کاوشگر چینی چانگ ای 5 در حال آوردن خاک ماه به زمین است

کاوشگر چینی چانگ ای 5 در حال آوردن خاک ماه به زمین است

بر اساس تازه‌ترین اخبار، در حال حاضر کاوشگر چانگ ای 5 (Chang’e 5) کشور چین، در مسیر بازگشت به زمین قرار دارد و همراه خود خاک و سنگ ماه را به محل زندگی ما می‌آورد.

کاوشگر چانگ ای 5 (Chang’e 5) بخشی از ماموریتی بود که کشور چین برای نمونه‌برداری از سطح ماه راه انداخته است. به تازگی هم خبر رسیده که در زمان کوتاهی پس از رسیدن به ماه، این ربات فضایی در مسیر بازگشت به زمین قرار دارد و به زودی اولین نمونه‌های قمر سیاره را پس از گذشت بیش از 30 سال، به دست دانشمندان زمینی خواهد رساند.

آخرین باری که بشریت خاک و سنگ ماه را به زمین آورد، در دهه هفتاد میلادی و توسط کاوشگری ساخت شوروی سابق بود و از آن زمان تاکنون، تمامی نمونه‌های موجود از سطح این جرم آسمانی شگفت‌انگیز به آن دوران مربوط می‌شوند. با این حال تنها چند روز پس از فرستادن چانگ ای 5 به فضا، مقامات چینی رسما اعلام کرده‌اند که ربات مورد نظر مشغول بازگشت به زمین بوده و در صورت فرود موفقیت‌آمیز آن در کشور مغولستان، دانشمندان به تازه‌ترین نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه دسترسی خواهند داشت.

گفته شده که در ساعت 11 صبح سه شنبه گذشته به وقت ساحل شرقی آمریکا، این کاوشگر چینی از سطح ماه جدا شده و در مسیر بازگشتی خود قرار گرفته است. این سومین باری بوده که چینی‌ها تجهیزات فضایی خود را روی قمر سیاره فرود می‌آورند، با این حال سابقه نداشته که کاوشگری ساخت این کشور به زمین بازگردد. کاوشگر چانگ ای 5 به همراه یک ماژول حفاری به سطح ماه فرستاده شده بود و اعلام شده که در بازگشت، ماژول مورد نظر جا گذاشته شده است.

ویدیو کاوشگر چانگ ای 5

 

آنچه در بالا دیدیم، تصاویری رسمی، منتشر شده توسط خبرگزاری‌های چین بوده که حفاری و بخش‌هایی از ماموریت نمونه‌برداری این کاوشگر را به ما نشان می‌دهد. برای جمع‌آوری نمونه، این تجهیزات چینی بخشی از سطح قمر زمین را حفاری کرده و خاک و سنگ تهیه شده را در یک کپسول مخصوص قرار داده است.

در ساعت 23:00 سه شنبه بود که مقامات رسمی چین از پرواز موفقیت‌آمیز کاوشگر، از سطح ماه و به سمت مدار این جرم آسمانی خبر دادند. در واقع قرار بر این بود که پس از حفاری مورد نظر، چانگ ای 5 خود را از سطح بلند کرده، به مدار ماه برساند و از آنجا به تجهیزاتی که آن را به زمین باز خواهند گرداند، وصل شود. بر اساس اخبار تازه منتشر شده، تمامی این مراحل با موفقیت انجام شده‌اند.

پرچم چین در ماه

علاوه بر بحث جمع‌آوری خاک و سنگ و عکس‌برداری از محل فرود، کاوشگر چانگ ای 5 یک پرچم چین را هم در ماه جا گذاشت و به عنوان سمبلی از پیشرفت چشم‌گیر این کشور در حوزه هوافضا، سر و صدای زیادی به پا کرد. زمزمه‌هایی در مورد ارسال فضانوردان چینی به ماه به گوش می‌رسد و با اینکه چنین هدفی در حال حاضر بسیار جاه‌طلبانه و کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، شاید در آینده نزدیک شاهد به حقیقت پیوستن آن باشیم.

کاوشگر چینی چانگ ای 5 در حال آوردن خاک ماه به زمین است

همان‌طور که انتظار می‌رود، حضور گسترده چین در فضا و موفقیت‌های گوناگون ماموریت های فضایی این کشور نگرانی‌هایی را در مورد نظامی شدن فضای خارج از جو زمین به وجود آورده و نکته جالب این بوده که ناسا از ابتدای فعالیتش تاکنون به صورت کامل از همکاری با آژانس فضایی چین خودداری کرده است. گفته شده که دلیل این کار عدم اطمینان به آژانس چینی و همچنین نگرانی‌های امنیتی بوده و از طرف دیگر، شاهد این مسئله هستیم که ناسا مشغول پررنگ‌تر کردن حضورش در سطح ماه است.

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد تا تنها ظرف چند سال آینده مجددا فضانوردان خود را به ماه برساند و به علاوه، در سطح این جرم آسمانی اقامتگاه‌های دائمی بسازد.