مدیاتک بزرگترین سازنده تراشه موبایل در جهان

مدیاتک بزرگترین سازنده تراشه موبایل در جهان لقب گرفت

کمپانی تایوانی مدیاتک موفق شده از کوالکام پیشی گرفته و به بزرگترین سازنده تراشه موبایل در جهان تبدیل شود. فقط در فصل گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیون گوشی با قدرت گیری از تراشه‌های این شرکت عرضه شده است.

شرکت تحقیقاتی Counterpoint گزارش جدیدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد مدیاتک موفق شده از کمپانی کوالکام مستقر در سن دیگو پیشی بگیرد و به بزرگترین تراشه موبایل در جهان تبدیل شود. گرچه کوالکام بزرگترین عرضه کننده تراشه‌های 5G است، اما داده‌های شرکت کانترپوینت نشان می‌دهد فقط در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ میلیون گوشی هوشمند مجهز به تراشه‌های کمپانی مدیاتک به فروش رفته‌ است. این در مقایسه با سال گذشته از رشد ۵ درصدی خبر می‌دهد.

بزرگترین سازنده تراشه موبایل یک شرکت تایوانی است

در گزارش کانترپوینت همچنین آمده است، سود خالص به دست آمده مدیاتک ۹۷.۲۷۵ میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه با سال گذشته رشدی نزدیک به ۵۰ درصد داشته است. شرکت تایوانی رشد قابل توجه سهم بازار مدیاتک را حاصل از این افزایش سوددهی می‌داند. در این گزارش آمده است، بیشترین میزان این سود حاصل از فروش گوشی‌هایی با قیمت ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار بوده است و همچنان رشد سهم این شرکت در بازارهایی مانند هند، چین و آمریکای لاتین در حال افزایش است. این عوامل در نهایت باعث شد تراشه‌های مدیاتک ۳۱ درصد کل بازار را تشکیل دهند، درحالی که سهم کوالکام از این بازار ۲۹ درصد است.

Dale Gai، تحلیلگر ارشد شرکت کانترپوینت در این باره می‌گوید:

مدیاتک توانست از شکاف ایجاد شده به دلیل تحریم هواوی توسط ایالات متحده استفاده کند. تراشه‌های مقرون به صرفه مدیاتک به اولین گزینه بسیاری از تولیدکنندگان موبایل تبدیل شدند تا شکاف به وجود آمده توسط هواوی را پر کنند. هواوی پیش از تحریم، تعداد قابل توجهی چیپست از کمپانی TSMC خریداری کرده بود.

در حالی که سودآوری اصلی مدیاتک در خارج از بازار ایالات متحده رغم کرده است، اما این شرکت به آرامی در حال ورود به بازار آمریکا است. گرچه کوالکام هنوز در این بازار حرف اول را می‌زند، اما نسخه T-Mobile گوشی ال جی ولوت با چیپست دیمنسیتی ۱۰۰۰ شرکت مدیاتک عرضه می‌شود و برخی معتقدند که این نسخه نسبت به نسخه‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون ۷۶۵ عملکرد بهتری دارد.

هیچ نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای مهاجرت به 5G وجود ندارد، اما هنوز هم بسیاری از بازارهای در حال توسعه قادر به استفاده از این فناوری نیستند. در این بین مدیاتک نیز به وضوح در حال سرمایه‌گذاری روی چیپست‌های میان‌رده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*