میکروسکوپ

نکاتی که باید برای خرید یک میکروسکوپ به آن‌ها توجه کنید

میکروسکوپ یکی از وسایل جذابی است که درهای دنیای علم را به روی دانش‌آموزان و دانش جویان باز می‌کند و آن‌ها می‌توانند ساختارهای ریزی مانند ساختار عضلات، سلول‌های یک برگ یا تقسیم حشرات را با آن ببینند.

تجربه‌ی استفاده از میکروسکوپ می‌تواند تجربه‌ی بسیار هیجان‌انگیزی باشد اما برای خرید یک میکروسکوپ ابتدا باید اطلاعات کافی داشته باشید. مسائلی مانند روشنایی، نوع نمونه‌ها و همچنین ساختار میکروسکوپ می‌توانند در انتخاب شما تعیین‌کننده باشند.

میکروسکوپ استریو

میکروسکوپ استریو که به آن میکروسکوپ تشریح یا میکروسکوپ استریوسکوپی هم گفته می‌شود به طور معمول از دو مسیر مختلف نور استفاده می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد نمونه را به صورت سه بعدی ببیند. این میکروسکوپ‌ها برای مشاهده‌های عمقی کارآمدند اما تفکیک پذیری و بزرگنمایی آن‌ها کم است. کالبدشکافی، مشاهده حشرات و فسیل‌ها بهترین کارایی‌های این نوع میکروسکوپ‌اند. بهترین انواع این میکروسکوپ یک منبع نور داخلی و همچنین قابلیت بزرگنمایی مناسب دارند.

میکروسکوپ دیجیتال

میکروسکوپ‌های دیجیتال می‌توانند از نوع میکروسکوپ‌های استریو یا کامپاند باشند. این نوع میکروسکوپ به کاربر اجازه می‌دهد عکس‌ و فیلم ضبط کند و در مانیتور کامپیوتر ببیند. این کار با قرار گرفتن یک ccd داخل دستگاه عملی می‌شود به کاربر امکان بزرگنمایی و ویرایش تصویر را نیز می‌دهد. این نوع میکروسکوپ معمولا دارای منبع نور داخلی است. حتی وقتی‌که شما می‌دانید چه نوع میکروسکوپی می‌خواهید باز هم فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید در ادامه درباره‌‌ی این فاکتورها صحبت می‌کنیم.

کیفیت ساخت

تعداد زیادی از میکروسکوپ‌های موجود در بازار از پلاستیک ساخته شده‌اند و به نوعی اسباب‌بازی به حساب می‌آیند. ساختار آن‌ها اغلب ضعیف است به سادگی می‌شکنند. اگر برای خرید به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید با چنین کالاهایی مواجه نخواهید شد. بدنه‌ی میکروسکوپ شما باید ساختار محکم و مقاومی داشته باشد و بهتر است فلزی باشد.

منبع نور

اکثر میکروسکوپ‌ها یک منبع نور داخلی دارند که از فلورسنت، تنگستن یا هالوژن ساخته‌شده است. میکروسکوپ‌هایی که لامپ فلورسنت دارند در مقایسه با دستگاه‌هایی که از لامپ تنگستن استفاده می‌کنند گران‌ترند اما کیفیت نور بهتری به شما می‌دهند و نسبت به سایر لامپ‌ها گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند. این روزها ledها که تقریبا هم قیمت لامپ‌های فلورسنت هستند نیز محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های فلورسنت انرژی کمتری نیاز دارند و اصلاً از خود گرما ساطع نمی‌کنند. این نوع منبع نور برای میکروسکوپ‌هایی که با باتری کار می‌کنند ایده‌آل‌اند.

کیفیت اپتیکی

کیفیت اپتیکی دستگاه شما علاوه بر چشمی به عدسی‌های شیئی نیز بستگی دارد. بیشتر مواقع از عدسی‌های آکروماتیک به‌ عنوان عدسی شیئی استانداردی که کیفیت خوبی دارد استفاده می‌شود. استفاده از چشمی‌های واید امکان مشاهده‌ی راحت‌تر نمونه‌ی زیر میکروسکوپ را برای شما فراهم می‌کند. چشمی‌های واید و فوق واید بهترین چشمی‌ها هستند. فقط به خاطر داشته باشید که میزان واید بودن چشمی با بزرگنمایی رابطه‌ی عکس دارد.

سیستم کانونی

سیستم فوکوس امکان حرکت مرحله به مرحله را فراهم می‌کند. داشتن یک سیستم تنظیم فوکوس خوب به شما کمک می‌کند کارتان را بهتر و دقیق‌تر انجام دهید. همچنین باید مطمئن شوید پیچ‌های تنظیم فوکوس درست کار می‌کنند و با کوچک‌ترین حرکت تنظیمات میکروسکوپ به هم نمی‌ریزد.

قیمت

میکروسکوپ‌ها به طور کلی کالاهای ارزانی نیستند اما قیمت آن‌ها به کاربری‌شان کاملا وابسته است. برای مثال قیمت یک میکروسکوپ دانش‌آموزی با یک میکروسکوپ تحقیقاتی قابل قیاس نیست. بهترین میکروسکوپ‌های بازار نمونه‌های ژاپنی و آلمانی‌اند که نسبت به سایر مدل‌ها گران‌تر هم هستند. به عنوان یک توصیه بهتر است تلاش کنید با تهیه‌ی بودجه‌ی کافی میکروسکوپی تهیه کنید که عملکردی بهتر از متوسط داشته باشد هم‌چنین می‌توانید به گزینه‌ی وام خرید کالا هم فکر کنید که یکی از روش‌های سریع و کار‌آمد برای تهیه‌ی کالای مورد نیازتان است.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*