ویتامین A نقش مهمی در گرم نگه داشتن بدن در فصل سرما دارد

ویتامین A نقش مهمی در گرم نگه داشتن بدن و چربی سوزی دارد

ویتامین A مرکز توجه یکی از تازه‌ترین تحقیقات در مورد توانایی بدن در گرم نگه داشتن خود بوده که با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال، می‌تواند کمک بزرگی به ما بکند.

اخیرا دانشمندان با بررسی عملکرد ویتامین A یا همان آ در تبدیل شدن چربی سفید به چربی قهوه‌ای، از نقش مهم این ویتامین برای گرم نگه داشتن بدن در فصل سرما خبر داده‌اند. در بررسی این خبر جالب‌توجه با ما همراه باشید.

این تحقیق به عنوان تازه‌ترین پژوهش در مورد بافتی با نام چربی قهوه‌ای (brown fat) که با سوزاندن کالری گرما تولید می‌کند، در نظر گرفته شده است؛ دانشمندان دانشگاه پزشکی وین اتریش، در بررسی‌های خود دریافته‌اند که ویتامین آ که اکثرا از اهمیت آن در بینایی انسان خبر داریم، در فصل سرما به کمک بدن آمده و ما را گرم نگه می‌دارد.

در واقع چربی قهوه‌ای نوع خاصی از بافت چربی بوده که مقدار محدودی از آن در بدن بزرگ‌سالان وجود دارد. تا به امروز اطلاعات دقیقی از نحوه تولید این چربی در بدن انسان به دست نیامده، اما گفته شده که قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند نقش مهمی در این فرآیند داشته باشد.

ویتامین A و چربی قهوه‌ای

محققان اتریشی می‌گویند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد می‌تواند فرآیند تبدیل شدن چربی سفید بدن به چربی قهوه‌ای را فعال کرده و مشاهده شده که میزان ویتامین A موجود در بدن انسان‌ها و موش‌ها زمانی که در معرض سرما قرار می‌گیرند، بیشتر می‌شود.

به بیان دیگر، پژوهش دانشمندان نشان داده که بالا رفتن سطح ویتامین مورد نظر به ما و موش‌ها کمک می‌کند تا چربی سفید رنگ بدن که عموما وظیفه ذخیره انرژی بر عهده آن بوده را به چربی قهوه‌ای که حرارت تولید می‌کند، تبدیل کنیم. به این ترتیب هوای سرد میزان ذخیره چربی بدن را کم کرده و در عین حال تولید گرما را در ما بیشتر می‌کند.

ویتامین A نقش مهمی در گرم نگه داشتن بدن در فصل سرما دارد

با این تفاسیر به بحث چاقی مفرط می‌رسیم؛ این وضعیت به عنوان مشکل سلامتی خاصی شناخته می‌شود که در آن، مقدار زیادی چربی سفید زیر پوست و در اطراف اندام داخلی فرد شکل می‌گیرد. حال تحقیقات دانشگاه وین نشان داده که سرما با شروع فرآیندی که این چربی‌های اضافه را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند، یک پروسه کلی چربی سوزی را به وجود آورده و به احتمال قوی باعث لاغری افراد می‌شود.

چاقی مفرط و چربی سوزی

به خوبی می‌دانیم که چاقی مفرط به شدت برای سلامت افراد مضر بوده و کیفیت زندگی و طول عمر را شدیدا کاهش می‌دهد؛ با این وجود پژوهش اخیر ثابت کرده که سرمای هوا باعث افزایش ویتامین A موجود در بدن شده و در عین حال، میزان پروتئین‌های پیوند دهنده رتینول را هم بیشتر می‌کند. این پروتئین‌ها نقش حمل کننده ویتامین مورد نظر در جریان خون را دارند.

اکثر ویتامین آ موجود در بدن، داخل کبد ذخیره می‌شود و این‌طور که به نظر می‌رسد، سرمای هوا باعث تحریک شدن کبد و پخش شدن این ویتامین در سراسر بدن شده تا در نهایت، فرآیند تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای و تولید گرما شروع شود.

اما نکته مهم و هشدارآمیزی که دانشمندان گوشزد کرده‌اند، بی‌تاثیری مصرف اضافه ویتامین A است؛ در واقع محققان گفته‌اند که وارد کردن مقداری زیادی از این ویتامین به بدن نه تنها به فرآیند چربی سوزی ما کمک نمی‌کند، بلکه می‌تواند برای سلامتی مضر هم باشد. با این وجود گفته شده که مهم‌تر از ویتامین آ، پروتئین پیوند دهنده رتینول نقشی کلیدی در پروسه تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای دارد و اگر به هر طریقی، عملکرد این پروتئین در بدن مسدود شود، مرحله پخش ویتامین آ از کبد به سراسر بدن متوقف شده و چربی سوزی و تولید حرارت مختل می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این عالیه ک ادم میتونه از سبزیجات و قرصش استفاده کنع

  2. باید چیزایی ک ویتامین Aدارن بخوریم یا با قرصم میشه؟