نابودی معجزه‌آسای سلول های سرطانی با تکنیک بمب‌افکن مخفی

نابودی معجزه‌آسای سلول های سرطانی با تکنیک بمب‌افکن مخفی

روش جدید و شگفت‌انگیزی برای نابودی سلول های سرطانی ابداع شده که با نام بمباران مخفی شناخته می‌شود. در بررسی این خبر خوشحال کننده با ما همراه باشید.

سلول های سرطانی در تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان به روشی با نام بمب‌افکن مخفی از بین رفته‌اند. اخبار این دستاورد جالب‌توجه که بدون دخالت دادن سیستم دفاعی بدن، تومور موجود در بافت‌های بدن را هدف قرار می‌دهد، به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

محققان مورد نظر اسم بمب‌افکن مخفی را برای عوامل توسعه داده شده خود، برای مبارزه با سرطان انتخاب کرده‌اند و دلیل استفاده از کلمه مخفی هم به رد شدن این عوامل از سیستم دفاعی ما، بدون تحریک کردن این بخش از بدن مربوط می‌شود. عوامل مورد نظر از نوع ویروس‌های انکولیتیک (oncolytic) هستند و در دهه‌های گذشته، محققان مشغول پژوهش در مورد تاثیر ضد سرطانی این ویروس‌ها بوده‌اند.

مبارزه با سلول های سرطانی

گفته شده که چنین ویروس‌هایی به شکلی ویژه سلول‌های تومور را هدف قرار می‌دهند و حتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم در سال 2015، اجازه استفاده از ویروس‌های انکولیتیک برای درمان سرطان پوست را صادر کرده بود.

از همان ابتدای شروع تحقیقات دانشمندان جهان روی این موضوع، مهم‌ترین چالش در راه به کار گیری ویروس‌های انکولیتیک برای نابودی سلول های سرطانی سیستم دفاعی بوده که به محض ورود ویروس به بدن، آن را مستقیما به کبد می‌فرستد و در مدت زمانی کوتاه، عوامل ویروسی را دفع می‌کند.

با این وجود دانشمندان دو دانشگاه آمریکایی امروی و کیس وسترن اخیرا دستاورد بزرگی را ثبت کرده‌اند و از دور زدن نقش سیستم دفاعی بدن در این روش درمان سرطان خبر داده‌اند؛ گفته شده که این محققان به کمک نوع خاصی از ویروس‌های بدون غشا به نام آدنوویروس (adenovirus) که به راحتی توسط سیستم ایمنی شناسایی نمی‌شود، داروی مقابله با سرطان را وارد بدن می‌کنند و بدون بروز هیچ واکنش التهابی در فرد، با ویروس‌های انکولیتیک به جنگ سرطان می‌روند.

نابودی معجزه‌آسای سلول های سرطانی با تکنیک بمب‌افکن مخفی

محققان ایالات متحده نتایج تحقیقات خود را در مقاله جدیدی منتشر کرده‌اند و در این مقاله اعلام شده که قابلیت ویروس‌های مورد نظر برای نابودی سلول های سرطانی تومورهایی که در سراسر بدن موش‌ها گسترده شده بودند، به خوبی قابل مشاهده است. گفته شده که می‌توان دوز قابل توجهی از ویروس‌های نابودگر مورد نظر را برای جلوگیری از رشد تومور به بدن وارد کرد، به شکلی که هیچ مشکل خاصی از لحاظ واکنش طبیعی بدن به ویروس‌ها رخ ندهد.

مقابله با سرطان‌های متاستاتیک

تمامی این‌ها در حالی بوده که در گذشته و پیش از توسعه روش بمب‌افکن مخفی، ویروس‌های انکولیتیک به شکل مستقیم به داخل تومور تزریق می‌شدند و همچنین، با این روش نمی‌شد با سرطان‌های متاستاتیک یا چند سیستمی مبارزه کرد؛ در این نوع سرطان تومورهای متعددی در فاصله‌ای قابل توجه از تومور اولیه، شکل می‌گیرند و سرطان در سراسر بدن فرد پخش می‌شود. محققان امروی و کیس وسترن می‌گویند که روش ابداع شده توسط آن‌ها راه را برای درمان مشکلات متاستاتیک باز خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، در روش جدید ویروس‌های آدنوویروس با ژن‌ها و پروتئین‌هایی که نسبت به سرطان مصونیت ایجاد می‌کنند، مجهز می‌شوند. در واقع پوسته خارجی ویروس که با نام کپساید شناخته می‌شود، با این روش همانند تکه‌های لگو سرهم‌بندی شده و از این طریق می‌توان به شکلی هوشمندانه سلول های سرطانی را نابود کرد.

البته این محققان خاطرنشان کرده‌اند که احتمال مصون شدن تدریجی سیستم دفاعی بدن به عوامل ضد سرطان مورد نظر وجود دارد و شاید با گذشت زمان، بدن ما بتواند ویروس‌های انکولیتیک وارد شده به خود را شناسایی کرده و آن‌ها را از بدن دفع کند. چنین مشکلی به هنگام از بین رفتن تاثیر درمانی واکسن‌ها هم رخ می‌دهد و متاسفانه بدن افراد پس از مدتی به واکسن‌های مختلف عادت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*