سگ‌ها با دقت 100 درصدی آلودگی به کرونا را تشخیص می‌دهند

سگ‌ها با دقت 100 درصدی آلودگی به کرونا را تشخیص می‌دهند

در یکی از فرودگاه‌های اروپا سگ‌هایی به کار گرفته شده‌اند که امکان تشخیص آلودگی به کرونا را با دقتی صد درصدی و در کمترین زمان ممکن دارند.

به تازگی فرودگاه هلسینکی (Helsinki Airport) فنلاند از سگ‌هایی با قابلیت تشخیص آلودگی به کرونا استفاده کرده تا به راحتی افراد مبتلا به بیماری مرگبار کووید 19 را شناسایی کند.

در حالی که روش‌های تکنولوژیکی پیچیده و هوشمندانه‌ای برای پیدا کردن افراد آلوده در مکان‌های شلوغ به کار رفته و از ربات‌های پیشرفته گرفته تا دوربین‌های حرارتی گوناگون، دانشمندان به کمک فناوری به جنگ پاندمی کووید 19 رفته‌اند، می‌بینیم که در اروپا سگ‌ها به کمک ما آمده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، گروهی از سگ‌های تعلیم دیده با توانایی بو کشیدن آلودگی افراد به کووید 19 به کار گرفته شده‌اند که در کمترین زمان ممکن و بدون انجام آزمایش‌های مختلف مبتلایان وارد شده به فرودگاه را پیدا می‌کنند.

البته این اقدام فرودگاه هلسینکی تنها یک حرکت آزمایشی بوده و گفته شده که در صورت موفقیت برنامه اخیر، از سگ‌های یابنده کرونا در سناریوهای مختلف و انواع مکان‌های عمومی سراسر دنیا استفاده خواهد شد.

مدیر این فرودگاه می‌گوید که او و همکارانش اولین کسانی هستند که در سراسر جهان، از سگ‌ها برای تشخیص آلودگی به کرونا استفاده کرده‌اند و در مقیاسی به این بزرگی به فرآیند سخت و دردسرساز یافتن افراد مبتلا کمک کرده‌اند.

تشخیص آلودگی به کرونا با سگ‌ها

در سراسر جهان کسانی هستند که یا از سگ‌ها می‌ترسند و یا به دلایلی مانند آلرژی یا اعتقادات گوناگون از این حیوانات دوری می‌کنند. با این وجود فرودگاه هلسینکی به این افراد اطمینان داده که سگ‌های مورد نظر هیچ تماس مستقیمی با افراد نخواهند داشت. در واقع این فرآیند برخلاف روش‌های مختلف به کار گیری این حیوانات برای یافتن بمب یا مواد مخدر، تکنیکی متفاوت دارد.

برای تشخیص آلودگی به کرونا مسئولان فرودگاه یک تکه پارچه تمیز یا پد استریل را به قسمتی از پوست افراد تماس می‌دهند و سپس این پد به قسمت مجزایی که سگ در آن قرار گرفته برده می‌شود. سگ مورد نظر نمونه را بو می‌کشد و در صورت ابتلای فرد به کووید 19، سگ از خود علامتی بروز می‌دهد.

جالب است بدانیم که هنوز دلیل این توانایی شگفت‌انگیز سگ‌ها در بو کشیدن کرونا از بدن افراد مشخص نشده، اما تحقیقات دانشمندان فرانسوی نشان داده که این موجودات می‌توانند با دقت 95 درصدی فرق بین عرق زیر بغل افراد سالم و مبتلایان به کووید 19 را تشخیص دهند.

سگ‌ها با دقت 100 درصدی آلودگی به کرونا را تشخیص می‌دهند

محققان آلمانی هم پژوهش مشابهی را انجام داده‌اند و اثبات شده که سگ‌ها می‌توانند بزاق دهان افراد آلوده و سایرین را با دقت 94 درصد تشخیص دهند. از طرف دانشگاه هلسینکی هم اعلام شده که این موجودات شگفت‌انگیز تقریبا در 100 درصد مواقع به درستی آلوده یا سالم بودن نمونه‌ها را مشخص می‌کنند.

در گذشته ثابت شده که سگ‌ها توانایی بو کشیدن سرطان و بیماری‌های دیگر در بدن را دارند، اما شگفت‌انگیز است که قابلیت این موجودات در تشخیص آلودگی به کرونا بسیار ساده‌تر و به مراتب دقیق‌تر است.

عملکرد شگفت‌انگیز سگ‌ها در تشخیص آلودگی به کرونا

اما بهترین بخش ماجرا تنها به دقت سگ‌ها در این رابطه محدود نمی‌شود؛ وقتی فرودگاه‌ها و مکان‌های عمومی از طریق تست‌های عادی افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهند، مدت زمان قابل توجهی تا رسیدن به نتیجه تست صرف می‌شود. این در حالی بوده که سگ‌ها هم با سرعت بیشتری این کار را انجام می‌دهند و هم این امکان را دارند تا چندین روز قبل از بروز هر نوع علامتی در فرد مبتلا، وجود ویروس در بدن او را تشخیص دهند.

در واقع دوره نهفتگی بیماری کووید 19 یکی از دردسرسازترین موضوعاتی بوده که از ابتدای پاندمی کرونا باعث گسترش شدید آلودگی در جهان شده است. هر شخصی که به عنوان میزبان ذرات ویروسی عمل می‌کند، مدت زمانی را بین وارد شدن ویروس به بدن و بروز علائم طی کرده و در این زمان هیچ تغییری در وضعیت سلامت فرد مشاهده نمی‌شود. همین مسئله می‌تواند باعث ادامه پیدا کردن فعالیت‌های روزانه شخص شده و در نهایت تا قبل از بروز علائم نشان دهنده آلودگی، گسترش ویروس توسط این فرد در محیط اطرافش را تضمین کند.

از طرف دیگر جالب است بدانیم که سگ‌های فرودگاه هلسینکی برای تشخیص آلودگی به کرونا به نمونه‌های فوق‌العاده کوچک‌تری نیاز دارند و تنها با 10 تا 100 مولکول از بدن مبتلایان کار خود را انجام می‌دهند. این در حالی بوده که تست‌های آزمایشگاهی نیازمند حداقل 18 میلیون مولکول از بدن فرد است.

سگ‌ها هم خسته می‌شوند!

در فرودگاه هلسینکی پس از جمع‌آوری نمونه‌ها از مسافران و قرار دادن این پدها در مقابل سگ‌های قهرمان ما، اگر تشخیص داده شود که شخصی به بیماری کووید 19 مبتلا بوده، او سریعا به قسمتی مربوط به اطلاعات سلامتی در داخل فرودگاه هدایت می‌شود.

هم‌اکنون 10 سگ حرفه‌ای و تعلیم دیده که در گذشته سابقه بو کشیدن برای تشخیص موضوعات مختلف را داشته‌اند، برای مجهز کردن فرودگاه هلسینکی به سیستم طبیعی تشخیص آلودگی به کرونا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در هر شیفت کاری هم 4 سگ به صورت هم‌زمان کار بررسی نمونه‌ها را انجام می‌دهند.

سگ‌ها با دقت 100 درصدی آلودگی به کرونا را تشخیص می‌دهند

سوزانا پاویلاینن (Susanna Paavilainen)، از متخصصان تعلیم سگ‌های بو کش می‌گوید که این موجودات شگفت‌انگیز باید در فاصله‌های زمانی مشخص استراحت کنند. در فرودگاه هلسینکی هم از بین چهار سگ موجود در هر شیفت، دو سگ به شکل هم‌زمان کار می‌کنند و در این فاصله دو سگ دیگر در حالت آماده باش و استراحت قرار دارند.

آلودگی سگ‌ها به کرونا

البته خود سگ‌ها هم باید در مقابل بیماری کرونا محافظت شوند؛ گفته شده که ویروس مرگبار کرونا می‌تواند سگ‌ها را مبتلا کند، اما بر اساس تازه‌ترین تحقیقات و مقاله‌ای که در ماه می گذشته منتشر شد، نیازی به نگرانی در این رابطه وجود ندارد. این موجودات در اثر ابتلا به کووید 19 دچار مشکل سلامتی خاصی نمی‌شوند و از طرف دیگر ویروس نمی‌تواند از بدن آن‌ها به بدن حیوانات دیگر منتقل شود.

گفته شده که برنامه آزمایشی فرودگاه هلسینکی در تشخیص آلودگی به کرونا تا 4 ماه ادامه پیدا می‌کند و سپس نتایج این برنامه برای تصمیمات آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توان انتظار داشت که به زودی سگ‌های تعلیم دیده جای کادر درمانی مسئول انجام تست‌ها را بگیرند.

از طرف دیگر فنلاند تنها کشوری نیست که از ایده هوشمندانه به کار گیری سگ‌ها به منظور تشخیص آلودگی افراد بهره برده است. در عربستان سعودی، فرانسه، شیلی، برزیل و استرالیا هم اقداماتی برای این منظور انجام شده و از آنجایی که سگ‌ها روشی فوق‌العاده سریع، کارآمد و بدون دردسر را بدون صرف هزینه‌های مربوط به پرداخت حقوق و مشکلات استخدام افراد ارائه می‌کنند، تعجبی ندارد که در سراسر جهان از این موجودات شگفت‌انگیز برای شناسایی مبتلایان در مکان‌های عمومی استفاده شود.