دید در شب دارپا

عینک دید در شب دارپا به کمک سربازان می‌آید

تجهیزات دید شب فناوری جدیدی نیستند، اما جای تکامل بسیاری دارند. عینک دید در شب دارپا پروژه جدید از این نهاد برای ساخت نمونه‌ای پیشرفته‌تر است.

عینک‌های دید در شب امروزی گرچه بسیار پیشرفته‌ هستند، اما وزن زیادی در کنار جثه نسبتا بزرگی داشته که موجب افزایش وزن کلی کلاه جنگی سربازان می‌شود و فشار بیشتری به ماهیچه‌های گردن آن‌ها وارد می‌کند. برخی از این عینک‌ها دامنه دید محدودی داشته و هنگام استفاده آگاهی محیطی را کاهش می‌دهند. از این رو دارپا قصد دارد با ساخت نمونه‌ای جدید از عینک‌های دید در شب، موانع و مشکلات انواع فعلی را برطرف کند.

عینک‌های دید در شب فعلی ظاهری مانند دوربین‌های دو چشمی دارند و به منظور تسریع دسترسی به آن‌ها، روی کلاه رزمی سوار می‌شوند تا هنگام نیاز پایین آمده و مقابل چشم قرار گیرند. هرچه استفاده از این عینک‌ها بیشتر باشد، فشار وارده به گردن نیز به مراتب بیشتر بوده و این امر سبب  آسیب دیدن سرباز و کاهش عملکرد وی می‌شود. به گفته روهیت چاندراسکار که مدیر این پروژه است:

اگر تاکنون در طولانی مدت از عینک دید در شب استفاده نکرده باشید اینطور فرض کنید که تمام روز یک کلاه بیسبال بر سر دارید که نوک نقاب آن یک وزنه 900 گرمی آویزان است، این حالت به شما اندکی احساس فشار وارد می‌کند. استفاده مکرر از چنین سیستمی منجر می‌شود تا گردن دیگر انرژی لازم برای بالا نگه داشتن سر نداشته باشد. این توانمندی برای این که سرباز بتواند از دستان خود استفاده و سر را در جهت مناسب قرار ضروری است.

عینک دید در شب دارپا که اصطلاحا عینک دید در شب بهسازی شده یا ENVision (انویژن) نامیده می‌شود، قرار است وزن کمی داشته و طیف گسترده‌تری از امواج فروسرخ را آشکار کند؛ همچنین دامنه دید وسیعی خواهد داشت. دارپا قصد دارد با ساخت این عینک «الگوی افزایش وزن با افزایش کارایی» را تغییر دهد. برای داشتم مثالی ملموس بد نیست بدانید در حال حاضر نیروهای ویژه آمریکایی از چشمی دید در شب GPNVG-18 استفاده می‌کنند که برای داشتن زاویه دید وسیع 4 عدد لنز دارد و تصویری پانورامیک به سرباز ارائه می‌دهد، اما طبیعا وزن بیشتری در مقایسه با یک چشمی 2 یا تک لنزی دارد.

علاوه بر این دوربین‌های دید در شب فعلی توان دید محدودی در شب دارند، در حالی که انویژن علاوه بر قابلیت دید در شب، توانایی دید حرارتی در شرایط جوی مختلف همچون هوای خاکی یا مه آلود و… را نیز دارد. به گفته دارپا دستیابی به این قابلیت‌ها با استفاده از لنزهای صاف محقق شده است.

ناگفته نماند دارپا یک سازمان زیر مجموعه وزارت درفاع آمریکا است که در زمینه توسعه فناوری‌های نوین آینده و جنگ افزارهای فراتر از زمان فعالیت دارد. برای مثال اگر کسی با ایده یک تانک نزد آن‌ها رود از طرح وی استقبالی نمی‌شود، اما اگر طرح ساخت تانکی شناور و بدون شنی را مطرح کند دارپا آن را جذب خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*