قیمت موبایل

چرا قیمت موبایل با افت نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند؟

قیمت موبایل در بازار ایران با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد، اما با توجه به این که قیمت دلار اخیرا افت کرده است، چرا قیمت گوشی کاهش پیدا نمی‌کند؟

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد با توجه به تغییر لحظه‌ای قیمت دلار شاهد تغییر قیمت سایر کالاها هستیم، اما به طور کلی قیمت دلار نیمایی نسبت به بازار آزاد افت کمتری داشته و به همین دلیل قیمت موبایل در بازار به طور محسوس کاهش پیدا نکرده است. این اظهارات حاکی از آن است که افت قیمت ارز نتوانست قیمت گوشی را آنچنان که مردم انتظار داشتند کاهش دهد. از این رو این سوال مطرح می‌شود که چرا قیمت موبایل با افت نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند؟

عوامل موثر در کاهش قیمت موبایل 

فعالان بازار 4 عامل را در کاهش قیمت گوشی موثر می‌دانند که شامل تداوم کاهش قیمت دلار در سامانه نیما، برداشتن محدودیت ثبت سفارش، تسریع در تخصیص ارز و ترخیص موبایل‌های دپو شده در گمرک می‌شوند. فعالان بازار در پاسخ به این سوال که چرا قیمت گوشی با افت نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند، عنوان می‌کنند آخرین واردات موبایل به دو ماه گذشته مربوط می‌شود. همچنین موبایل به صورت قطره‌چکانی وارد کشور می‌شود و واردکنندگان موبایل از دو ماه گذشته تا امروز ثبت سفارشی را به انجام نرسانده‌اند. نرخ دلار طی ماه گذشته حدود 28 تا 30 هزار تومان بود که واردکنندگان با دلار 30 هزار تومانی گوشی‌ها را ثبت سفارش، ترخیص و به بازار عرضه کردند.

نرخ دلار در سامانه نیما کمتر از بازار ارزان شد

سخنگوی واردکنندگان موبایل تاکید کرد پس از کاهش نرخ ارز تعداد کمی موبایل با نرخ‌های کاهش پیدا کرده ارز به کشور وارد شده است؛ از این رو نباید در بازار انتظار کاهش محسوس قیمت گوشی را داشته باشیم. وی افزود در حال حاضر در بازار موبایل تقاضایی وجود ندارد و تعهدات فروشندگان موبایل از خریداران بیشتر است. وی خاطرنشان کرد تعطیلی‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است به همراه کاهش تقاضای فصلی باعث شد تا قیمت موبایل به میزان جزئی ارزان شود.

کاهش 2 درصدی قیمت گوشی

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد در انبار گمرکات حدود 200 هزار گوشی وجود دارد که نیازمند تخصیص ارز هستند و با کاهش قیمت دلار قیمت بسیاری از مدل‌های گوشی هوشمند بین 2 تا 3 درصد کاهش یافته است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی انجمن واردکنندگان موبایل در مورد واردات موبایل نیز عنوان کرد اکثر گوشی های سری آیفون 12 از روش‌های دیگر و غیر تجاری به کشور وارد می‌شوند.