ویروس کرونا

محققان آلمانی: ویروس کرونا مغز را هم مبتلا می‌کند

محققان آلمانی با کالبد شکافی بیماران فوت شده بر اثر ابتلا به کروناویروس دریافتند ویروس کرونا مغز را هم مبتلا می‌کند و باعث آسیب جدی به آن می‌شود.

محققان آلمانی در مطالعات جدید خود 33 بیمار فوت شده بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 را مورد بررسی قرار دادند که نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است ویروس کرونا مغز بیماران را نیز مبتلا می‌کند. این محققان دریافتند ویروس کرونا بعد از استنشاق در مخاط بینی گرفتار می‌شود و قادر است از طریق آن به مغز انسان برسد.

جزئیات ابتلای مغز انسان به ویروس کرونا

محققان مدتی قبل دریافتند ویروس کرونا علاوه بر این که باعث آلودگی دستگاه تنفسی می‌شود می‌تواند در مبتلایان اختلالات عصبی را نیز به همراه داشته باشد. در همین رابطه محققان آلمانی در مطالعات جدید خود 33 بیمار فوت شده بر اثر ابتلا به کرونا را کالبدشکافی کردند و مخاط پشت بینی آنها را مورد بررسی قرار دادند. همچنین این محققان در این بررسی‌ها از بافت مغز نیز نمونه‌هایی را برای بررسی برداشتند.

بررسی‌ها نشان داد مواد ژنتیکی کروناویروس در بخش‌های زیادی از مخاط حفره بینی قرار داشت، اما پروتئین‌های اسپایک SARS-CoV-۲ در بافت مغز مشاهده شد؛ این پروتئین‌ها با چسبیدن به سلول‌ها باعث ابتلای آنها می‌شوند. دکتر فرانک هپنر، یکی از مؤلفان ارشد این تحقیق عنوان کرد زمانی که کروناویروس به مخاط بویایی می‌رسد، برای رسیدن به مغز افراد از ارتباطات نوروآناتومی همانند اعصاب بویایی استفاده می‌کند.

این محققان آلمانی توانستند برای اولین بار با میکروسکوپ الکترونی از ذرات کروناویروس در مخاط مبتلایان عکس‌برداری کنند. البته محققان برای این که دقیقا متوجه شوند این ویروس خود را چگونه به مغز افراد می‌رساند و چه تاثیرات مخربی را به همراه دارد، باید تحقیقات بیشتری را به انجام برسانند.