گران قیمت ترین پروژه های جهان

عظیم ترین و گران قیمت ترین پروژه های جهان

سازه‌های عظیمی وجود دارد که بشر برای ساخت‌شان هزینه‌های هنگفتی کرده است. ما در این مطلب شما را با گران قیمت ترین پروژه های جهان آشنا خواهیم کرد.

آدمی همیشه در پی خلق شگفتی‌های جدید است و از زمانی که پای بر زمین نهاد تا به امروز در پی خلق ابزارها و وسایلی است که زندگی را برای خود و دیگران آسان‌تر کند و در این راه به دستاوردهای خارق‌العاده‌ای دست یافته است. از ساخت پل‌های بزرگ تا ساخت ایستگاه‌های عظیم فضایی گران قیمت. در اینجا سری می‌زنیم به 10 مورد از گران قیمت ترین پروژه های جهان که در نوع خود بهترین هستند.

آشنایی با گران قیمت ترین پروژه های جهان

پل مروارید (آکاشی کای کیو)

گران قیمت ترین پروژه های جهان

پل آکاشی کای کیو یا پل مروارید طولانی‌ترین پل‌ جهان و بزرگترین پل معلق جهان نام گرفته که طول آن به 1991 متر می‌رسد و همچنین بزرگترین دهانه مرکزی را در بین پل‌های معلق در اختیار دارد.

این پل که در کشور ژاپن واقع شده در واقع با گذشتن از روی تنگه آکاشی، شهر کوپه در هونشو را به ایوایا در جزیره آواجی متصل می‌کند. این پل طولانی و عظیم در سال 1998 ساخته شده و زمانی که در حال ساخت بود بسیاری از افراد ساختن آن را غیرممکن می‌دانستند، اما ژاپنی‌ها طرح رویاپردازانه خود را عملی ساختند و با ساخت این پل معجزه‌ای را در علم معماری رقم زدند.

شتاب دهنده هادرون یا ال اچ سی

گران قیمت ترین پروژه های جهان

شتاب دهنده هادرون یا ال اچ سی (LHC) یک شتاب دهنده‌ی ذره‌ای و برخورد دهنده مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن در نزدیکی ژنو سوئیس است. این پروژه که هدف از ساخت آن شناخت اجرام ماده در حد فاصل 23-10 سانتی‌متر، آزمون مدل استاندارد ذرات، کشف اجزای یافت نشده مدل استاندارد، آزمون نظریه ابرتقارن و نظریه وحدت بزرگ است. از دیگر اهداف مهم این پروژه‌ی عظیم کشف ذره بنیادی هیگر است که فیزیک‌دانان ذرات بنیادی و جو آن را پیش‌گویی کرده بودند.

این شتاب دهنده در تونلی زیرزمینی و به طول 27 کیلومتر و عرض 175 متر قرار دارد و یکی از نمادهای پیشرفت بشر در عصر جدید است که علم جدیدی را در ساختار جهان به روی ما گشوده است.

پل سانی جیم سانفرانسیسکو

گران قیمت ترین پروژه های جهان

یکی دیگر از گران قیمت ترین پروژه های جهان پل سانی جیم است که در منطقه خلیج سانفرانسیسکو در ایالات کالیفرنیا آمریکا واقع شده و سانفرانسیسکو را به اواکند متصل می‌کند. این پل محل عبور بیش از 270 هزار خودرو می‌باشد و هزینه ساخت آن 6.3 میلیارد دلار بوده است.

رآکتور گرما هسته‌ای بین‌المللی ایتر

گران قیمت ترین پروژه های جهان

رآکتور گرما هسته‌ای آزمایشی بین‌المللی که به ایتر (ITER) مشهور است، بزرگترین همجوشی هسته‌ای است که تاکنون طراحی شده و بر پایه محصورسازی مغناطیسی بنیاد ساخته شده است.

این رآکتور که یک پروژه تحقیقاتی و مهندسی است توانایی انتقال پلاسما برای نسل ترکیبی برق آینده را دارد. این طرح در ابتدا طی سال 1985 میان شوروی سابق و آمریکا مطرح گردید و در سال‌های بعد کشورهای دیگری هم به آن وارد شدند و امروزه ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و چین در آن فعالیت دارند.

طولانی‌ترین سیستم خط لوله ترانس مدیترانه و آلاسکا

گران قیمت ترین پروژه های جهان

خط لوله ترانس مدیترانه یک خط لوله گاز طبیعی است و طولانی‌ترین خط لوله در جهان است که طول آن به 2475 کیلومتر می‌رسد و از شهر جاسی الرمل در کشور الجزایر آغاز شده و با گذر از کشور تونس و سپس دریای مدیترانه در شهر میتربو کشور ایتالیا به پایان می‌رسد. این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز طبیعی را دارد.

گران قیمت ترین پروژه های جهان

دومین خط لوله بزرگ جهان نیز پروژه خط لوله ترانس آلاسکا است که شامل 11 ایستگاه گازی، صدها مایل خط لوله فرعی و پایانه دریایی والدز است و طول آن به 1288 کیلومتر می‌رسد و هدف از ساخت آن انتقال نفت از خلیج پرودو به والدز در آلاسکا می‌باشد و اکنون در مالکیت شرکت خدمات خط لوله آلاسکا قرار دارد.

ناو هواپیمابر آمریکایی جرالد آر.فورد

گران قیمت ترین پروژه های جهان

یو اس اس جرالد آر.فورد نام یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی است که در 16 ژانویه 2007 به نام سی و هشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نامگذاری شد و متشکل از پیشرفته‌ترین، بزرگترین و گران قیمت ترین ناوهای هواپیمابر دنیا است. هدف از ساخت این ناو جایگزینی آن با ناو یو‌ اس اس اینترپرایز می‌باشد که سال‌ها در خدمت نیروی دریایی ارتش آمریکا است و هزینه ساخت این ناو 8.1 میلیارد دلار بوده است.

تونل 52 کیلومتری کانال مانش

گران قیمت ترین پروژه های جهان

تونل کانال ماتش که طول آن 52 کیلومتر است، بندر پادوکاله فرانسه را به شهرک فوکستون انگلستان متصل می‌کند و در کف دریا حفر شده است.

تونل مانش یکی از گران قیمت ترین پروژه های جهان است که به آن تونل کانال نیز گفته می‌شود، مسیری برای حرکت قطارهای سریع‌السیر یوروستار است. این تونل که انجمن مهندسان عمران آمریکا، آن را یکی از عجایب هفتگانه جهان مدرن می‌نامند، دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها است. این پروژه‌ی عظیم در زمان خود با هزینه‌ی 21 میلیارد پوند یکی از پرهزینه‌ترین طرح‌های مهندسی تاریخ به شمار می‌رفت که هزینه اجرای آن 7 برابر بیشتر از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن) بود.

گودال بزرگ یا مسیر جاده‌ای بوستون

گران قیمت ترین پروژه های جهان

گودال بوستون که در واقع یک مسیر جاده‌ای بسیار بزرگ است واقع در شهر بوستون در ایالات ماساچوست آمریکا است و به شاهراه مرکزی معروف است. این بزرگراه شش بانده در سال 1959 افتتاح شد و مرکز شهر را به پایین شهر متصل می‌کند و اکنون یکی از شلوغ‌ترین بزرگراه‌های آمریکا است.

این بزرگراه که مردم بومی آن را گودال بزرگ (Big Dig) می‌نامند طولی برابر با 12.5 کیلومتر دارد که حدودا نصف آن تونل است. در ساخت این پروژه 3.5 میلیون یارد مکعب بتن با ضخامت 1 فوت استفاده شده و حجم خاک‌برداری آن بیش از 16 میلیون یارد مکعب می‌باشد، به طوری که با خاک آن می‌توان 541 هزار کامیون را بارگیری کرد. مقدار میل گردی که در این مسیر به کار رفته به اندازه‌ای است که می‌توان با آن خط استوای کره زمین را یک دور کامل زد.

سد سه دهانه یا سه دره در چین

گران قیمت ترین پروژه های جهان

سد سه دره یا سه دهانه روی رود یانگ تسه در چین ساخته شده است و نیروگاه ساخته شده در این سد بزرگترین نیروگاه جهان است و از نظر تولید برق از سد ایتایپو پیشی گرفته است.

بدنه این سد که در سال 2006 تکمیل شد دارای 2 ژنراتور اصلی است که ظرفیت تولید برق آن برابر با 22500 مگاوات می‌باشد. توان این سد با بهره‌گیری از 32 ژنراتور 700 مگاواتی و 2 ژنراتور 50 مگاواتی فراهم می‌شود و در سال 2014 میلادی این نیروگاه برق آبی با تولید 98.8 تراوات ساعت انرژی از نظر میزان انرژی تولیدی در سال به رتبه اول جهان دست پیدا کرد.

مرکز بین المللی فضایی آی اس اس – International Space Station

گران قیمت ترین پروژه های جهان

مرکز فضایی بین المللی (International Space Station) ایستگاهی است که با مشارکت بیش از 15 کشور ساخته شده و در واقع یکی از گران قیمت ترین پروژه های جهان ساخته شده به دست انسان‌ها است. هزینه ساخت این ایستگاه فضایی کمتر از 2 برابر مجموع هزینه‌های پروژه‌های قبلی است.

مرکز فضایی آی اس اس در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع 330 تا 435 کیلومتری از سطح زمین است که سرعت آن در مدار برابر 27.600 کیلومتر بر ساعت است و هر 93 دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد.

شروع ساخت این پروژه بسیار عظیم در سال 1998 بود که پیش‌بینی می‌شد در سال 2011 روند اولیه ساخت آن به پایان برسد، اما مراحل مختلف ساخت آن تا پایان سال 2015 ادامه داشت. این ایستگاه که بزرگ‌ترین جرم فضایی ساخت بشر است همانند ماه با چشم غیر مسلح از روی زمین دیده می‌شود.

بیشتر بخش‌های اصلی این ایستگاه فضایی هم‌اکنون ساخته شده، اما چند بخش کوچک به آن افزوده خواهد شد که پس از تکمیل آن‌ها این ایستگاه 450 تن وزن خواهد داشت و 1200 متر مکعب فضای کار و پژوهش و همچنین زندگی برای فضانوردان فراهم خواهد کرد.

ایستگاه فضایی بین المللی ISS با همکاری سازمان ناسا، سازمان‌های فضایی اروپا، روسیه، ژاپن، کانادا ساخته شده و سازمان فضایی برزیل نیز از طریق همکاری با سازمان ناسا در این پروژه مشارکت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. به نظرم اینا به طرح توسعه ای که برای تبدیل 206 به 206صندودار انجام شده دقت نکردن فقط برای طراحی 50 میلیارد تومان خوردن و کشیدن بالا فقط برای طراحی نه ساخت و اجرافقط طراحی نسبت به اندازه و کاری که انجام دادن بیشترین هزینه کل تاریخ در یک طرح اونم بدرد نخور خواهد بود

  2. اره تو ایرانم میخوان مثلا ازین چیزا درست کنن یه عالمه بدجه خرج میکنن اخرشم هیچی

  3. آقا این همه هزینه می کنم واسه دلمه فضا قطعاً یه درآمدی هم از دست دارند و الان علاقه و شوق کنجکاوی این همه هزینه که نمیکنن