بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 که باید تماشا کنید

در ادامه می‌توانید با بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا شوید؛ آثار قابل توجهی که می‌توانند شما را برای ساعاتی سرگرم کنند.

در این مطلب به معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 پرداخته‌ایم. در سالی که خودش شبیه به آثار علمی تخیلی و حتی ترسناک است، مخاطبان می‌توانند ارتباط بیشتری با این عناوین برقرار کنند.

کرونا ویروس باعث شد تا سال 2020 به یک کابوس تبدیل شود و زندگی عادی انسان‌ها را مختل کرد. با محبوس شدن اکثر مردم در خانه‌ها، آثار علمی تخیلی می‌توانند همانند یک فرار باشند و مخاطبان را حداقل برای ساعاتی از مشکلات دور کنند. با اینکه تعدادی از فیلم‌های بزرگ به دلیل تعطیلی سینماها با تاخیر رو به رو شدند اما آثار درخشانی هم وجود دارند که بدون توجه به شرایط پیش آمده، به صورت آنلاین (یا به صورت محدود در سینماها) عرضه شدند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

آثار علمی تخیلی می‌توانند به شکل‌های مختلفی ساخته شوند اما جذاب‌ترین‌های آن‌ها معمولا فیلم‌هایی هستند که می‌توانند دنیاهای تازه‌ای خلق کنند و در کنار آن، از شما سوالاتی فلسفی در رابطه با ماهیت واقعیت و البته روان انسان بپرسند. نویسنده مشهور، آرتور سی کلارک (Arthur C. Clarke) یک بار در توصیف این ژانر گفت که «تنها داروی واقعی برای گسترش آگاهی» است. ادعایی که چندان هم دور از واقعیت نیست. این مسئله را با تماشای آثار برتری همچون 2001 و بلید رانر (Blade Runner) می‌توان بهتر درک کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 آشنا شوید.

– ویواریوم (Vivarium)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: لورکان فینگان
  • بازیگران: ایموجن پوتس، جسی آیزنبرگ، جاناتان آریس

ویواریوم با یک نمای نزدیک از تولد یک پرنده آغاز می‌شود و از همان ابتدا شما را برای یک اثر ترسناک زیرپوستی آماده می‌کند. داستان در مورد زوجی به نام تام و جما است که در جستجوی یک خانه ایده آل برای زندگی هستند. آن‌ها سرانجام به محله‌ای در حومه شهر می‌رسند که تمامی خانه‌های آن به شکل یکسان طراحی شده است. در پی اتفاقاتی عجیب، این زوج تصمیم می‌گیرد از محله خارج شود اما از راهی که می‌روند، در نهایت به همان جایی می‌رسند که در ابتدا بودند.

ویواریوم از نظر بصری و روایت داستان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما به مضامین مختلفی نیز پرداخته است که می‌توان در مورد آن‌ها ساعت‌ها بحث کرد.

– بیل و تد 3 (Bill & Ted Face The Music)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: دین پاریزو
  • بازیگران: کیانو ریوز، الکس وینتر، کریستین شال، ویلیام سدلر

قسمت سوم مجموعه محبوب بیل و تد، شاید باعث نشود تا در مورد فرضیه ذهن کوانتومی یا چیزهایی از این قبیل فکر کنید اما سفری است خاطره انگیز و به یاد ماندنی. داستان فیلم یک بار دیگر پیرامون بیل (با بازی وینتر) و تد (با بازی ریوز) اتفاق می‌افتد که باید برای جلوگیری از نابودی فضا و زمان و همچنین بازگرداندن جهان به حالت عادی، یک ترک موسیقی شاهکار بسازند.

برای دستیابی به ترک ایده آل، بیل و تد تصمیم می‌گیرند تا سفری در زمان داشته باشند و با رفتن به آینده، این موسیقی را از خودشان بدزدند! آن‌ها در این سفر حماسی، با شخصیت‌هایی همچون جیمی هندریکس و البته فرشته مرگ (از فیلم مهر هفتم اینگمار برگمن) ملاقات می‌کنند. شخصیت‌های دوست داشتنی و طنز پوچ گرایانه‌ای که فیلم ارائه می‌دهد، باعث شده تا با اثر علمی تخیلی متعادلی مواجه شویم که تنها هدفش سرگرمی است.

– تنت (Tenet)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا 

این اثر مورد انتظار کریستوفر نولان به دلیل شیوع کرونا ویروس با تاخیر مواجه شد اما در نهایت بر روی پرده رفت و به فروش 361 میلیون دلاری رسید (یعنی حتی نتوانست بودجه خود را کاملا جبران کند).

همان طور که از آثار نولان انتظار دارید، این فیلم هم دارای یک داستان پیچیده، چرخش‌های داستانی متعدد و سکانس‌های اکشن خلاقانه است. نقش اصلی تِنِت را جان دیوید واشنگتن بازی می‌کند. شخصیت او عضو گروهی است که می‌توانند زمان را دستکاری کنند و وظیفه‌اش این است که جلوی آغاز جنگ جهانی سوم را بگیرد. مشابه کارهای قبلی نولان، این فیلم هم از نظر روایی، از ساختاری چند لایه بهره می‌برد و به ایده‌هایی همچون پارادوکس زمان (Temporal Paradox)، حرکت معکوس زمان و غیره می‌پردازد. فیلم Tenet شاید مشکلاتی هم داشته باشد اما در مجموع یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 است.

– تب دریایی (Sea Fever)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: نیزا هاردی‌من 
  • بازیگران: دوگری اسکات، هرمایونی کورفیلد، کانی نیلسن

ایده اولیه فیلم تب دریایی، مخاطبان را به یاد کرونا می‌اندازد و شاید همین مسئله کمک کرده تا افراد بیشتری با آن ارتباط برقرار کنند. داستان در مورد خدمه یک کشتی است که انگلی ناشناخته، آب آشامیدنی آن‌ها را آلوده می‌کند و افراد به تدریج مریض می‌شوند.

دلیلی که فیلم تب دریایی به عنوان یک اثر تریلر پاندمی تاثیرگذار ظاهر می‌شود، این است که سوالات جالبی در رابطه با غیرقابل پیش بینی بودن این نوع اتفاقات مطرح می‌کند. حتی وقتی که احساس آمادگی دارید، یک بیماری ناشناخته می‌تواند همه معادلات را بر هم بزند. ساختار کلی فیلم البته شاید با سلیقه همه مخاطبان هم‌خوانی نداشته باشد اما فیلم Sea Fever در مجموع اثر شاخصی است که می‌توان در مورد ایده‌ها و پیام‌هایش فکر کرد.

– پلتفرم (The Platform)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: گالدر گازتلو-اوروتیا
  • بازیگران: ایوان ماساگوئه، آنتونیا سن خوان

در این روزها کمتر اثری پیدا می‌شود که بتواند احساس پوچی را به شکلی ملموس منتقل کرده و لقب «کافکایی» (Kafkaesque) را دریافت کند. این فیلم اسپانیایی توانسته چنین کاری را به راحتی انجام دهد. پلتفرم، یک داستان اخطار آمیز و یک تمثیل سیاسی در مورد دنیایی است که خودشیفتگی افراطی، طمع و بی تفاوتی افراد نسبت به دیگران، آن را به مرز نابودی کشانده است. جایی که دیگر تنها بحث بقا مطرح نیست، بلکه دیگران را زیر پا لگد می‌کنید زیرا از نظر اجتماعی از آن‌ها بالاتر هستید. فیلم پلتفرم گاهی بیش از اندازه خشن است اما این خشونت در اثر قرار داده شده تا شاید بیدار کننده باشد.

داستان در مورد مردی است که برای ترک سیگار، به صورت داوطلبانه وارد یک زندان شده و در ادامه متوجه ساختار عجیب آن می‌شود. غذا از طبقات بالا به پایین می‌آید و این بدین معناست که شاید به افراد طبقات زیرین هرگز چیزی نرسد؛ در حالی که طبقات بالا، بیش از اندازه غذا می‌خورند. پلتفرم به شکلی ساخته شده که می‌توان برداشت‌های زیادی از آن کرد اما شاید سطحی ‌ترین برداشت مخاطب این باشد که گرسنگی تا چه اندازه می‌تواند انسان‌ها را به انجام کارهای خبیثانه تشویق کند. انسان‌ها برای بقا حاضر هستند دیگران را بخورند تا خودشان خورده نشوند؛ یک واقعیت ترسناک از دنیایی که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنیم.

– عشق و هیولاها (Love And Monsters)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: مایکل متیوز 
  • بازیگران: دیلن اوبرایان، جسیکا هنویک، مایکل روکر 

عشق و هیولاها با الهام از آثاری همانند زامبی‌لند (Zombieland) و من افسانه هستم  (I Am Legend) ساخته شده و با اینکه این سبک فیلم‌ها را زیاد دیده‌ایم اما طنز نوآورانه، طراحی جالب هیولاها و جذابیت‌های شخصیت‌های اصلی باعث شده تا این فیلم از وادی کلیشه خارج شود و بتواند مخاطب را سرگرم کند.

داستان فیلم در مورد یک زوج جوان به نام جوئل و ایمی است که به دلیل وقوع یک اتفاق آخرالزمانی، از یکدیگر جدا می‌شوند. در دنیایی که حیوانات تبدیل به هیولاهای آدم خور تبدیل شده‌اند، این زوج نزدیک به 7 سال است که جدا از یکدیگر در زیر زمین زندگی می‌کنند. جوئل که فکر می‌کند ایمی مُرده است، اطلاعاتی از زنده بودن او به دست می‌آورد و تصمیم می‌گیرد برای یافتنش، سفری را آغاز کند. دیلن اوبرایان نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند و شخصیت او بسیار دوست داشتنی از آب در آمده است. فیلم Love and Monsters قرار بود در فوریه 2021 به اکران سینماها در آید اما با توجه به شیوع کرونا، شرکت پارامونت در نهایت تصمیم گرفت تا آن را به صورت آنلاین منتشر کند.

 – مرد نامرئی (The Invisible Man)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: لی ونل
  • بازیگران: الیزابت ماس، الیور جکسون-کوهن، آلدیس هاج

فیلم مرد نامرئی یک تجربه حسی عمیق است و با استفاده از فضاسازی و موسیقی، شما را در موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای قرار می‌دهد. پس از شکست تجاری فیلم مومیایی در سال 2017 و لغو دنیای سینمایی هیولاها (Dark Universe)، استودیوی یونیورسال تصمیم گرفت تا هیولاهای خود را به صورت مستقل به تصویر بکشند. این پروژه جدید با مرد نامرئی آغاز شد و باید ادعا کرد بهترین از این نمی‌توانست باشد. داستان در مورد زنی به نام سسیلیا است که از سوی دوست پسرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته اما در نهایت فرار می‌کند و خودش را نجات می‌دهد. پس از مدتی، خبری به گوش او می‌رسد که دوست پسرش یعنی آدریان، خودکشی کرده اما سسیلیا این مسئله را قبول نمی‌کند و بر این باور است که یک موجود نامرئی او را زیر نظر دارد.

مرد نامرئی که با بودجه 7 میلیون دلاری ساخته شده بود، توانست به فروش 140 میلیون دلاری در باکس آفیس برسد و مورد استقبال طرفداران قرار گرفت. این فیلم در عین حال که ساده است، توانسته تاثیرگذار ظاهر شود و دقیقا همین چیزی است که از یک اثر علمی تخیلی ترسناک انتظار داریم.

– آرشیو (Archive)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: گوین روتری
  • بازیگران: تئو جیمز، رونا میترا، استیسی مارتین

یک فیلم دیگر پیرامون هوش مصنوعی. داستان در مورد دانشمندی است که می‌خواهد بهترین هوش مصنوعی ممکن را خلق کند، چیزی در حد و اندازه انسان. با اینکه ایده اولیه فیلم آرشیو شاید شما را به یاد سریال آینه سیاه (Black Mirror) یا فیلم اکس ماشینا (Ex Machina) بیندازد اما سازندگان موفق شده‌اند تا آن را از یک اثر تقلیدی درجه دو، به یک فیلم منسجم و تامل برانگیز تبدیل کنند.

مضامین آثاری همچون فرانکشتاین نیز در اینجا به چشم می‌خورد، یعنی رابطه میان خالق و مخلوق. فیلم Archive یکی از آن آثاری بود که چندان دیده نشد، علت این مسئله شاید استفاده از عناصر آشنایی باشد که نمونه‌اش را در فیلم‌های مشابه به وفور دیده‌ایم. با این حال، پیام‌های اثر، جلوه‌های ویژه و محتواهای احساسی فیلم باعث شده تا این اثر به هویت خاص خودش برسد و بتواند مخاطبش را غافل گیر کند.

– همزمان (Synchronic)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: جاستین بنسن و ارون مورهد
  • بازیگران: جیمی درنان، انتونی مکی

فیلم همزمان، داستان دو امدادگر شهر نیواورلئان را روایت می‌کند که با مجموعه‌ای از تصادفات عجیب رو به رو می‌شوند، اتفاقاتی که ظاهرا با یک داروی ناشناخته مرتبط هستند. اما هنگامی که دختر بزرگ دنیس (Dennis) ناپدید می‌شود، او با یک قرص روانگردان آشنا می‌شود که می‌تواند زمان و واقعیت را تغییر دهد.

فیلم Synchronic ریتم کندی دارد اما به تدریج سریع‌تر می‌شود. تعلیق فیلم به خوبی از کار در آمده و پایان آن شوکه کننده است. این فیلم از آن آثاری است که با مغز شما بازی می‌کند، اگر مشکلی با این مسئله ندارید، توصیه می‌کنیم حتما به تماشای آن بپردازید.

 – متصرف (Possessor)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: برندون کراننبرگ
  • بازیگران: آندره‌آ ریسبرو، کریستوفر ابوت، روسیف ساترلند، تاپنس میدلتون، شان بین

دیوید کراننبرگ یکی از استادان ژانر ترسناک است که طرفداران این سبک به واسطه آثاری همچون شباهت کامل (Dead Ringers) و مگس (Scanners) به خوبی با او آشنا هستند. حالا نوبت به پسر رسیده که جا پای پدر بگذارد و میراث کراننبرگ بزرگ را زنده نگاه دارد. داستان در مورد یک قاتل است که برای یک سازمان مخفیانه کار می‌کند. این سازمان یک تکنولوژی ایمپلنت مغزی توسعه داده که با استفاده از آن می‌توان بدن افراد را تسخیر کرد و در نهایت باعث نابودی آن‌ها شد.

براندون کراننبرگ با این فیلم نشان داد که استعداد پدرش در فیلمسازی را به خوبی به ارث برده است و می‌تواند در آینده نزدیک، به یکی از کارگردانان بزرگ ژانر ترسناک تبدیل شود.

– گستره شب (The Vast Of Night)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: اندرو پترسون
  • بازیگران: سیرا مک‌کورمک، جیک هوروویتز

داستان این فیلم مستقل، در دهه 50 میلادی جریان دارد و اتفاقات یک شب ویژه را روایت می‌کند. دو نوجوان کنجکاو، یک صدای منحصربه‌فرد را می‌شنوند که ظاهرا با یک پروژه مخفی دولتی در ارتباط است. گستره شب شاید در ظاهر یک اثر درجه دو به نظر برسد اما از ساختار قدرتمندی بهره می‌برد و مخاطب را تا انتها می‌کشاند. اوج موفقیت فیلم در پایان بندی جذاب آن است که مخاطبان ژانر علمی تخیلی را به خوبی راضی می‌کند.

– رنگی خارج از فضا (Color Out Of Space)

بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020

  • کارگردان: ریچارد استنلی
  • بازیگران: نیکلاس کیج، جولی ریچاردسون، مادلین آرتور

وقتی با دنیایی رو به رو می‌شوید که از محدوده درک انسان خارج است، تنها چیزی که باقی می‌ماند، وحشتی است که نمی‌توان آن را تشریح کرد یا توضیح داد. فیلم رنگی خارج از فضا موفق شده چنین حسی را در مخاطب القا کند. اثری که هر چه قدر بیشتر در مورد آن فکر کنید، وحشتناک‌تر می‌شود.

داستان در مورد خانواده گاردنر است که یک شهاب سنگ در جلوی مزرعه آن‌ها سقوط می‌کند. ناتان (Nathan) پس از مبارزه با سرطان، همراه با خانواده‌اش به یک زندگی روستایی پناه برده تا دوباره به آرامش برسد اما این شهاب سنگ، باعث بروز اتفاقات سوال برانگیزی می‌شود، از گل‌های عجیبی که ناگهان ظاهر شده‌اند تا صداهای عجیب و اتفاقات ترسناک دیگر. فیلم Color Out Of Space نامه عاشقانه‌ای است به سبک داستان نویسی اچ پی لاوکرفت و بدون شک اثری است که تا مدت‌ها در ذهن طرفداران آثار علمی تخیلی باقی خواهد ماند.

کدام یک از آثار فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2020 را تماشا کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*