مصرف نوشابه در دوران شیردهی اشتباه است

مصرف نوشابه در دوران شیردهی و هرآنچه باید در این مورد بدانید

محققان اخیرا با پژوهش در مورد مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین دیگر در زمان شیردهی نتایج جالب‌توجهی را به دست آورده‌اند و در این رابطه به مادران هشدار داده‌اند.

مصرف نوشابه در زمان شیردهی کار درستی نیست؛ این بخشی از نتایج تحقیق جدیدی بوده که به مادران در این رابطه هشدار داده و از خطرات رژیم غذایی پر شکر برای این بخش از جوامع اطلاعات جالب‌توجهی را منتشر کرده است.

پژوهش جدید توسط محققان بیمارستان کودکان لس‌آنجلس انجام شده و برای رسیدن به نتایج گزارش شده، پزشکان وضعیت سلامت 88 مادر شیرده را که در یک ماه پس از زایمان هر روز نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه یا نوشابه مصرف می‌کردند، تحت نظر گرفتند. همان‌طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد که پیروی از رژیم غذایی پر شکر در مدت زمان بلافاصله پس از بارداری می‌تواند در رشد مغزی نوزاد تاثیر داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانیم، هر نوشیدنی مانند قهوه یا چای که حاوی شکر باشد و یا آب میوه‌ها و نوشابه‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسند، مقادیر زیادی شکر در خود دارند. این مواد غذایی برای برخی از ما اصلی‌ترین منبع شکر فرآوری شده موجود در رژیم غذایی به حساب می‌آیند. از طرف دیگر تقریبا همه می‌دانیم که مصرف بیش از حد این ماده غذایی شیرین می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی بسیار زیادی از جمله چاقی مفرط، دیابت نوع 2، مشکلات قلبی عروقی و بیماری‌های خطرناک دیگری شود.

با این وجود کمتر پیش آمده که در مورد میزان شکر رژیم غذایی و مصرف نوشابه در دوران شیردهی تحقیقات کلی و دقیقی انجام شود.

مصرف نوشابه در دوران شیردهی

در واقع محققان در پژوهش اخیر نشان داده‌اند که وجود مقدار زیادی شکر در تغذیه مادر باعث می‌شود تا این شکر از طریق شیر به بدن نوزاد منتقل شود. با این تفاسیر وقتی که محققان وضعیت توسعه و رشد مغزی کودکان دو ساله‌ای که مادران آن‌ها به صورت مرتب نوشابه مصرف می‌کردند را تحت نظر گرفتند، نتایج شوکه کننده‌ای حاصل شد؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، تجهیزات پیشرفته ساخته شده برای اندازه‌گیری رشد مغزی نشان داده که این کودکان نوپا نسبت به سایر هم‌سن و سالان خود تاخیر قابل توجهی را در رشد تجربه کرده‌اند.

مصرف نوشابه در دوران شیردهی اشتباه است

مشاهده چنین موضوعی به ما نشان می‌دهد که به احتمال قوی، وجود مقدار زیادی شکر در رژیم غذایی مادران شیرده رشد مغزی نوزادان آن‌ها را به تعویق می‌اندازد و آن‌ها را نسبت به سایر کودکانی که شیر کم شیرین‌تر مصرف کرده‌اند، عقب می‌اندازد.

به این ترتیب کاهش مصرف نوشابه و خوراکی‌های شیرین دیگر و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و عاری از غذاهای مضر باعث می‌شود تا وضعیت رشد مغزی کودک در بهترین حالت خود قرار بگیرد. دکتر پیج برگر (Paige Berger)، سرپرست تحقیق اخیر می‌گوید که هدف اصلی رساندن بهترین مواد غذایی به کودک شیرخوار بوده و نتایج پژوهش تیم او به دانشمندان کمک می‌کند تا در آینده بهترین رژیم غذایی مناسب مادران شیرده را تنظیم کنند؛ رژیمی که رشد مغزی کودک را در بهترین حالت ممکن امکان‌پذیر کرده و او را نسبت به سایر هم سن و سالان عقب نمی‌اندازد.