افزونه های وردپرس

افزونه های وردپرس ، مزیت ها و معایب آن

وردپرس را می‌توان محبوب ترین سیستم ساخت سایت و مدیریت محتوا در میان وبمسترهای ایرانی دانست. این سایت ساز قدرتمند که به خوبی از زبان فارسی و نوشته‌های راست چین پشتیبانی می‌کند، از امکانات بسیار خوبی برخوردار است. پس از راه اندازی سایت با وردپرس –که بسیار هم آسان است- و نصب قالب وردپرس مناسب بر روی آن، سایت کاملا آماده کار می‌شود. آن چه که پس از این به حرفه‌ای شدن سایت کمک می‌کند، استفاده از افزونه وردپرس متناسب با موضوع سایت است.

اگرچه مهم ترین عنصری که سایت را برای مخاطبان و بازدیدکنندگانش جذاب می‌کند، محتوای آن است، اما برای آن که بتوانیم یک سایت حرفه‌ای تمام عیار داشته باشیم به افزونه‌های نیاز داریم. افزونه وردپرس که از آن با نام پلاگین وردپرس هم یاد می‌شود، در ساده ترین تعریف، ابزار یا مجموعه ابزارهایی است که در اختیار مدیر سایت یا کاربران آن قرار می‌گیرد.

افزونه‌ها، بسته‌های نرم افزاری‌‌ای هستند که با استفاده از زبان برنامه نویسی php و کدهای JS و CSS ساخته می‌شوند. نصب افزونه‌ها باعث می‌شود تا توانایی سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزایش یافته و کارایی آن نیز بیشتر شود. با استفاده از افزونه وردپرس شما می‌توانید در کمترین زمان، بدون نیاز به برنامه نویسی و تسلط بر کدنویسی، امکانات کاربردی مفیدی به سایت خود بیفزایید.

افزونه های وردپرس

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده محبوبیت سایت ساز وردپرس تا این حد بالا باشد، همین افزونه‌ها و پلاگین‌ها هستند. آن دسته از کاربرانی که امکانات وردپرس برایشان کافی نبوده و در عین حال، با زبان برنامه نویسی php آشنایی داشته‌اند، متناسب با نیاز خود و سایر کاربران پلاگین‌ها را درست کرده اند. سایر کاربران هم برای رفع مشکل خود از همین پلاگین‌ها استفاده کرده‌اند.

امروزه افزونه‌های وردپرس بسیار فراوان و متنوع هستند. از میان چند ده هزار پلاگین وردپرس، حدود 50 هزار پلاگین رایگان بوده و چند هزار پاگین دیگر هم پولی هستند. برخی از پلاگین‌های وردپرس به صورت رایگان عرضه می‌شوند اما امکاناتشان محدود است؛ برای استفاده از تمام امکانات این افزونه‌ها باید مبلغی را پرداخت کرد. مانند افزونه محبوب یوست Yoast.

در ابتدای راه اندازی سایت و نصب وردپرس بر روی هاست، افزونه‌های بسیار اندکی بر روی آن نصب هستند؛ درست مانند زمانی که به تازگی بر روی سیستم خود ویندوز نصب کرده و هنوز هیچ برنامه ای بر روی آن نصب نکرده اید. اگرچه خود وردپرس افزونه‌های مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار داده است، اما کاربردی‌ترین افزونه‌ها آن‌هایی هستند که توسط کاربران حرفه‌ای وردپرس تولید شده‌اند.

مزیت‌ها و معایب استفاده از افزونه وردپرس

با وجود آن که افزونه‌های وردپرس بر امکانات سایت می‌افزایند و تا این جا هم از مزیت‌های آنها سخن گفتیم، اما مانند هر چیز دیگری، افزونه های وردپرس هم ممکن است معایبی داشته باشند. در ادامه به بررسی و مقایسه مزایا و معایب افزونه های وردپرس می‌پردازیم.

مزیت‌های افزونه های وردپرس :

دسترسی به ابزارهای حرفه بدون نیاز به کد نویسی

شاید همین ویژگی مهم ترین مزیت مشترک بین تمام افزونه های وردپرس باشد. افزونه‌ها بسته‌های نرم افزاری کد نویسی شده‌ای هستند که با چند کلیک بر روی سیستم وردپرس نصب می‌شوند و در کمترین زمان می‌توانند ابزارهای جدید مفیدی را به سایت اضافه کنند. اگرچه برخی از افزونه‌ها نیاز به درون ریزی محتوایی یا تنظیمات اختصاصی برای سایت دارند، اما این کار بسیار کمتر از کد نویسی یک ابزار از ابتدا زمان می‌برد.

استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌ها یک راه آسان برای داشتن سایت حرفه ای بوده و برای آن دسته از کسانی که دانش یا زمان برنامه نویسی را ندارند، بهترین انتخاب است.

امکان تبادل نظر و راهنمایی گرفتن از دیگران در رابطه با افزونه‌ها

اکثر افزونه‌های معتبر که توسط کاربران زیادی تست و استفاده شده اند، صفحه ای مخصوص بحث و تبادل نظر دارند. در این صفحات کاربران با یکدیگر در ارتباط بوده، به سوالات هم پاسخ می‌دهند و یکدیگر را راهنمایی می‌کنند. از طریق حضور در این صفحات مخصوص بحث و تبادل نظر هر افزونه می‌توانید به اطلاعات بیشتری در رابطه با پلاگین‌ها دست یابید و به این ترتیب کارایی آنها را بالاتر ببرید.

برخورداری از امکاناتی که مرتب به روز می‌شوند

این مورد یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از افزونه وردپرس است. اکثر پلاگین‌های معتبر و محبوب، به ویژه آنهایی که نسخه پریمیوم دارند، هر چند وقت یک بار به روز رسانی می‌شوند. این آپدیت‌ها علاوه بر رفع اشکالات احتمالی و باگ‌هایی که در نسخه‌های پیشین وجود دارد، امکانات جدیدی را به هر افزونه اضافه می‌کند؛ امکاناتی که مطابق با جدیدترین تغییرات و ترندها در دنیای اینترنت هستند.

به این ترتیب با نصب افزونه‌ها می‌توانید به راحتی از امکاناتی برخوردار شوید که هم به صورت منظم به روز می‌شوند و هم به حرفه ای تر شدن سایت شما کمک می‌کنند.

معایب استفاده از افزونه وردپرس:

کاهش سرعت سایت

این مورد، که شاید بتوان آن را مهم ترین مشکل در استفاده از پلاگین‌ها در نظر گرفت در مواقعی رخ می‌دهد که شما پلاگین‌های زیادی بر روی سرور سایت خود نصب کرده باشید. نصب پلاگین‌های متعدد سرعت پردازش کامپیوترهای سرور را پایین آورده، سایت را سنگین و سرعت بارگذاری آن را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. مثلا اگر در سایت خود از چند پلاگین برای ثبت آمار بازدید کنندگان، رای گیری، آب و هوا، اشتراک در شبکه‌های اجتماعی و… استفاده کرده باشید، احتمالا سرعت لود سایت شما پایین بیاید.

کاهش سرعت سایت تاثیر مخربی در جذب مخاطب دارد. پایین بودن سرعت بارگذاری مخاطبان را رنج داده و انگیزه آنها برای مطالعه را کمتر می‌کند. علاوه بر این، دیر لود شدن سایت بر روی سئو اثر منفی داشته و رتبه سایت را هم بدتر می‌کند.

اختلال میان عملکرد افزونه‌ها با یکدیگر یا قالب

یکی دیگر از مشکلات احتمالی در استفاده از افزونه های وردپرس، بروز اختلال در عملکرد سایت است. در واقع به دلیل تداخل میان عملکرد کدهای افزونه‌های مختلف با هم یا با قالب سایت، این مشکل رخ می‌دهد. هم برای ساخت افزونه‌ها و هم برای ساخت قالب، از کدهای php، JS و Css استفاده می‌شود. تداخل این کدها با یکدیگر می‌تواند به بروز مشکلاتی مثل عدم نمایش صحیح بخش‌هایی از سایت، کارکرد نامناسب منوی ناوبری و… بشود.

گاهی هم این تداخل آن قدرشدید و عمیق است که با بارگذاری سایت به جای نمایش محتویات آن، صفحه ای سفید که به صفحه مرگ وردپرس معروف است نمایش داده می شود. در این شرایط تنها راه حل حذف کردن پلاگینی است که منجر به این مشکل شده.

معمولا در صورت استفاده از پلاگین‌های معروف و معتبر چنین مشکلاتی رخ نمی‌دهد. هم چنین در آپدیت‌هایی که برای افزونه های وردپرس و خود سیستم وردپرس ارائه می‌گردد، این مشکلات به تدریج برطرف می‌شوند.

افزونه های وردپرس

کاهش امنیت وبسایت

همان طور که گفته شد، پلاگین‌ها بسته‌های کد نرم افزاری‌ای هستند که بر روی سایت نصب می‌شوند. این بسته‌های نرم افزاری می‌توانند بر روی بخش‌های مختلف سایت، یا پنل ادمین سایت تاثیر گذاشته و به سایر کدهای سایت دسترسی داشته باشند. همین موضوع به این معناست که یک پلاگین ناامن و نامعتبر، ریسک بالایی برای امنیت وبسایت به همراه دارد. به همین جهت حتما پیش از نصب یک افزونه بر روی سایت خود از بابت امنیت آن مطمئن شوید.

چه افزونه‌هایی برای نصب بر روی سایت مناسب هستند؟

امروزه چندین هزار افزونه و پلاگین برای سایت‌های وردپرسی ارائه شده اند که هر یک امکانات و ابزارهای خاصی را در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهند. معمولا بهترین افزونه‌ها، در میان مدیران سایت‌ها و وبمسترها مشهور می‌شوند؛ بنابراین با ارتباط با سایر مدیران سایت‌ها و فروم‌های مربوط به وردپرس می‌توانید با برترین افزونه های وردپرس آشنا شوید.

بهترین افزونه‌ها آنهایی هستند که توسط کاربران دیگر استفاده شده اند و امتحان خود را پس داده اند. برای تشخیص آن که کدام افزونه می‌تواند انتخاب خوبی برای سایت شما باشد، حتما به امتیاز آن افزونه توجه داشته باشید. ضمن این که پیش ازنصب هر افزونه ای، بهتر است نظرات سایر کاربران که از آن استفاده کرده اند را بخوانید تا نسبت به خوبی با مزیت‌ها، معایب و چند و چون آن افزونه آگاه باشید.

افزونه‌های برتر، مرتب بروز رسانی می‌شوند. این بروز رسانی‌ها باعث بهتر شدن و ارتقای ابزارهای افزونه وردپرس می‌شوند. آن دسته از افزونه‌هایی که به صورت پولی (پریمیوم) عرضه می‌شوند، علاوه بر بروز رسانی منظم، باید خدمات پشتیبانی خوبی هم داشته باشند؛ چرا که ممکن است در نصب یا استفاده از پلاگین مشکلاتی پیش بیاید که برای رفع آنها نیاز به راهنمایی باشد.

یکی از مهم‌ترین مسائل در تهیه افزونه های وردپرس، جایی است که آن افزونه‌ها را ارائه می‌کند. بدون شک معتبرترین منبع افزونه و پلاگین وردپرس، مخزن خود وردپرس است. اما تهیه افزونه از همان جا هم مشکلاتی دارد؛ مثل انگلیسی بودن افزونه‌ها یا مشکلات پرداخت پول.

برای رفع این مشکلات، وبسایت دوباره سلام یک راهکار مناسب است. دوباره سلام، فروشگاهی اینترنتی برای طراحی سایت و اپلیکیشن و  ارائه محصولات اورجینال وردپرس است. در دوباره سلام می‌توانید انواع قالب های وردپرس، افزونه های وردپرس، اسکریپت‌ها و… را بیابید. دوباره سلام با شناختن نیاز مدیران سایت‌ها، محیطی مناسب برای رفع نیازهای آنها تدارک دیده است.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*