تلسکوپ آرسیبو

تلسکوپ آرسیبو با تخصیص بودجه 8 میلیون دلاری بازسازی می‌شود

بازسازی تلسکوپ آرسیبو – Arecibo که مدتی پیش آسیب شدیدی دید، با تخصیص بودجه 8 میلیون دلاری توسط مسئولان کشور پورتوریکو آغاز خواهد شد.

طبق گزارش پایگاه نوئوو دیا، واندا وازکز فرماندار پورتوریکو با توجه به مشکلات موجود فرمان اجرایی تصویب 8 میلیون دلار برای بازسازی رصدخانه آرسیبو را امضا کرد. آرسیبو یک مرکز نجوم رادیویی در کشور آمریکا در پورتوریکو است که در یکم دسامبر ۲۰۲۰، بر اثر ریزش سازه آن دچار آسیب شدیدی شد. البته باید توجه کرد که مبلغ اختصاص یافته برای بازسازی این رصدخانه اصلا برای تکمیل این پروژه کافی نبوده و تنها مبلغی برای آغاز کار بازسازی خواهد بود.

مسئولان مربوطه نیز در تلاش هستند تا با تشویق مقامات ایالات متحده و سایر دست اندرکاران مابقی هزینه ساخت Arecibo را فراهم سازند؛ دفتر فرمانداری پورتوریکو در خصوص این لایحه بیان کردند که بازسازی رصدخانه با قدمت آرسیبو به عنوان مرکز آموزشی در سطح جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیا بازسازی تلسکوپ آرسیبو به خوبی پیش خواهد ‌رفت؟

مهم‌ترین مانع برای انجام چنین پروژه‌ای را می‌توان بنیاد ملی علوم آمریکا موسوم به NSF دانست چرا که این بنیاد به دلایلی تعمیر و بازسازی این مرکز علمی را به شدت خطرناک توصیف می‌کند. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته توسط رسانه‌ها سخنگوی بنیاد ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد روند NSF برای تأمین بودجه و ساخت زیرساخت‌های مقیاس بزرگ از جمله تلسکوپ‌ها، یک روش کاملا مشخص و چند ساله است که شامل ارزیابی نیازهای جامعه علمی، دریافت ورودی از محققان و سایر ذی‌نفعان، در نظر گرفتن تأثیرات زیست محیطی و فرهنگی و مشورت با کنگره است.

از آنجا که تلسکوپ 305 متری Arecibo به تازگی فرو ریخته است، بنیاد ملی علوم آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند در مورد برنامه‌های احتمالی آینده اظهارنظر کند. با این حال، ما با کنگره در مورد این موضوع مذاکره خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مگه خودشون اعلام نکردن که قصد تخریبش رو دارند؟