ناسا خوشه گلوله و سحابی خرچنگ را به موسیقی فضایی تبدیل کرد

ناسا خوشه گلوله و سحابی خرچنگ را به موسیقی فضایی تبدیل کرد

با استفاده از تکنیکی منحصر به فرد با نام “sonification”، ناسا موسیقی فضایی شگفت‌انگیزی از دو مجموعه اجرام آسمانی در فضای دور دست تهیه کرده است.

به تازگی دو قطعه موسیقی فضایی از اجرام آسمانی شگفت‌انگیز خوشه کهکشانی گلوله (Bullet Cluster) و سحابی خرچنگ (Crab Nebula) منتشر شده است. ناسا این موسیقی‌ها را به کمک تکنیک خاصی به اسم “sonification” تولید کرده و شنیدن قطعات مورد نظر به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

این آهنگ‌ها که در ویدیوهای زیر به آن‌ها گوش خواهیم داد، بر اساس داده‌هایی تهیه شده‌اند که از دو مجموعه اجرام مورد نظر، در طول سالیان گذشته به دست آمده‌اند. این اولین باری نبوده که آژانس فضایی آمریکا تجربه‌ای منحصر به فرد از گوش دادن به صدای فضا را برای ما فراهم می‌کند و با شنیدن این صداها، نه تنها جنبه دیداری اجرام آسمانی شگفت‌انگیز فضای اطراف مورد توجه قرار می‌گیرد، بلکه فرصت شنیدن ویژگی‌های منحصر به فرد این اجرام هم به ما داده خواهد شد.

در مورد تکنیک sonification، گفته شده که در این روش داده‌های مرتبط با یک سوژه مانند سحابی خرچنگ جمع‌آوری شده و از طریق الگوریتم‌های مشخص، صداهای متفاوتی به هرکدام از این داده‌ها اختصاص می‌یابد؛ در نتیجه مخاطب قادر خواهد بود تا علاوه بر تماشای داده‌ها، مجموعه صداهایی که به این اطلاعات مربوط هستند را بشنود.

البته ناسا معمولا مشاهدات فضایی خود را به شکل تصاویر خیره کننده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و برای این کار هم دلیل مناسبی وجود دارد؛ هرچه باشد ما انسان‌ها موجودات دیداری هستیم، اما هر چند وقت یک بار گوش دادن به موسیقی فضایی آن‌قدرها هم خالی از لطف نخواهد بود.

موسیقی فضایی خوشه گلوله

 

همان‌طور که در ویدیو بالا شنیدیم، حس خاصی با گوش دادن به موسیقی که از این طریق تهیه می‌شود، در شنونده به وجود می‌آید. جالب است بدانید که خوشه کهکشانی گلوله به واسطه ارائه کردن اولین شواهد مستقیم از وجود پدیده ناشناخته ماده تاریک (dark matter) هم شناخته می‌شود. از طرف دیگر سحابی خرچنگ قرن‌هاست که انسان‌ها را به شگفتی وا‌داشته و تنها خیره شدن به تصاویر این مجموعه اجرام آسمانی حس شگفت‌انگیزی را در بیننده به وجود می‌آورد.

ناسا اعلام کرده که برای تهیه موسیقی فضایی بالا و کلیپی که در پایین خواهیم دید، از داده‌های جمع‌آوری شده توسط رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و همچنین تلسکوپ‌های فضایی اسپیتزر و هابل استفاده کرده است.

اگر به شنیدن چنین صداهایی علاقه دارید، می‌توانید از طریق این لینک به داده‌های صوتی مرتبط با رصدخانه چاندرا دسترسی داشته باشید. بسیاری از شگفت‌انگیزترین اجرام فضایی کشف شده از طریق تکنیک sonification به موسیقی تبدیل شده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به سیاه چاله‌ها، تصویر معروف ستون‌های آفرینش، مرکز کهکشان راه شیری و مجموعه اجرام دیگری اشاره کرد.

در پایان هم شما را به دیدن کلیپی دعوت می‌کنیم که موسیقی فضایی سحابی خرچنگ را به ما نشان می‌دهد.

صدای سحابی خرچنگ