مجوز واکسن کرونا

تلاش شرکت داروسازی فایزر برای دریافت مجوز واکسن کرونا تا 5 هفته آینده

شرکت داروسازی فایزر قصد دارد طی 5 هفته آینده از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز واکسن کرونا توسعه یافته خود را دریافت کند.

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر در آمریکا اعلام کرد تصمیم دارد طی 5 هفته آینده از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز واکسن کرونا خود را دریافت کند. در نامه‌ای که در سایت شرکت داروسازی فایزر منتشر شده، آمده است در صورتی که نتایج آزمایشات مثبت باشد و پس از این که از نقطه عطف ایمنی عبور کنیم، برای دریافت مجوز استفاده اضطراری واکسن در آمریکا درخواست خواهیم داد.

دستیابی آمریکا به دو واکسن کرونا تا پایان سال 2020

از این رو اگر نتایج آزمایش‌های بالینی در حال انجام واکسن کروناویروس شرکت فایزر توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شود، کشور آمریکا می‌تواند تا پیش از شروع سال جدید میلادی به دو واکسن دسترسی پیدا کند؛ چرا که شرکت داروسازی مدرنا نیز اعلام کرد در ماه نوامبر یعنی بعد از انتخابات آمریکا واکسن خود را آماده خواهد کرد. مدتی قبل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده بود پیش از انتخابات 3 نوامبر یک واکسن کرونا به بازار عرضه خواهد شد.

شرکت داروسازی فایزر در راستای پیروی از دستورالعمل‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، دو ماه پس از تزریق دومین دوز واکسن به داوطلبان در آزمایش بالینی صبر کرده است تا در این بازه زمانی عوارض جانبی احتمالی مورد بررسی قرار بگیرد. طبق اعلام مدیرعامل شرکت فایزر تا پایان ماه اکتبر از موثر بودن واکسن کرونا خود مطلع خواهد شد. بر اساس گفته آلبرت بورلا به زودی گزارش کاملی از نتایج آزمایشات این واکسن چه با نتیجه مثبت چه با نتیجه منفی منتشر خواهد شد. گفتنی است شرکت فایزر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی در جهان محسوب می‌شود.

شروط سازمان غذا و داروی آمریکا برای اعطای مجوز واکسن کرونا

سازمان غذا و داروی آمریکا برای اعطای مجوز به واکسن کرونا تابع سه شرط است. این شروط شامل این می‌شود که آیا واکسن موثر است؟ آیا واکسن ایمن است؟ و آیا شرکت داروساز قادر به تولید انبوه آن است یا خیر؟ از این رو شرکت فایزر اعلام کرد برای پاس کردن این شروط تا هفته سوم نوامبر یعنی حدود 1 ماه دیگر به آمادگی خواهد رسید. تا آن موقع شرکت داروسازی مدرنا نیز به آمادگی خواهد رسید. گفتنی است این دو شرکت آمریکایی فاز سوم آزمایش‌های بالینی واکسن توسعه پیدا کرده خود را اواخر ماه جولای و به صورت همزمان شروع کرده‌اند.