قیمت خودرو

درج مجدد قیمت خودرو در سایت‌ها چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

حدود دو هفته از درج مجدد قیمت خودرو در سایت‌های خرید و فروش می‌گذرد، اما اعلام قیمت‌ها در سایت‌های آگهی چه تاثیراتی را در بازار به دنبال دارد؟

افزایش قیمت‌ها در بازارهای خودرو و مسکن باعث شد تا مسئولان قضایی از اردیبهشت 99 درج قیمت خودرو و مسکن در سایت‌ها را ممنوع کنند، اما این طرح که با هدف کنترل قیمت‌ها و مدیریت بازار به اجرا رسیده بود در 18 دی 99 پس از 8 ماه ممنوعیت لغو شد و مجددا شاهد درج قیمت خودرو و مسکن در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هستیم. این قانون ممنوعیت و لغو ممنوعیت در حالی به اجرا رسید که از اردیبهشت تا اواسط دی 99 قیمت خودرو حدود 35 درصد افزایش پیدا کرد.

تاثیرهای درج مجدد قیمت خودرو در سایت‌ها

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص عنوان کرد موضوع بازگشت قیمت به سایت‌های خودرویی زمانی انجام می‌شود که قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشند. وی افزود در حقیقت هنگامی که رقابت برای کاهش قیمت ایجاد شود، موضوع شفاف‌سازی حائز اهمیت بوده و درج قیمت‌ها نیز با هدف شفافیت انجام می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بیان کرد:

هنگامی که رقابت برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد و تورم آتی بدبینانه و رو به افزایش است، سیاست‌گذار خودرویی مانع شفاف‌سازی خواهد شد؛ زیرا با درج قیمت‌ها نوعی رقابت برای افزایش ایجاد می‌شود. اما بالعکس تورم آتی خوشبینانه است و پیش‌بینی می‌شود که شرایط به نحوی شود که فروشنده بیشتر از خریدار وجود داشته باشد، سیاست‌گذار خودوریی اینگونه برداشت می‌کند که با شفاف‌سازی قیمت‌ها، ممکن است رقابت برای کاهش قیمت در سایت‌ها انجام گیرد، از این رو اجازه به درج قیمت‌ها می‌دهد.

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی نیز در این خصوص عنوان کرد آمارها حاکی از آن است که حدود 88 درصد از مردم معتقدند درج نشدن قیمت‌ها آنها را با مشکل مواجه می‌کند. افزایش قیمت مسکن و خودرو به درج قیمت در آگهی‌ها هیچ ارتباطی ندارد. وی افزود هم‌اکنون قیمت‌ها مجددا در سایت‌ها درج می‌شوند، اما اتحادیه خودرو و مسکن کشف قیمت نمی‌کنند. در حوزه خودرو ما به افرادی که قیمت بالاتر از بازار ارائه دهند، اجازه انتشار آگهی نخواهیم داد.

بهزاد خسروی آدینه‌وند، یک کارشناس خودرو نیز با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر گرانی‌ها بیان کرد تجربه به خوبی نشان می‌دهد که این سایت‌های درج آگهی باعث قیمت‌سازی می‌شوند. وی افزود چهارشنبه گذشته قیمت پژو 206 در چند ساعت حدود 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و پس از 24 ساعت قیمت را به رقم قبل خود برگرداندند.

فربد زاوه، یک کارشناس خودرو نیز در مورد این موضوع بیان کرد:

هنگامی که دمای خانه کم یا زیاد است، نباید دماسنج را بشکنیم! تورم در کشور ناشی از سیاست‌های پولی اشتباه است.