خودرو رزمی زرهی رباتیک

ارتش آمریکا قصد به خدمت گیری چند خودرو رزمی زرهی رباتیک را دارد

ارتش ایالات متحده آمریکا مشغول توسعه چند مدل خودرو رزمی زرهی رباتیک است که طی چند سال آینده وارد خدمت در قوای نظامی این کشور خواهند شد.

ارتش آمریکا در نظر دارد یک خانواده کامل از خودروهای زرهی رباتیک در انواع مختلف وارد خدمت کرده و برای میدان‌های نبرد مدرن آینده آماده شود. برای دستیابی به این مهم نیروهای نظامی این کشور سال‌ها وقت خود را صرف مطالعه،‌ بررسی و انجام آزمایش‌های مختلف به ویژه آزمایش‌های میدانی کرده‌اند.

ارتش آمریکا قصد دارد خودروهای رزمی نظامی که اصطلاحا با نام RCV شناخته می‌شوند را در سه کلاس مختلف به خدمت گیرد که عبارت‌اند از خودروهای سبک، متوسط و سنگین وزن. این ربات‌ها با دشمن درگیر شده، در کار سامانه‌های الکترونیکی و ارتباطی آن‌ها اخلال ایجاد کرده، پرده دود در مقابل پیشروی نیروهای خودی ایجاد کرده و یا دیگر مسئولیت‌های خطرناک را انجام می‌دهند تا نیازی نباشد انسان‌ها جان خود را در معرض خطر قرار دهند.

خودرو رزمی زرهی رباتیک

یک نمونه ربات زرهی از کلاس سبک مجهز به تیربار سنگین 12.7 میلی‌متری که البته شنی دارد

کوچکترین عضو از این سه دسته خودرو رزمی زرهی رباتیک RCV-L نام دارد که خودرویی چرخدار است و کمتر از 10 تن وزن دارد و می‌توان آن را با هلیکوپتر جابجا کرد. این ربات زرهی با طول 5.6 متر، اندکی کوچکتر از یک خودرو شاسی بلند بزرگ همچون فورد اکسپدیشن است. این خودروی زرهی به تیربارهای سبک و سنگین و موشک‌های کوچک همچون موشک ضدتانک FGM-148 جاولین – Javelin مسلح می‌شود. بر اساس انتظارات ارتش این خودروها حین نبرد از دست می‌روند، پس بایستی ارزان قیمت باشند.

خودرو رزمی زرهی رباتیک

ربات زرهی M5 Ripsaw مسلح به توپ خودکار 30 میلی‌متری که به عنوان RCV-M به ارتش آمریکا پیشنهاد شده است

نمونه وزن متوسط این خودروها RCV-M نام دارد که از نمونه RCV-L اندکی عریض‌تر و طویل‌تر است، اما دو برابر آن وزن داشته و برای حمل آن به هواپیمای ترابری نیاز است. چرا که این خودرو تسلیحات سنگین‌تر در کنار زرهی قدرتمند‌تر دارد. همچنین بر خلاف نمونه سبک‌تر که چرخدار است، RCV-M همچون تانک زنجیر شنی دارد.

این خودرو به یک توپ سنگین خودکار 30 الی 40 میلی‌متری یا چندین موشک ضد تانک و یا ترکیبی از هر دو مسلح است. از آن جا که این خودرو سنگین‌تر، پیشرفته‌تر و گران‌‌تر است، ارتش بابت از دست دادن آن در میدان نبرد نگرانی بیشتری دارد.

خودرو رزمی زرهی رباتیک

بزرگ‌ترین عضو از بین این چند مدل خودرو رزمی زرهی رباتیک نیز نمونه سنگین RCV-H است که در اصل یک تانک بدون سرنشین به شمار می‌رود. این خودرو 30 تن وزن داشته و برای حمل آن به هواپیمای ترابری راهبردی نیاز است. این خودرو از دو نمونه دیگر بسیار گرانتر است و قرار نیست در میدان نبرد از دست رود. از این رو ارتش قصد دارد سیستم دفاع فعال نیز روی آن نصب کند تا بدین‌ترتیب از این تانک بدون سرنشین در برابر موشک‌ها و راکت‌های ضد تانک محافظت شود.

این خودروی زرهی شنی دار به یک توپ سنگین با آتش مستقیم مسلح می‌شود و قادر به شکار پیشرفته‌ترین تانک‌ها همچون تایپ 99 چینی یا T-14 آرماتا روسی است. گفته می‌شود قدرت آتش این ربات با تانک آمریکایی M1 آبرامز – Abrams برابری می‌کند، پس می‌توان گفت توپی که روی آن نصب می‌شود حداقل 120 میلی‌متری خواهد بود.

از آنجا که این خودرو سرنشین ندارد، پس به سیستم‌های پشتیبانی حیات، اندازه و سطح حفاظتی که یک تانک سرنشین دارد بایستی داشته باشد نیازی نیست. از این رو با توان آتشی معادل یک تانک اصلی میدان نبرد، کمتر از نصف آن وزن داشته و ابعاد کوچکتری دارد که این عوامل سبب تسهیل جابجایی آن با هوایپما و کشتی می‌شود.

اثبات شده که توسعه ربات‌های رزمی زمینی بسیار سخت‌تر از انواع پرنده و دریایی است. چرا که در دو مدل دیگر ربات به آسانی می‌تواند موانعی که در فواصل دور دست قرار دارند را به آسانی و سریعا کشف کند، در حالی که در خشکی به دلیل عوارض طبیعی و مصنوعی و همچنی پستی و بلندی‌های متعدد و صد البته کروی بودن زمین، نمی‌توان محیط را از فواصل بسیار دور بررسی کرد.

همچنین وسایل پرنده و شناور به آسانی می‌توانند تغییر مسیر داده و موانع را دور بزنند، اما روی خشکی مسیر حرکت به گستردگی دو محیط دیگر نیست و بایستی با دقت بیشتری راه را انتخاب کرد. همچنین هنگام حرکت روی خشکی با سطوح متفاوت‌تری همچون زمین گلی، شنی،  آسفالت، یخ زده، سربالایی و سراشیی، رودخانه و دیگر عوارض طبیعی و ساخته بشر مواجه می‌شویم.

ارتش آمریکا قصد دارد با وارد کردن این ربات‌ها به خدمت، وظایف و مسئولیت‌های خطرناک را از دوس سربازان بردارد. این فعالیت شامل اقداماتی غیررزمی نیز می‌شوند. ربات‌ها می‌توانند پهپادهای دشمن را شکار کرده، دودزایی کنند، میدان‌های مین را علامت‌گذاری کرده و یا در محیط‌های آلوده به عوامل هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی به انجام عملیات بپردازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. حتی موشک اندازی که دیروز هم معرفی کردن بدون سرنشین بود واقعا جنگ های جدید دارند رو به سمتی میرند که کمتر از نیروهای انسانی استفاده می‌شود و بیشتر ایجاد ضررهای مالی به طرف مقابل اهمیت دارد

  2. به امید خدا امریکا با این سلاح می ره به جنگ خودکامگی و دموکراسی رو در جهان طنین انداز می کنه

    با سپاس

    • به همین خیال باش بدبخت مزدور غرب استکبار جهانی . به زودی حیفا را آزاد میکنیم و پوزه امثال تو مزدور و غرب استکبار جهانی را به خاک میمالیم
      جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷💪🇮🇷💪🇮🇷💪❤

  3. مرگ بر چین و روسیه کثیف جنایتکار کمونیستی و هرچی ساندیسی جیره خور

  4. خخخخخ غرب خونخوار جرئت داره جلوی چین ❤ و روسیه ❤ گردن دراز کنه . دیگه گذشت اون روزهایی که مردم عاشق غرب خونخوار بودن . به امید خداوند منان به زودی با کمک مردم ایران اسلامی قدس رو پس میگیریم و پوزه غرب و اسرائیل رو به خاک میمالیم . 💪💪💪
    جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷

  5. غرب استکبار جهانی این اراجیف را تعریف میکند تا مغز جوانان را از سوتی انتخابات منحرف کند . نه غرب استکبار قدرت آن را دارد که ربات تولید کند نه ارتشی دارد که آن را به خدمت بگبرد .
    #آمریکا رو به #افول است