2020 یکی از بیشترین تنوع رنگ‌ها را از زمان معرفی اپل واچ دارند. امکان سفارش سری 6 اپل واچ در رنگ‌های آبی، قرمز، نقره‌ای، خاکستری و طلایی فراهم شده و در مدل استیل می‌توانید رنگ‌های گرافیتی و رنگ جدید زرد طلایی را خریداری کنید. اپل واچ ادیشن نیز در دو مدل تیتانیومی و تیتانیومی مشکی به فروش خواهد رسید.

مقایسه اپل واچ سری 6

در کنار رنگ‌بندی جدید، مدل بدنه سرامیکی دیگر در میان اپل واچ‌ها جایی ندارد. این مدل که مقاومت بالایی در برابر سقوط و خط و خش از خودش نشان می‌داد گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی بود که در محافظت از ساعت هوشمندشان چندان محتاط نیستند. بدین ترتیب و با حذف مدل سرامیکی باید به دنبال بندهای عجیب و غریبی باشیم که از بدنه ساعت نیز به خوبی محافظت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*