ارزش ریال

ارزش ریال طی یک سال حدود 137 درصد کاهش یافت

طبق بررسی‌های آماری تا پایان شهریور 99، ارزش ریال ایران طی یک سال 137 درصد کاهش پیدا کرد. در ادامه دلایل کاهش ارزش پول ایران را بررسی می‌کنیم.

ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا از 11 هزار و 500 تومان شهریور سال گذشته به 27 هزار و 300 تومان شهریور 99 (روز دوشنبه 31 شهریور) رسیده است که چنین آماری از کاهش 137 درصدی ارزش آن حکایت دارد. در چنین شرایطی نرخ تورم اقتصاد ایران نیز نزدیک به 26 درصد است.

دلایل کاهش ارزش ریال ایران

در حاضر روند حجم نقدینگی همچنان صعودی است؛ به گونه‌ای که این میزان در بهار سال 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 بیش از 25 درصد بوده است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، حجم نقدینگی در شهریور سال 92 و با شروع کار دولت حسن روحانی حدود 506.39 هزار میلیارد تومان بوده که تا پایان بهار گذشته به 5.2 برابر رسیده است.

ارزش ریال

کارشناسان حوزه اقتصاد یکی از عوامل موثر در رشد نرخ تورم را افزایش حجم نقدینگی می‌دانند؛ نرخی که تا مرداد سال 97 همچنان تک رقمی بود، اما تا شهریور سال قبل به حدود 43 درصد افزایش یافت و اکنون نیز همچنان به کمتر از 25 درصد نرسیده است. چنین آمارهایی نشان می‌دهد متوسط قیمت کالاهای مصرفی یک خانوار ایرانی طی سال اخیر حداقل بالغ بر 25 درصد افزایش پیدا کرده است و به همین مقدار نیز قدرت خرید داخلی مردم کاهش یافته است. با توجه به کاهش 137 درصدی ارزش ریال ایران نسبت به دلار آمریکا، قدرت خرید بین‌المللی مردم ایران نیز کاهش پیدا کرده است.

راهکار دریافت وام بانکی و خرید اقساطی

در وضعیتی که نرخ تورم همچنان روند صعودی دارد، اخذ وام بانکی بلندمدت با نرخ بهره پایین‌تر از متوسط نرخ تورم و خرید دارایی‌های ثابت یا سرمایه‌ای نظیر ساختمان، زمین، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات و سایر کالاهای سرمایه‌ای به عنوان یک راهکار معروف برای مقابله با روند نزولی قدرت خرید و افزایش ثروت در آینده به شمار می‌رود.

رشد همیشگی نرخ تورم باعث خواهد شد ارزش اقساط وام در سال‌های آینده کاهش پیدا کند و همزمان ارزش دارایی خریداری شده هم اگر بر مبنای ارزیابی درستی صورت گرفته باشد، می‌تواند با نرخی بالاتر از تورم رشد یابد. بسیاری از مردم در سایر کشورها از این روش مالک خانه شده‌اند یا با سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های دیگر به ارزش آتی بالایی دست پیدا کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*