با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از عجیب‌ترین اجسام و حتی جاندارانی که تا به امروز از آسمان سقوط کرده و یا مانند باران روی سر زمینیان باریده‌اند را بررسی کنیم.

سقوط ایگوانا از آسمان شاید عجیب‌ترین اتفاقی باشد که کسی در طول زندگی‌اش تجربه می‌کند. با این حال در لیست پیش رو تعدادی از این اتفاقات جالب‌توجه را کنار هم گذاشته‌ایم تا نشان دهیم که باریدن ایگوانا از آسمان چندان هم غیر معمول نیست.

به صورت عادی سنگ‌های فضایی به شکل ستاره‌های دنباله‌دار یا شهاب سنگ‌های مختلف روی زمین می‌افتند و همراه خود نمونه‌هایی از مواد تشکیل دهنده منظومه شمسی که میلیاردها سال قدمت دارد را به دست ما می‌رسانند. گاهی هم پیش می‌آید که فضاپیماها با وجود انجام مانورهای عجیب و غریب در آسمان و تکمیل کردن ماموریت خود، تنها به دلیل تماس زود هنگام با زمین منفجر می‌شوند. تمامی این اتفاقات در مقایسه با بارش خزندگان یخ زده از آسمان آن‌قدرها هم غیر معمول نیستند.

عجیب‌ترین اجسام سقوط کرده از آسمان

مواردی هم که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت جزو اتفاقات عجیبی بوده‌اند که تاکنون جنجال‌های زیادی را به پا کرده‌اند.

1. گوی‌های آتشین سبز و در حال انفجار

در 18 نوامبر 2020، وقتی محققان سوار بر یک قایق تحقیقاتی در نزدیکی ساحل منطقه تاسمانیا استرالیا بودند، عبور یک شهاب سنگ سبز رنگ و عجیب که در حال انفجار بود، توجه آن‌ها را به خود جلب کرد.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

متاسفانه تصاویر و ویدیوهای ثبت شده از این جرم آسمانی همگی سیاه و سفید هستند، اما شاهدان اتفاق می‌گویند که رنگ گوی آتشین سبز روشن بود؛ دانشمندان مورد نظر سوار قایق آژانس ملی علوم استرالیا بودند که متوجه سقوط شهاب سنگ مورد نظر شدند و به نظر می‌رسد که در مدت کوتاهی پس از وارد شدن جرم آسمانی به اتمسفر زمین و عبور از بالای منطقه، گوی آتشین در دریای تاسمان استرالیا افتاد.

همان‌طور که می‌دانیم معمولا انتظار نمی‌رود که چنین جسمی با رنگ سبز در آسمان ظاهر شود و تاکنون هر آنچه به اسم شهاب سنگ یا ستاره دنباله‌دار در آسمان دیده شده، ویژگی‌ها و رنگ متفاوتی با شهاب سنگ دریای تاسمان داشته است. هنوز اطلاعاتی در مورد دلیل پیدایش این رنگ در دست نیست، اما احتمال می‌رود که وجود عناصر خاص در ترکیب این جسم عجیب باعث شده تا به هنگام شعله‌ور شدن در زمان عبور از اتمسفر سیاره، رنگ سبز گزارش شده به وجود بیاید.

2. سقوط شهاب سنگ رنگین کمانی

در سال 2019 مقامات کشور کاستاریکا اعلام کردند که یک سنگ آسمانی رنگین کمانی وارد آسمان آن‌ها شده و بقایایی را در بین دو روستای لا پالمرا (La Palmera) و آگواس زارکاس (Aguas Zarcas) این کشور پخش کرده است. تحقیقات در مورد این جرم آسمانی عجیب (عکس زیر) همچنان ادامه دارد، اما برخی دانشمندان می‌گویند که به احتمال قوی، محتویات سنگ مورد نظر عناصر مورد نیاز برای به وجود آمدن حیات روی سیاره ما بوده ‌است.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

محققان معتقدند که شهاب سنگ کاستاریکا در ابتدا بخشی از یک سیارک عظیم بوده که در گذشته‌های دور، با کنار هم قرار گرفتن گرد و غبار کیهانی در یک سحابی باستانی، به وجود آمده است؛ سحابی که مدت‌ها پس از شکل دادن به این سیارک، منظومه شمسی ما را خلق کرد.

گفته شده که در این شهاب سنگ رنگین کمانی ترکیبات پیچیده کربنی وجود دارند که به احتمال قوی شامل آمینواسید هستند؛ آمینواسیدها می‌توانند پس از طی فرآیندهای خاص کنار هم قرار گرفته و پروتئین و اجزا مورد نیاز برای شکل دادن به دی ان ای را به وجود آورند.

3. انفجار ناگهانی نمونه آزمایشی اسپیس ایکس

برنامه استارشیپ (Starship) شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) مدتی پیش باعث سقوط تکه‌هایی از یک فضاپیمای آزمایشی از آسمان شد. این برنامه یکی از جالب‌توجه‌ترین تلاش‌های شرکت مورد نظر برای توسعه برنامه‌های فضایی بشریت بوده و ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس قصد دارد تا از طریق چنین فضاپیماهایی امکان سفر به ماه، مریخ، جابه‌جایی روی زمین و ارسال محموله و فضانورد به مدار زمین را فراهم کند.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

اتفاقی که در گیف بالا شاهد آن بودیم، سرنوشت یک فضاپیمای آزمایشی به نام “SN8” بود که پس از پرواز موفقیت‌آمیز و مانورهای مختلف خود، به هنگام فرود منفجر شد. در واقع تمامی قسمت‌های این پرواز که شامل ارتفاع گرفتن فضاپیما تا 12.5 کیلومتری سطح زمین بود به خوبی انجام شد و مانورهای عملی شده که بر فراز محل پرتاب اسپیس ایکس در ایالت تگزاس آمریکا بودند هم تمامی انتظارات را برآورده کردند.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

به همین دلیل، انجام مانورهای پیچیده توسط SN8 مشاهده انفجار آن در آخرین مرحله از پرواز آزمایشی را کمی ناراحت کننده می‌کند. گفته شده که زمان فرود این وسیله سریع‌تر از موعد مقرر بوده و همین عجله باعث شده تا کل فضاپیما منفجر شود. حدودا 6 دقیقه و 42 ثانیه پس از شروع پرواز، انفجار مورد نظر رخ داد.

4. سقوط شهاب سنگ در میشیگان

در ژانویه 2018 یک سنگ آسمانی جالب‌توجه در آسمان شهر همبرگ (Hamburg) میشیگان آمریکا منفجر شد و تکه‌های ریز خود را در یک دریاچه یخ زده ریخت. با این حال در سالی که گذشت دانشمندان پس از بررسی دقیق بقایای سنگ فضایی مورد نظر اعلام کردند که هزاران ترکیب ارگانیک با قدمت چندین میلیارد سال درون شهاب سنگ مورد نظر بوده‌اند.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

گفته شده که ترکیبات مورد نظر مربوط به اولین روزهای شکل‌گیری منظومه شمسی هستند و به احتمال قوی در آن زمان سنگ‌های آسمانی مشابه حاوی چنین ترکیبات جالب‌توجهی به زمین برخورد کرده و فرآیند شکل‌گیری حیات روی سیاره ما را استارت زده‌اند. در واقع احتمال می‌رود که چنین ترکیبات شیمیایی باعث شکل‌گیری اولین میکروب‌های زمینی شده باشند و به همین دلیل بررسی دقیق محتویات سقوط کرده شهاب سنگ میشیگان می‌تواند به ما نشان دهد که اشکال اولیه حیات به چه صورت بوده‌اند.

5. بقایای دنباله‌دار در دهکده باستانی

دانشمندان می‌گویند که دهکده ماقبل تاریخی ابو هریره (Abu Hureyra) در شمال سوریه اولین نشانه‌ها از کشاورزی انسانی را در خود دارد؛ با این وجود شواهد دیگر نشان می‌دهند که در بخشی از تاریخچه ناراحت کننده دهکده، یک آتش‌سوزی مرموز تمام خانه‌های کاه‌گلی موجود را نابود کرده و لایه‌ای از کربن را روی هر آنچه به اسم ابو هریره شناخته می‌شده، قرار داده است.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

در میان بقایای بررسی شده از ابو هریره، دانشمندان نشانه‌هایی از گوی‌های شیشه‌ای به وجود آمده از ذوب خاک پیدا کردند و همچنین، آهن ذوب شده، نمونه‌های حاوی گوگرد و ذرات نانو الماس، درون بقایای مورد نظر کشف شده‌اند. بررسی دقیق این اجسام شیشه‌ای نشان داده که تنها راه برای شکل دادن به چنین ساختارهایی رساندن دمای مواد موجود به 2 هزار درجه سلسیوس بوده و به هیچ وجه نمی‌توان انتظار داشت که روستاییان ابو هریره توانایی رسیدن به چنین دمایی را داشته‌اند.

به همین دلیل تنها توضیح قانع کننده‌ای که هم وجود اجسام عجیب مورد نظر را توجیه می‌کند و هم دلیلی برای از بین رفتن کل دهکده به ما می‌دهد، انفجار مهیب دنباله داری بوده که دقیقا در آسمان ابو هریره متلاشی شده و همه چیز را به آتش کشیده است.

6. سقوط شهاب سنگ دایناسورها

بسیاری از دانشمندان باور دارند که دایناسورها به خاطر سقوط یک شهاب سنگ فوق‌العاده بزرگ و ویرانگر منقرض شده‌اند؛ همین دانشمندان با مدل‌سازی سناریوهای احتمالی برخورد مورد نظر، اعلام کرده‌اند که زاویه اصابت شهاب سنگ با زمین به حدی ویرانگر بوده که دایناسورهای بیچاره به هیچ وجه شانسی برای زنده ماندن از تبعات برخورد نداشته‌اند.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

بررسی‌ها نشان داده که زاویه مورد نظر نسبت به خط افق 60 درجه بود و به همین دلیل، میزان گوگرد و دی اکسید کربن آزاد شده توسط آن حدودا سه برابر بیشتر از حالت‌های دیگر برخورد بوده است. گازهای آزاد شده از این شهاب سنگ مرگبار اتمسفر سیاره را تیره کردند و تغییرات آب و هوایی را به وجود آوردند که حدودا 75 درصد تمامی موجودات زنده ساکن زمین را از بین برد. این عدد شامل تمامی دایناسورهای غیر پرنده می‌شود.

تصور کنید که نه تنها شاهد برخورد جسمی عجیب و مهیب از آسمان باشید، بلکه تبعات چنین برخوردی به حدی مرگبار باشد که در زمانی نسبتا کوتاه، جاندارانی بسیار دورتر از محل سقوط هم تحت تاثیر این اتفاق قرار بگیرند.

7. بارش ایگواناها در فلوریدا

جالب است بدانید که سرویس آب و هوایی ملی آمریکا در جنوب فلوریدا، در مورد بارش ایگواناها از آسمان به هنگام سرد شدن هوا هشدار می‌دهد. در واقع وقتی دمای هوا از 4.4 درجه سلسیوس پایین‌تر بیاید، امکان وقوع چنین اتفاقی وجود داشته و هشدار مورد نظر هم به شهروندان می‌گوید که از مشاهده چنین پدیده‌ای نگران نشوند.

با 7 مورد از عجیب‌ترین چیزهایی که از آسمان سقوط کرده‌اند آشنا شوید

دلیل اصلی بروز این اتفاق به متابولیسم خزندگان مورد نظر مربوط می‌شود؛ گفته شده که وقتی دما از حد مشخصی پایین‌تر برود، سوخت و ساز بدن ایگواناها که در شاخه درختان زندگی می‌کنند، کند شده و بدنشان به حدی سرد می‌شود که توان نگه داشتن خود به شاخه‌ها را از دست می‌دهند. به بیان دیگر با کاهش دما این جانداران جالب‌توجه خشک شده و بدون هیچ حرکت خاصی از درختان به زمین می‌افتند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که ایگواناهای مورد نظر مرده‌اند، اما به محض گرم‌تر شدن هوا این خزندگان مجددا به زندگی بازمی‌گردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. در روزهای پایانی سال 98 هم از آسمان تهران بادمجان بارید!!!