ساکت ترین مکان های دنیا

ساکت ترین مکان های دنیا کجاست؟

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که روزانه سر و صداهای گوشخراش زیادی وجود دارند که شاید آرامش ما را بر هم بزنند، اما آیا می‌دانستید که مکان‌هایی در دنیا وجود دارند که به اندازه‌ای کر کننده، ساکت هستند؟

جالب‌تر آن است که بدانید، این مکان‌ها در ایران و آمریکا وجود دارند! یکی از مکان‌های معروف که در گینس هم ثبت شده است، اتاق بی پژواک شرکت مایکروسافت در شهر مینیاپولیس است و دیگری آزمایشگاه آکوستیک پیشرفته گروه صنعتی انتخاب در دل کارخانجات اسنوا است!

در ادامه سعی می‌کنیم با بررسی تکنولوژی‌های به کار رفته در این اتاق‌ها، هدف راه‌اندازی آن‌ها و… به شما کمک کنیم که تجربه‌ای تصویری از سفر به ساکت ترین مکان های دنیا در ذهن خود داشته باشید!

اتاق بی پژواک، رکورددار گینس در زمینه سکوت و عدم وجود پژواک در محیط

اتاق بی پژواک شرکت آمریکایی مایکروسافت که برای راه‌اندازی آن، چیزی در حدود یک سال و نیم زمان صرف شده است به ساکت ترین نقطه جهان، شهرت پیدا کرده است! این مکان با سکوت کر کننده خود، هر شخصی را در هنگام ورود به خود، متعحب می‌کند. در واقع شما اگر وارد این اتاق شوید، به واسطه عدم وجود هیچ گونه صوتی، کاهش شدید فشار هوایی را در گوش خود تجربه می‌کنید که باعث ایجاد یک احساس غریب در شما می‌شود.

شاید تصور می‌کنید که این سکوت، آرامش بخش است و می‌تواند به شما تجربه خوشایندی بدهد، اما باید بدانید که تجربه سکوت مطلق آن قدرها هم جذاب نیست! در این اتاق حتی اگر دو دست خود را به هم بزنید، باز هم صدای گوشخراشی تولید می‌شود. این اتاق که اندازه‌گیری صوت در آن به صورت دیسیلین منفی خود را نشان می‌دهد، می‌تواند تمامی صوت‌ها و امواج خارجی را محو کند. شاید می‌پرسید که چطور چنین چیزی امکان پذیر است و چرا مایکروسافت اقدام به راه‌اندازی این اتاق صوت کرده است؟

دلیل وجود اهمیت اتاق بی پژواک مایکروسافت چیست؟

این اتاق که با 6 لایه بتنی و استیل از دیگر بخش‌های ساختمان به صورت کامل جدا شده است با ساختاری پیازی شکل راه‌اندازی شده است. ساختاری که به آن اجازه می‌دهد، تمامی صوت‌های خارجی را محو کند و آن‌ها را از بین ببرد. طبق گفته‌های سازنده این اتاق، آقای استیو اورفیلد، هیچ شخصی نتوانسته است که بیشتر از 45 دقیقه، سکوت این اتاق را تحمل کند.

شما در این اتاق می‌توانید صدای ضربان قلب، پر و خالی شدن شش‌هایتان از هوا و … را بشنوید، اما استفاده شرکت مایکروسافت چه بوده است؟ چرا این شرکت بزرگ اقدام به راه‌اندازی این اتاق صوت کرده است؟ در این اتاق شرکت‌های مختلفی، محصولات خود را تست می‌کنند تا بلندی صدای آن‌ها را اندازه‌گیری کنند. با این روش آن‌ها می‌توانند متوجه شوند که تا چه میزان از استانداردهای موجود در این زمینه جلوتر یا عقب‌تر هستند؟

به عنوان مثال در صنعت لوازم خانگی و تولید محصولاتی مانند یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و … موضوع صدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هست! شرکت‌های فعال در این حوزه به خوبی می‌دانند که با افزایش کیفیت  محصولات خود و کسب استانداردهای لازم در این زمینه، قادر هستند که رضایت تعداد بیشتری از مشتریان خود را جلب کنند، اما شرکت اسنوا در این زمینه چه گامی برداشته است؟

آزمایشگاه آکوستیک صوت و ارتعاشات اسنوا

اسنوا که برای تمامی ایرانیان، نامی آشناست، بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات لوازم خانگی در خاورمیانه و ایران است که با محصولات باکیفیت خود توانسته در ایران برای خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. این شرکت با سرمایه‌گذاری یک میلیون و نیم دلاری و همکاری با شرکت اکل کانادا (معروف‌ترین شرکت راه‌اندازی آزمایشگاه آکوستیک در جهان) با هدف بهبود کیفیت محصولات خود، اقدام به راه‌اندازی این اتاق صوت بی نظیر کرده است.

این اتاق با داشتن ویژگی‌هایی مانند نویز پس زمینه 16 دسیبل، فرکانس قطع 125 هرتز، سه درب کامپوزیتی با قابلیت ایزوله صدا، سیستم تعلیق ارتعاشی برای جذب ارتعاشات اطراف اتاق، سیستم کنترل هوشمند دما از محدوده 10 تا 45 درجه، سیستم داده پردازی حرفه‌ای با تجهیزات پیشرفته و قابلیت اندازه‌گیری همزمان صدا، ارتعاش و دما به عنوان پیشرفته‌ترین اتاق صوت در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود.

حس و حال موجود در این اتاق، تفاوت چندانی با اتاق بی پژواک آمریکایی ندارد. خوشبختانه وجود چنین تولید کننده ایرانی که همواره به فکر بهبود کیفیت محصولات خود در داخل کشور است، باعث افتخار هر ایرانی است.