نمونه هایابوسا 2

فضاپیمای هایابوسا 2 نمونه جمع شده از سیارک ریوگو را به زمین فرستاد

کاوشگر Hayabusa2 یا شاهین-2 از سیارک ریوگو نمونه جمع‌آوری کرده بود. حالا این محموله ارزشمند سوار بر کپسول فضاپیمای هایابوسا 2 به زمین بازگشته است.

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) اعلام کرد فضاپیمای هایابوسا 2 کپسول حاوی نخستین نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح رویی و زیرین سیارک Ryugu را صحیح و سالم به زمین فرستاد. محل فرود، یکی از مناطق عملیاتی نیروی هوایی استرالیا در نزدیکی شهر Woomera بود. کاوشگر ژاپنی پیش از ارسال نمونه‌های برداشت شده به زمین، بیش از یک سال را به اکتشاف در سیارک ریوگو گذراند.

پس از عبور از تونل آتشین اتمسفر زمین، محفظه نمونه در حالی توسط اعضای تیم ریکاوری حاضر در استرالیا پیدا شد که روی زمین خاکی افتاده بود و چتر نجاتش روی یک درخت آویزان بود.

با وجود یک سنسور که مکان کپسول را نشان می‌داد، اعضای تیم کار سختی برای یافتن این سوغاتی فضایی نداشتند. البته تلاش ابتدایی آن‌ها در تاریکی شب نافرجام بود و به ناچار تا طلوع خورشید منتظر ماندند. این محفظه بدون اینکه باز شود، راهی آزمایشگاه شد تا محققان بتوانند گازهای درون آن را نیز استخراج و بررسی کنند.

کپسول فضاپیمای هایابوسا 2

فضاپیمای هایابوسا 2 پس از رهاسازی کپسول حاوی نمونه در نزدیکی اتمسفر زمین، موتورهای خود را آتش کرد و راهی مقصد دیگری شد. دکتر هیتوشی کونیناکا، مدیرکل موسسه علوم فضایی ژاپن دراین‌باره گفت:

ما ساخت فضاپیمای شاهین 2 را در سال 2011 آغاز کردیم و حالا بازگشت کپسول حاوی نمونه، برای‌مان تحقق یک رویاست.

او همچنین اشاره کرد تاکنون همه‌چیز طبق برنامه پیش رفته و حالا اعضای تیم، آماده‌ی گام بعدی در مسیر اکتشافات فضایی هستند. یکی از ماموریت‌های آتی موسوم به MMX برای جمع‌آوری نمونه از فوبوس (Phobos)، بزرگ‌ترین قمر مریخ برنامه‌ریزی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*