Nokia 7650

نگاهی به نوکیا 7650؛ اولین گوشی نوکیا با دوربین و سیستم عامل سیمبین

گوشی نوکیا 7650 اولین گوشی نوکیا با دوربین و سیستم عامل سیمبین بود. این گوشی موفقیت زیادی را برای شرکت نوکیا به همراه داشت و توانست بازار تلفن همراه آن زمان را به تسخیر خود در آورد.

نوکیا را شاید بیشتر از طریق تلفن‌های دوربین‌دار آن به خاطر داشته باشیم. مدل‌های لومیا 1020، 808 پرویو، N8 و سایر گوشی ها که هنوز یک جرقه نوستالژی را برای طرفداران قدیمی آن، به همراه دارند. اما همه چیز با نوکیا ۷۶۵۰ – Nokia 7650 شروع شد. این اولین گوشی از شرکت فنلاندی  است که دارای یک دوربین دیجیتال یکپارچه بود.

این گوشی می‌توانست عکس‌هایی با کیفیت ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل را در حافظه‌ی داخلی آن که فقط ۴ مگابایت بود، ثبت کند. 7650 به صورت کشویی ساخته شده بود و هنگام عکس گرفتن باید صفحه کلید کشویی آن به پایین کشیده می‌شد، زیرا لنز به طور معمول در پشت بخش کشویی محافظت می‌شد. این نوع طراحی تا حدودی باعث می‌شد تا شکل ظاهر براق گوشی، زشت به نظر برسد اما در آن زمان، بدیع بودن این کار غیر قابل انکار است.

Nokia 7650

مشخصات گوشی 7650 نوکیا

گوشی ۷۶۵۰ نوکیا یک مزیتی که نسبت به طراحی رقیبش T68 اریکسون داشت، از  یک دوربین یکپارچه در بطن گوشی بهره می‌برد. گوشی تی ۶۸ اریکسون دارای دوربین مجزا بود که کاربر علاوه بر این که باید آن را جداگانه خریداری می‌کرد، در هنگام عکس گرفتن هم باید آن را به گوشی متصل می‌کرد. همچنین، منظره‌یاب نوری ساده‌ای داشت که استفاده از آن چندان مناسب نبود. تلفن نوکیا ضمن برخوردار بودن از دوربین یکپارچه، می‌توانست مناظر را به طور زنده روی صفحه نمایش نیز نشان دهد.

نمایشگر این گوشی ۲.۱ اینچ با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۰۸ پیکسل بود و توانایی نمایش ۴۰۹۶ رنگ را داشت. این کیفیت برای زمان خودش نسبتا مناسب بود و می‌توانست وظایف خود را به خوبی انجام دهد. همچنین این توانایی را داشت تا عکس‌هایی را که از طریق ایمیل یا MMS که تقریبا قابلیت جدیدی به شمار می‌آمد، برای کاربر نمایش دهد. این گوشی از قابلیت اتصال ۲.۵ جی موسوم به GPRS برخوردار بود و می‌توانست به سرعت ۴۰.۲ کیلو بیت در ثانیه دست یابد.

Nokia 7650

نوکیا 7650 همچنین اولین تلفن هوشمند در بازار انبوه تلفن همراه آن زمان بود که سیستم عامل سیمبین را اجرا کرد. البته از نظر فنی اولین تلفن، 9210 کامیونیکاتور نوکیا بود، اما این یک دستگاه خاص بود و همچنین از UI Series 80 بهره می‌برد درحالی که 7650 از سری 60 سیمبین که برای مردم آشناتر بود، برخوردار بود.

سیستم عامل با پردازنده تک هسته‌ای 32 بیت (مبتنی بر ARM9) کار می‌کرد که برای فرکانس 104 مگاهرتز تنظیم شده بود. کاربران می‌توانستند برنامه‌های نوشته شده با جاوا یا برنامه‌هایی را برای سیستم عامل EPOC قدیمی (که نسخه قبلی سیمبین بود) دانلود کنند.

کیفیت دوربین نوکیا 7650چگونه بود؟

کیفیت عکس‌های نوکیا 7650، ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل با فرمت JPG بود. هر عکس حدود 33 کیلوبایت فضا حافظه‌ی داخلی را اشغال می‌کرد. این فشرده سازی کاملا سنگین بود اما به یاد داشته باشید که آن دوربین فقط ۴ مگابایت فضای ذخیره سازی داخلی داشت و هیچ شکاف کارت حافظه هم نداشت. دو حالت عکسبرداری اضافی هم داشت، پرتره (برای عکس‌های تماس گیرنده منظور شده بود) و حالت شب (که باعث افزایش ISO سنسور می‌شد).

از جمله کارهایی که هنگام تماشای عکس‌ها برای کاربر قابل انجام بود یکی بزرگنمایی یا زوم بود و دیگری هم چرخاندن عکس. پس از چندین بار عکس گرفتن، کاربر باید آن‌ها را به رایانه‌ی خود انتقال می‌داد تا فضا برای ثبت عکس‌های بعدی خالی شود.

نوکیا 7650 در نوامبر 2001 در بارسلون معرفی شد. مدیر عامل وقت نوکیا، جورما اولیلا ، آن را مهمترین نسخه سال خواند. در واقع ، سیمبین به نوکیا کمک کرد تا بازار گوشی های هوشمند را فتح کند و توانایی آن در عکاسی عامل اصلی موفقیت آن بود. به همین دلیل است که 7650 سزاوار حضور در تالار مشاهیر موبایل را دارد.

تاریخ عرضه و قیمت نوکیا 7650

7650 اولین گوشی نوکیا با دوربین و سیستم عامل سیمبین است. این تلفن در اواخر ژوئن سال ۲۰۰۲ به بازار آمد و هزینه آن ۶۰۰ یورو بود. به دست آوردن فناوری پیشرفته همیشه ارزان نیست. سال بعد نوکیا 3650 (تصویر زیر) با قیمت مناسب‌تری عرضه شد. این گوشی، به شکل کشویی طراحی نشده بود اما تقریباً از همان سخت افزار برخوردار بود. دوربین، صفحه نمایشگر و پردازنده مشابه ۷۶۵۰ بود اما شکاف کارت حافظه نیز به آن اضافه شده بود.

Nokia 7650

پی نوشت: نوکیا 7650 در دو فیلم بزرگ هالیوودی  همچون: Minority Report و Tomb Rader: The Cradle of Life ظاهر شد.

شما از گوشی های نوستالژی چه خاطراتی دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*