شما هم می‌توانید در کشف سیارات فراخورشیدی به ناسا کمک کنید

شما هم می‌توانید در کشف سیارات فراخورشیدی به ناسا کمک کنید

در روزهای اخیری آژانس فضایی آمریکا، ناسا این امکان را فراهم کرده تا عموم مردم در کشف سیارات فراخورشیدی از میان داده‌های ماهواره تس (TESS) شرکت کنند.

اگر حوصله شما سر رفته است، می‌توانید در کشف سیارات فراخورشیدی به آژانس فضایی ایالات متحده کمک کنید. در واقع ناسا پروژه‌ای به نام «گشت سیاره‌ای» (Planet Patrol) را به راه انداخته و از عموم مردم دعوت کرده تا به داده‌ها و اطلاعات این سازمان نگاهی بیاندازند. داده‌های مورد نظر هم توسط ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite) که به اختصار با نام تس (TESS) شناخته می‌شود، جمع‌آوری‌ شده‌اند.

این پروژه شامل قسمت‌های مختلفی می‌شود؛ به عنوان مثال در قسمتی از فعالیت‌ها علاقه‌مندان می‌توانند در غربالگری تصاویری ماهواره تس مشارکت کرده و داده‌هایی را که به نظر شبیه به سیاره بوده، اما در واقعیت چیز دیگری هستند را شناسایی کنند.

به علاوه افراد شرکت کننده در پروژه این امکان را خواهند داشت تا شخصا به برخی از شگفت‌انگیزترین عکس‌های این ماهواره فوق پیشرفته دست پیدا کنند و حتی اولین کسی باشند که یکی از خطاهای اندازه‌گیری و محاسباتی تس را تشخیص داده است. البته هدف اصلی از پروژه گشت سیاره‌ای کشف سیارات فراخورشیدی بوده، اما کسی چه می‌داند، شاید شما بتوانید نشانه‌هایی از حمله غریب الوقوع موجودات فضایی را در میان داده‌های تس پیدا کنید!

کشف سیارات فراخورشیدی

سرپرست پروژه گشت سیاره‌ای، وسلین کاستوف (Veselin Kostov) می‌گوید که روش‌های اتوماتیک غربالگری و آنالیز تصاویری ماهواره تس بی‌نقص نیستند و در مواردی دچار اشتباه می‌شوند. این اشتباهات باعث می‌شود تا داده‌های بی‌ارزش به عنوان سیاره‌های فراخورشیدی تشخیص داده شوند و در چنین وضعیتی یک انسان می‌تواند با توانایی‌های منحصر به فرد خود خطاهای مورد نظر را تشخیص دهد.

کاستوف می‌گوید که چشم انسان در کشف سیارات فراخورشیدی و تشخیص داده‌های واقعی از خطاهای سیستمی فوق‌العاده خوب عمل می‌کند. به همین دلیل ناسا با کمک گرفتن از شهروند دانشمندان و متخصصان آماتوری که به بحث هوافضا علاقه دارند، سعی دارد تا فرآیند پیدا کردن سیاره‌های مشابه زمین در فضای اطراف محل زندگی ما را سریع‌تر به نتیجه برساند.

شما هم می‌توانید در کشف سیارات فراخورشیدی به ناسا کمک کنید

کاستو یک دانشمند و محقق از مرکز فضایی گودارد (Goddard Space Flight Center) در مریلند آمریکا و موسسه تحقیقات «جستجوی هوش فرازمینی» یا همان ستی (SETI) در کالیفرنیا بوده و مستقیما زیر نظر ناسا کار می‌کند. پروژه گشت سیاره‌ای هم به نوعی در تحقیقات ستی کمک می‌کند و به عنوان یکی از جالب‌توجه‌ترین حوزه‌های فعالیت تحقیقات هوافضا شناخته می‌شود. پروژه‌ای که به شهروندان عادی و شیفتگان فضای بی‌انتها این امکان را می‌دهد تا از وقت آزاد خود برای پیشرفت علم استفاده کنند و به ناسا و دانشمندان سخت‌کوش جهان در کشف سیارات فراخورشیدی کمک کنند.

اگر شما هم علاقه دارید تا در برنامه گشت سیاره‌ای نقشی داشته باشید، به این لینک رفته و جستجوی خود برای سیاره‌های شبیه به زمین را آغاز کنید. تا به امروز نزدیک 4 هزار داوطلب در این پروژه ثبت نام کرده‌اند و با توجه به نوپا بودن برنامه، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک تعداد بسیار بیشتری از شهروند دانشمندان سراسر جهان در پروژه گشت سیاره‌ای نقش داشته باشند.