اولین اقدام پس از آلودگی به ویروس کرونا چیست؟

اولین اقدام پس از آلودگی به ویروس کرونا چیست؟

اگر پس از حضور در مکانی خاص یا سر و کار داشتن با برخی افراد، مشکوک به آلودگی به کرونا هستیم، اول از همه باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

از زمان شروع پاندمی کووید 19 برای بسیاری از افراد پیش آمده که پس از حضور در یک مهمانی یا مکانی پرخطر، در معرض آلودگی به کرونا قرار گرفته باشند؛ در چنین شرایطی که احتمال ابتلای ما وجود دارد، چه اقداماتی در اولویت هستند؟ در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا این موضوع مهم را بررسی کنیم.

لیسا لی (Lisa Lee)، استاد دانشگاه ویرجینیا تک می‌گوید که اگر به تازگی با فردی آلوده سر و کار داشته‌اید و یا به هر دلیلی شک دارید که به کووید 19 مبتلا شده‌اید، تست کرونا بدهید؛ لی که به مدت 14 سال در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) کار کرده و به عنوان یک کارشناس بهداشت عمومی شناخته می‌شود، معتقد است که قرنطینه شدن هم اقدام مهم دیگری بوده که به هیچ وجه نباید فراموش شود.

آلودگی به کرونا

لی می‌گوید که اگر مشکوک به آلودگی خود هستید، با در نظر گرفتن این احتمال که شما می‌توانید عزیزان و اطرافیان را مبتلا کنید، باید سریعا خود را از سایرین جدا کرده و حداقل برای مدت 14 روز در قرنطینه باشید. به صورت میانگین گفته شده که آلودگی به کرونا پس از 4 تا 5 روز به شکل علائمی مانند تب، سرفه، از دست رفتن حس چشایی و بویایی و بدن درد بروز می‌کند.

با این حال در بسیاری از موارد هم ویروس هیچ علائمی در فرد به وجود نمی‌آورد و یا مدت زمان حداکثری 14 روز پس از آلودگی طول می‌کشد تا نشانه‌هایی از ابتلا پیدا شوند. به همین دلیل می‌بینیم که در سطح جهانی دوره قرنطینه دو هفته‌ای در نظر گرفته می‌شود و وقتی افراد در سفر هستند یا احتمال آلودگی آن‌ها وجود دارد، توصیه اولیه، قرنطینه فرد برای 14 روز کامل است؛ کارشناسان می‌گویند که افراد باید صرف نظر از شرایط فعلی خود یا نتیجه آزمایشات، پس از قرار گرفتن در معرض ویروس دو هفته کامل در قرنطینه باشند.

لی اظهار کرده که در بسیاری از اوقات، شخص به دنبال بروز نشانه‌ای در خود می‌گردد و یا به منفی بودن نتیجه تستش پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی بسنده می‌کند. با این حال چنین کاری اشتباه بوده و از آنجایی که هنوز هیچ واکسن قطعی یا درمان کارآمدی برای تمامی مبتلایان جهان وجود ندارد، چنین رفتارهای پرخطری می‌توانند جان اطرافیان و یا خود فرد را به خطر بیاندازند.

آلودگی بدون نشانه

بر اساس تازه‌ترین بررسی‌های کارشناسان CDC، آن دسته از ناقلان ویروس کرونا که هیچ علائمی بروز نمی‌دهند، مسئول 40 درصد از کل آلودگی‌های جهان هستند؛ در واقع از مدتی پیش ثابت شده بود که در بسیاری از مبتلایان نشانه‌های معمولی بروز نمی‌کنند و این افراد می‌توانند به راحتی دیگران را به ویروس بیماری کووید 19 مبتلا کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت قرار گرفتن در معرض خطر آلودگی به کرونا حتما به قرنطینه 2 هفته‌ای توجه داشته باشید.

متخصصان می‌گویند که اولین اقدام پس از سر و کار داشتن با افراد آلوده قرنطینه شدن است و در درجه دوم، تا قبل از انجام تست کرونا باید بین 5 تا 7 روز صبر کرد. دلیل چنین توصیه‌ای به تاخیر تشخیص ذرات ویروسی از طریق تست مربوط می‌شود. گفته شده که اگر نتیجه آزمایش اولیه کووید 19 منفی بود، بهتر است که فرد برای اطمینان کامل 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض خطر آلودگی به کرونا مجددا تست دهد؛ در برخی شرایط ویروس مدت زمان طولانی‌تری برای ابتلای کامل فرد طی می‌کند و تست دوم هم برای کسب اطمینان کامل از نبود آلودگی است.

اولین اقدام پس از آلودگی به ویروس کرونا چیست؟

جالب است بدانیم که یکی از اصلی‌ترین دلایل دشواری مقابله با پاندمی کووید 19 وجود خطر انتقال ویروس از بدن افرادی است که هنوز نشانه‌ای بروز نداده‌اند؛ به بیان دیگر محققان معتقدند که قبل از بروز علائم فرد می‌تواند در حداکثر توانایی انتقال بیماری قرار بگیرد و از آنجایی که حتی خود او از ابتلا بی‌خبر است، ادامه دادن فعالیت‌های روزانه باعث آلودگی بسیاری از نزدیکان شخص خواهد شد.

لی می‌گوید که هر مبتلا بین زمان آلودگی به کرونا تا مثبت شدن تست، توانایی انتشار ویروس را کسب می‌کند؛ با این وجود مشخص نیست که این اتفاق دقیقا چه زمانی رخ می‌دهد.

مقابله با آلودگی به کرونا

متخصصان می‌گویند که روز قبل از بروز علائم فرد در بهترین وضعیت انتشار قرار دارد؛ بنابراین اگر مشکوک به ابتلا هستید و از طرف دیگر باید با اعضای خانواده یا دیگران سر و کار داشته باشید، حتما ماسک بپوشید. به علاوه تا حد امکان از صحبت کردن در مکان‌های بسته و در حضور سایرین خودداری کنید چرا که این کار میزان انتشار ذرات آلوده از دهان و بینی را بیشتر می‌کند. در منزل هم تا حداکثر میزان ممکن از دیگران فاصله بگیرید.

مرکز کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند که در صورت مثبت بودن تست و تایید آلودگی به کرونا در اتاق مجزایی از دیگر اعضای خانواده قرار بگیرید و در صورت امکان از یک سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید. اگر چنین امکاناتی ندارید و باید اتاق خود را با دیگران شریک شوید، با باز کردن پنجره‌ها یا روشن کردن تهویه جریان هوا را در اتاق برقرار کرده و نگزارید که ذرات ویروسی در هوای محیط باقی بمانند.

بهترین و معتبرترین آزمایش کووید 19 در آزمایشگاه انجام می‌شود و از طریق نمونه‌برداری از بینی و گلو و بررسی نمونه در محیط آزمایشگاهی، نتیجه آن تعیین خواهد شد؛ این تست با نام “RT-PCR” هم شناخته شده و از طریق آن متخصصان به دنبال حضور ژن‌های ویروس کرونا جدید در نمونه جمع‌آوری شده می‌گردند.

در صورت اجرا درست تست، آلودگی به کرونا یا پاک بودن بدن فرد از ذرات ویروسی مشخص خواهد شد. در فرآیند آزمایش RT-PCR متخصص باید پلاستیک نمونه‌برداری که شبیه به یک گوش پاک کن بلند بوده را به عمق بینی و گلوی شخص وارد کرده و مقداری از مخاط را جمع‌آوری می‌کند. نتیجه آزمایش هم در بدترین حالت بعد از چند روز مشخص خواهد شد.

تشخیص سریع آلودگی به کرونا

روش‌های سریع‌تری برای تشخیص ابتلا به کووید 19 وجود دارند که با وجود کارایی بالاتر برای غربالگری و شناسایی افراد آلوده، دقت پایین‌تری نسبت به روش آزمایش RT-PCR دارند. معمولا چیزی در حدود 15 دقیقه طول می‌کشد تا نتیجه این تست‌ها مشخص شود، اما متاسفانه دقت فرآیند فدای سرعت آن خواهد شد و به همین دلیل احتمال تشخیص ذرات ویروسی در نمونه فرد کم می‌شود. با این وجود نیازی به بردن نمونه به آزمایشگاه وجود نخواهد داشت.

اولین اقدام پس از آلودگی به ویروس کرونا چیست؟

لی می‌گوید که تست‌های سریع برای تشخیص آلودگی به کرونا به جای جستجوی برای یافتن مواد ژنتیکی، پروتئینی که در قسمت بیرونی ویروس کرونا جدید قرار گرفته را پیدا می‌کنند. از چنین روش‌هایی می‌توان برای پیدا کردن آلودگی در گروه‌های بزرگ‌تر یا شرایط بحرانی‌تری استفاده کرد که سرعت عمل در آن‌ها مهم است.

از طرف دیگر در برخی مکان‌ها مانند مراکز بهداشتی یا خانه‌های سالمندان نیاز به آزمایش سریع و پشت سر هم وجود دارد و چنین روش‌های سریع و کم‌دقتی می‌توانند بسیار مناسب عمل کنند. در نهایت نتایج دقیق‌تر در مورد آلودگی افراد از طریق تست‌های آزمایشگاهی تایید خواهد شد.

خروج از قرنطینه

با این تفاسیر متخصصان هشدار می‌دهند که منفی بودن نتیجه تست‌های سریع نباید به عنوان تاییدی برای پایان دادن به قرنطینه در نظر گرفته شود.

در نهایت متخصصان می‌گویند که پس از پایان قرنطینه بهتر است که برای یک بار دیگر فرد مورد آزمایش قرار بگیرد. لی در این رابطه می‌گوید که بحث آلودگی به کرونا فوق‌العاده جدی بوده و برای کسب اطمینان از این مسئله که بیرون رفتن فرد از قرنطینه مشکلی برای سایرین ایجاد نمی‌کند، توصیه می‌شود که در پایان دوره 2 هفته‌ای توصیه شده هم یک آزمایش دیگر انجام شود.

اگر جواب تست نهایی مجددا مثبت شد، باید با پزشک خود یا یک متخصص مشاوره کرده و از این طریق مشخص کنید که تا چه مدت باید قرنطینه را ادامه دهید. بحث اصلی در این رابطه به مسری بودن بیماری شما مربوط می‌شود و هدف اصلی از تمامی این اقدامات محافظتی هم جلوگیری از آلوده شدن دیگران به ویروس از طریق شما است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*