محفظه اکسیژن پرفشار فرآیند پیری را معکوس می‌کند

معکوس کردن فرآیند پیری به تازگی توسط محفظه‌های اکسیژن پرفشار (hyperbaric oxygen chamber) عملی شده است. در بررسی این خبر شگفت‌انگیز با گجت نیوز همراه باشید.

اخیرا دانشمندان موفق شده‌اند تا به کمک دستگاهی با نام محفظه اکسیژن پرفشار که با نام محفظه اکسیژن هایپرباریک (hyperbaric oxygen chamber) هم شناخته می‌شود، فرآیند پیری را در تعداد زیادی داوطلب مسن معکوس کنند.

در دانش پزشکی، استفاده‌های زیادی برای این محفظه‌ها وجود دارد. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینیم، کپسول‌های مورد نظر به گونه‌ای ساخته می‌شوند که فرد به کلی درون آن قرار گرفته و به منظور انجام درمان‌هایی مانند بهبودی زخم‌ها، برای مدتی مشخص درون محفظه قرار می‌گیرد. در عین حال اگر فشار اکسیژن درون کپسول به اندازه کافی زیاد باشد، مولکول‌های اکسیژن مستقیما از طریق پوست جذب بافت‌های بدن می‌شوند و بدون نیاز به جریان خون، هوای مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

محفظه اکسیژن پرفشار فرآیند پیری را معکوس می‌کند

با این تفاسیر محققان دانشگاه تل‌آویو به کمک همین محفظه‌ها توانسته‌اند تا سلول‌ها و دی ان ای مخصوصی که به موضوع پایین آمدن طول عمر افراد مربوط می‌شوند را هدف قرار داده و فرآیند پیری را معکوس کنند. این اولین باری بوده که کپسول‌های مورد نظر برای چنین کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف اصلی دانشمندان در این تحقیقات پیدا کردن این جواب این سوال بود که آیا اکسیژن درمانی در یک محیط پرفشار می‌تواند تاثیرات افزایش سن را برعکس کند یا خیر؟

معکوس کردن فرآیند پیری

برای پیدا کردن جواب این سوال، 35 داوطلب بالای 64 سال مورد بررسی قرار گرفتند. هرکدام از این افراد پنج روز در هفته، به مدت 90 دقیقه داخل محفظه بودند و این کار به مدت 3 ماه ادامه پیدا کرد. تاثیر این روش درمانی روی سلول‌های سالخورده بدن افراد که به پیر شدن پوست و اعضای دیگر مربوط می‌شوند، بررسی شد. به علاوه محققان تل‌آویو طول مولکول‌های تلومر (telomere) داوطلبان که به بحث پیری زودرس افراد ارتباط دارند را هم اندازه‌گیری کردند.

دانشمندان گزارش کردند که طول تلومرها در پایان دوره 3 ماهه مورد نظر، به صورت متوسط 20 درصد بیشتر شده بود و همچنین، میزان سلول‌های سالخورده بدن افراد هم 37 درصد کمتر شده بود. بر اساس اطلاعات موجود، این تغییرات معادل 25 سال جوان‌تر شدن است!

در عین حال هیچ‌کدام از داوطلبان تحقیقات، روش زندگی، رژیم غذایی و عادت‌های دیگر خود را در طول این سه ماه دست‌کاری نکرده بودند و تاثیر این درمان روی فرآیند پیری بدون در نظر گرفتن سایر عوامل موثر موجود، اندازه‌گیری شده بود.

در گذشته ثابت شده که نوع تغذیه، داروهای مصرفی، سبک زندگی و فعالیت‌های بدنی روی سن بیولوژیکی ما تاثیر مهمی دارند و تصور این موضوع که ترکیب فرآیند اکسیژن درمانی با تغییرات مثبت در زندگی تا چه حد می‌تواند از پیر شدن افراد جلوگیری کند، شگفت‌انگیز است.

متخصصان تغییرات به وجود آمده را به کمبود اکسیژن بدن ارتباط می‌دهند. گفته شده که به احتمال قوی، اکسیژن درمانی اعمال شده نیاز بدن به اکسیژن بیشتر را تامین کرده و فرآیند بازتولید سلولی را به وجود می‌آورد. محققان دانشگاه تل‌آویو می‌گویند که رسیدن به چنین سطحی از جوان‌سازی افراد تنها با انجام فرآیند درمانی که به مدت سه ماه انجام شده، در نوع خود منحصر به فرد است.