واکسن کرونا ایرانی

12 واکسن کرونا ایرانی متقاضی دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو اعلام کرد 12 واکسن کرونا ایرانی متقاضی دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند تا وارد مراحل بعدی شوند.

دکتر سعیده فخرزاده، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو عنوان کرد پاندمی کرونا شرایطی را ایجاد کرد تا دستاوردهای محققان کشورمان در این حوزه مشخص شود. وی افزود برای واکسن کرونا 12 تقاضای جدی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است که این واکسن‌ها از نوع نوترکیب، DNA ، mRNA و In Active هستند.

12 واکسن کرونا ایرانی در حال توسعه هستند

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در ادامه بیان کرد از این تعداد تقاضا حدود 8 پرونده فعال هستند و یکی از پرونده‌ها نیز در سطح بالینی و دو مورد نزدیک به فاز بالینی قرار دارند. وی افزود 5 پرونده دیگر نیز در سازمان غذا و دارو در دست بررسی قرار دارد. دکتر سعیده فخرزاده با اشاره به این که در کشورمان برای تولید واکسن ظرفیت فراوانی وجود دارد، گفت:

در فرآیند تسریع و تسهیل سازندگان، نکته‌ای وجود نداشته و تلاش ما بر این بوده که واکسن های ایرانی از سایر واکسن‌ها کم نداشته باشند. علاوه بر تولید واکسن، الزامات برای واردات هم وجود دارد. ما واکسنی را تهیه می‌کنیم که از کشور مبدا مجوز مصرف هم دریافت کرده باشد. همچنین برای واردات، از کشورهایی اقدام خواهیم کرد که سیستم نظارتی در این موضوع دارند تا بتوانیم واکسن‌های تائید شده‌ای را در اختیار هموطنان قرار دهیم.