شکایت ایلان ماسک از تست آنتی ژن کرونا خبرساز شد

شکایت ایلان ماسک از تست آنتی ژن کرونا خبرساز شد

ایلان ماسک به تازگی 4 مرتبه تست آنتی ژن کرونا را انجام داده که جواب دو آزمایش مثبت و مابقی منفی بوده است. این مسئله باعث شده تا بحث بی‌اعتبار بودن این تست‌ها مطرح شود.

به تازگی ایلان ماسک (Elon Musk)، میلیاردر جنجالی و مدیرعامل شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا 4 مرتبه با تست آنتی ژن کرونا مورد آزمایش قرار گرفته است. نکته جالب در مورد این اتفاق، صحبت‌های ماسک در مورد منفی بودن دو تست و مثبت بودن جواب مابقی تست‌ها بوده که باعث تعجب این سرمایه‌دار و کسانی که توییت‌های او را دنبال می‌کنند، شده است. ماسک در توییتر خود اعلام کرده که موضوع کاملا مضحک و عجیب و غریبی در مورد آزمایش‌های کووید 19 در جریان است و همین مسئله باعث شده تا عده‌ای از بی‌اعتبار بودن تست‌های مورد نظر صحبت کنند.

تصویر پایین توییت اصلی ماسک را نشان می‌دهد که در آن به انجام شدن هر چهار تست سریع کووید 19، توسط یک پرستار مشخص و با یک دستگاه واحد، اشاره شده است؛ اما این‌طور که به نظر می‌رسد، این سرمایه‌دار جنجالی قبل از توییت شکایت خود برای میلیون‌ها نفری که او را دنبال می‌کنند، توضیحات اعلام شده در مورد این نوع تست‌ها را مطالعه نکرده است.

شکایت ایلان ماسک از تست آنتی ژن کرونا خبرساز شد

دقت تست آنتی ژن کرونا

وقتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در آگوست گذشته این تست آنتی ژن کرونا را مورد تایید قرار داد، اعلام شد که دستگاه مورد نظر مانند تست‌های سریع بارداری عمل می‌کند؛ این نوع تست‌ها ارزان‌قیمت بوده، نیازی به آزمایشگاه و نظر متخصص ندارند و باردار بودن فرد را در عرض چند دقیقه مشخص می‌کنند. با این حال نقص تست‌های مورد نظر، خطای اعلام نتایج بوده و به صورت کلی می‌توان گفت که دستگاه‌های تست بارداری در منزل تنها در یک پنجره زمانی مشخص قادر به تشخیص حاملگی هستند.

در مورد تست‌های سریع آنتی ژن کووید 19 هم باید گفت که این آزمایش‌ها پروتئین‌های متصل شده به قسمت خارجی ویروس‌ها را ردیابی می‌کنند و به همین دلیل، هرچه تعداد ذرات ویروسی موجود در بدن یک فرد بیشتر باشد، دقت تست هم بالاتر می‌رود. پزشکان می‌گویند که این تعداد ذرات با رسیدن به نقطه اوج بیماری و بروز علائم بیشتر، افزایش می‌یابد. به همین دلیل ساعت‌ها و یا حتی چند روی قبل و بعد از نقطه اوج بیماری، احتمال منفی بودن نتیجه این تست‌های سریع بالا می‌رود.

بررسی‌ها نشان داده که بیماری کووید 19 حدودا دو روز قبل از بروز علائم در نقطه اوج مسری بودن قرار دارد و این زمان بهترین وقت برای انجام تست آنتی‌ژن کرونا به حساب می‌آید. با این وجود وقتی که نشانه‌های بیماری بروز می‌کنند، دیگر از نقطه اوج گذشته و احتمال منفی شدن نتیجه آزمایش هم در زمانی که فرد باید خود را قرنطینه کند، وجود خواهد داشت.

تست PCR

گفته شده که کاخ سفید هم برای غربالگری کارکنان خود از این نوع تست استفاده می‌کرده و به همین دلیل، در چندین زمان مختلف افراد آلوده وارد این ساختمان شده‌اند و دیگران را مبتلا کرده‌اند. نتایج منفی آزمایش‌های ایلان ماسک هم به احتمال قوی به محدودیت‌های موجود در تست‌های آنتی ژن مربوط می‌شود.

ماسک پس از شکایت در مورد نتایج تست آنتی ژن کرونا توییت دیگری در مورد تست‌های PCR منتشر کرد و پرسید که آیا امکان بروز خطا و گرفتن جواب مثبت اشتباه از این تست وجود دارد یا خیر؟

شکایت ایلان ماسک از تست آنتی ژن کرونا خبرساز شد

تست PCR یا همان آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز نسبت به تست آنتی ژن نقطه ضعف‌هایی دارد؛ این نوع آزمایش‌ها باید در محیط آزمایشگاهی و توسط متخصصان انجام شوند و ساعت‌ها طول می‌کشد تا نتیجه تست مشخص شود. با این حال دقت PCR بسیار بیشتر از روش‌های دیگر بوده و در طولانی مدت امکان تشخیص ابتلا از این طریق بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

تست‌های PCR بر اساس دی ان ای فرد مورد آزمایش نتیجه را اعلام می‌کنند، اما نوع سوم آزمایش‌های کووید 19 که به مقدار قابل توجهی، از زمان شروع پاندمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تست آنتی بادی است؛ برخلاف تست آنتی ژن کرونا در این روش به جای جستجو برای یافتن ویروس، متخصصان به دنبال نشانه‌هایی از واکنش سیستم دفاعی بدن به ذرات ویروسی می‌گردند. معمولا وقتی یک عامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی ما از خود واکنش نشان می‌دهد و با ترشح کردن موادی به نام آنتی بادی، با این عوامل مقابله می‌کند.

اختلاف تست‌های گوناگون

به علاوه سیستم دفاعی ما این قابلیت را دارد که موادی را برای تشخیص حضور ویروس‌ها در بدن، مدت‌ها پس از بهبودی فرد و شکست بیماری، ترشح کند. این مواد همانند پوسترهای تحت تعقیب فیلم‌های وسترن هستند و این امکان را فراهم می‌کنند تا در آینده به محض ورود ویروس مورد نظر به بدن، سیستم دفاعی با سرعت و قدرت به جنگ بیماری برود.

تست‌های آنتی بادی کووید 19 هم به دنبال آنتی بادی‌هایی می‌گردند که مشخصا به این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی مربوط می‌شوند. وقتی تست مورد نظر حضور این مواد را تشخیص می‌دهد، می‌توان گفت که یا در حال حاضر و یا در گذشته، ذرات ویروسی به بدن فرد وارد شده‌اند.

به دلیل باقی ماندن آنتی بادی‌ها در بدن، تا زمان بسیار زیادی بعد از آلودگی، آزمایش آنتی بادی نسبت به تست آنتی ژن کرونا روشی بسیار مناسب به شمار می‌رود؛ اما از آنجایی که سیستم دفاعی بدن سریعا این مواد را درست نمی‌کند، آزمایش مورد نظر در اولین روزهای آلودگی دقت چندانی نخواهد داشت.

متخصصان می‌گویند که هرکدام از تست‌های کووید 19 که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به روشی مجزا به دنبال نشانه‌هایی از ویروس کرونا جدید می‌گردند و هرکدام محدودیت‌های خاص خود را دارند. با این حال در نظر گرفتن این محدودیت‌ها به هنگام نتیجه‌گیری در مورد تست‌های مورد نظر بسیار مهم است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*