رمز دوم پویا

یکسان سازی پیامک های رمز دوم پویا ؛ با هر رمز دوم فقط یک تراکنش انجام می‌شود

مرحله جدید طرح رمز دوم پویا با عنوان یکسان سازی پیامک‌های این رمزها از روز گذشته اجرا شد. از این پس هر رمز دوم فقط برای یک تراکنش اعتبار خواهد داشت.

مرحله سوم طرح روز دوم پویا در راستای استانداردسازی الگوی پیامک رمز پویا از روز گذشته در تمام بانک‌ها اجرایی شد. بانک مرکزی اعلام کرد از روز 8 دی 1399 به منظور ارتقای امنیت تراکنش‌های اینترنتی بانکی مبتنی بر رمز دوم پویا، پیامک‌های ارسالی برای تمامی مشتریان شامل اطلاعات کامل تراکنش مانند نوع تراکنش، مبلغ و دریافت کننده وجه می‌شود.

جزئیات مرحله جدید طرح رمز دوم پویا

بر اساس اعلام بانک مرکزی، رمز دریافتی در بازه زمانی محدود و صرفا برای همان تراکنش درخواستی اعتبار دارد و از روز 10 دی 99 در صورتی که هر یک از اقلام تراکنش مانند نوع، مبلغ و دریافت کننده وجه تغییر یابد، رمز دریافت شده دیگر اعتباری نخواهد داشت و تراکنش انجام نمی‌شود و باید نسبت به دریافت رمز دوم پویای جدید اقدام کنید. این تصمیم به منظور افزایش امنیت تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم پویا گرفته شده و نقش اساسی در کاهش جرایمی مانند فیشینگ و سایر کلاهبرداری‌های مبتنی بر تراکنش خواهد داشت.

گفتنی است طرح رمز دوم پویا یکی از طرح‌های بانک مرکزی است که از ابتدای زمستان سال گذشته اجرایی شد و اکنون یک سال از آن می‌گذرد. بر این اساس تمامی عملیات‌های بانکی که پیش از این با استفاده از رمز دوم ثابت یا رمز اینترنتی انجام می‌شد، دیگر با رمز قبلی قابل انجام نیست و مشتریان باید از رمز دوم یک بار مصرف برای انجام تراکنش‌های اینترنتی خود استفاده کنند. مدت زمان اعتبار هر رمز 120 ثانیه است و حالا با اجرای طرح جدید، هر رمز فقط برای یک تراکنش با اطلاعات درج شده اعتبار دارد. بانک مرکزی اعلام کرده با اجرای طرح رمز دوم یک بار مصرف از سال گذشته تاکنون، آمار تراکنش‌های مشکوک بیش از 85 درصد کاهش پیدا کرده است.