شناسایی صورت افراد

آیا فکر می‌کنید که در شناسایی صورت افراد مهارت بالایی دارید؟

شناسایی صورت افراد همواره یکی از استعدادهای ذاتی بشر بوده که برای همه انسان‌ها یکسان نیست و تفاوت آن بسیار بزرگ‌تر از آنچه که فکر می‌کنید خواهد بود.

درحالی که برخی افراد به کلی مشکل حفظ کردن حالت صورت‌ها را دارند، بسیاری از انسان‌ها می‌توانند پس از سال‌ها صورت افراد را به یاد آورند و مشکلی در این زمینه نداشته باشند؛ اما وضعیت شما در میان این دو گروه چیست؟

تفاوت‌های ذاتی در شناسایی صورت افراد

شناسایی صورت افراد

دانشمندان دانشگاه New South Wales در استرالیا برای فهمیدن این تفاوت‌ها آزمایشی را طراحی کرده‌اند که بسیار سخت بوده و حدود ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید. در این تست، به شما صورت افراد مختلف نشان داده خواهد شد و سپس صورت همان افراد با گریم و حالت متفاوت نمایش داده می‌شود تا کار شما برای تشخیص همان صورت‌ها کمی سخت‌تر شود.

هنگامی که افراد این تست را انجام می‌دهند متوجه می‌شوند که حتی گرفتن امتیاز ۵۰ تا ۶۰ درصد در آن نیز بسیار دشوار خواهد بود و تنها کاربرانی که بالای ۷۰ درصد در این آزمایش موفقیت داشته باشند از استعداد ذاتی و هوش بالا در شناسایی صورت افراد بهره‌مند خواهند بود.

به گفته دانشمندان طراح این تست، هدف از سخت‌گیری در این آزمایش تشخیص دقیق‌تر افرادی است که می‌توانند صورت‌ها را به خوبی شناسایی کنند؛ تا حدی که از ۳۱,۰۰۰ نفر شرکت کننده، هنوز یک نفر هم قادر به گرفتن امتیاز ۱۰۰ درصد و کامل در آن نبوده است.

به هر حال گفته شده که تنها ۲ تا ۳ درصد از انسان‌ها می‌توانند قابلیت تشخیص ۱۰۰ درصدی و کامل صورت افراد را داشته باشند؛ چیزی که هدف اصلی این دانشمندان از طراحی این تست با چنین عنوان چالش برانگیزی بوده است، زیرا انتخاب عنوان «آیا فکر می‌کنید که در شناسایی صورت افراد مهارت بالایی دارید؟» درواقع کاربران را تحریک می‌کند تا از تمامی توانایی خود برای کامل کردن آن استفاده کنند.

شناسایی صورت افراد

البته این تنها تست شناسایی صورت افراد تنها آزمایشی نیست که کامل کردن آن توسط افراد تا حد ناممکن پیش برده شده، بلکه میزان دشواری این تست برای پیدا کردن افراد استثنایی طراحی شده است. به هر حال پیدا کردن چنین افرادی بسیار خاص خواهد بود، زیرا قابلیت شناسایی صد درصدی صورت، ویژگی منحصری است که توسط تمرین و تکرار حاصل نمی‌شود؛ تا حدی که به گفته دانشمندان، حتی افرادی که شغل آن‌ها به دیدن صورت افراد و تایید کردن آن‌ها مربوط می‌شود نیز غلط‌های بسیاری در این تست داشته‌اند. در نتیجه، می‌توان گفت که این قابلیت نیز مانند IQ یک استعداد ذاتی است و میان افراد بسیار متفاوت خواهد بود.

شما می‌توانید این تست را هم‌اکنون از طریق این لینک انجام دهید، اما دقت کنید که مراحل آن توسط گوشی انجام نشده و به رایانه شخصی نیاز خواهید داشت.