چیپست ساخت سامسونگ

گوشی سازان چینی از چیپست ساخت سامسونگ در تولیدات خود استفاده می‌کنند

تراشه‌های چیپست ساخت سامسونگ از جمله برترین‌های بازار هستند. حال کمپانی‌های چینی نیز قصد استفاده از آن‌ها در محصولات خود را دارند.

در زمینه 5G چیپست‌های موبایلی روز به روز اهمیت بیشتری کسب می‌کنند. در حال حاضر کمپانی‌های چینی سازنده گوشی هوشمند از چیپست‌های 5G ساخت کوالکام آمریکایی و مدیاتک تایوانی استفاده می‌کنند که البته به زودی اوضاع تغییر می‌کند.

آن طورره خبر می‌رسد، شیائومی به عنوان سومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا قصد دارد از سال آینده به استفاده از تراشه‌های چیپست ساخت سامسونگ که اگزینوس نام دارند روی آورده و از آن‌ها در ساخت گوشی‌های خود استفاده کند. البته شیائومی در این راه تنها نیست و دو کمپانی دیگر چینی اوپو و ویوو نیز از خانواده چیپست‌‌های اگزینوس استفاده خواهند کرد.

بر همه مشخص است که سامسونگ در زمینه ساخت چیپست موبایلی بسیار قدرتمند است و نمونه‌های بالارده آن از همتایان ساخت کوالکام و هواوی پایین‌تر نیستند. با این اوصاف در زمینه چیپست‌های 4G تنها کمپانی چینی که به دلایل مختلف از چیپست‌های اگزینوس استفاده می‌کرد، کمپانی چینی میزو بود.

از سال پیش ویوو به نخستین کمپانی‌ای بدل گشت که با سامسونگ وارد همکاری شد و چیپست‌های 5G شخصی سازه‌ شده را به بازار چین عرضه کرد. نخستین چیپستی که ویوو از سامسونگ خریداری کرد چیپست بالا رده اگزینوس 980 بود که در ساخت گوشی VIVO G1 5G به کار رفت. چیپست پرچمدار بعدی سامسونگ نیز اگزینوس 1080 است که اگر مشکلی رخ ندهد با یک گوشی هوشمند جدید توسط ویوو عرضه می‌شود.

این چیپست با فناوری 5 نانومتری تولید می‌شود و 5 هسته Cortex A78 برای پردازش‌های سنگین در کنار 4 هسته Cortex A55 با فرکانس کمتر برای پردازش‌های سبک‌تر دارد. این چیپست‌ همچنین نخستین تراشه‌ بالا رده‌ای است که پردازنده 5 نانومتری A78 را در دل خود دارد.

در زمینه عملکرد نیز این تراشه موفق به کسب امتیاز 693600 شده است که به تفکیک امتیاز پردازنده اصلی آن 181099، امتیاز پردازنده گرافیگی 297676، امتیاز MEM برابر با 115169 و امتیاز UX آن نیز 99656 است. همانطور که از امتیازات مشخص است اگزینوس 1080 عملکرد بسیار قدرتمندی دارد و موفق به شکست کوالکام اسنپدراگون 865 و 865 پلاس شده است. همچنین با اختلافی اندک پشت سر هواوی های سیلیکون کایرین 9000 با امتیاز 696000 قرار می‌گیرد.

با توجه به آخرین اخبار، سامسونگ قصد دارد در سال 2021 چیپست‌های اگزینوس را به 3 کمپانی چینی شیائومی، اوپو و ویوو بفروشد. گرچه در اخبار اسمی از نوع تراشه‌ها نیامده، اما اگزینوس 1080 و تراشه قدرتمندتر اگزینوس 2100 شانس بالایی دارند. این خبر بدان معناست که سال آینده در بازار تراشه‌های 5G، کوالکام و مدیاتک تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند.

این معامله سود سرشاری برای سامسونگ دارد. در حال حاضر سامسونگ خود بزرگترین سازنده گوشی هوشمند در دنیا محسوب می‌شود. پس از آن هواوی در جایگاه دوم و شیائومی در جایگاه سوم قرار دارند. پس از شیائومی نیز اپل در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. ویوو در رده پنجم قرار گرفته و اوپو نیز پشت سر آن قرار دارد. بدین ترتیب سامسونگ با تامین تراشه برای این سه کمپانی و البته میزو، سهم بسیاری از تراشه‌های 5G در سراسر دنیا را از آن خود خواهد کرد.