تصویر جدید و شگفت‌انگیز منظومه شمسی از دید فضاپیمای خورشیدی ناسا

تصویر جدید و شگفت‌انگیز منظومه شمسی از دید فضاپیمای خورشیدی ناسا

به تازگی یک تصویر جدید منظومه شمسی توسط فضاپیمایی متعلق به ناسا که برای رصد خورشید در مدار قرار گرفته، به ثبت رسیده و همان‌طور که خواهیم دید، نمای این عکس منحصر به فرد است.

ثبت تصویر جدید منظومه شمسی از دید یکی از فضاپیماهای خورشیدی آژانس فضایی آمریکا به تازگی خبرساز شده است؛ ناسا هم‌اکنون سه کاوشگر مختلف برای بررسی وضعیت ستاره منظومه ما در فضا دارد و علاوه بر رصد خورشید، این فضاپیماها تصاویر فوق‌العاده دیدنی از سایر قسمت‌های سیستم ستاره‌ای ما به ثبت می‌رسانند.

ثبت تصویر جدید منظومه شمسی

کاوشگرهای مورد نظر شامل مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا می‌شوند و به علاوه این ربات پیشرفته، دو فضاپیما به نام‌های کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) و رصدخانه روابط زمینی خورشیدی یا همان استریو (STEREO) از طرف آژانس فضایی ایالات متحده، با ماموریت رصد خورشید در فضا قرار دارند.

همان‌طور که اشاره شد، وظیفه اصلی این سه کاوشگر زیر نظر گرفتن خورشید از زوایای مختلف بوده، اما به علاوه تجهیزات مورد نیاز برای این کار، دوربین‌ها و سنسورهای دیگری هم روی کاوشگرها تعبیه شده‌اند که امکان آنالیز تاثیرات خورشید روی سایر قسمت‌های منظومه شمسی را فراهم می‌کنند. این دوربین‌ها در حقیقت جریان خروجی مواد از ستاره منظومه ما را زیر نظر دارند.

پیش از انتشار تصویر جدید منظومه شمسی از سوی ناسا، تاکنون تصاویر دیدنی بسیاری توسط کاوشگرهای خورشیدی این آژانس منتشر شده بود و از آنجایی که هرکدام از ربات‌ها، ستاره ما را از زاویه خاصی رصد می‌کنند، هر مورد از تصاویر فضاپیماها هم در نوبه خود منحصر به فرد هستند.

مطمئنا دید ما زمینیان از خورشید و سیاره‌های منظومه شمسی تفاوت بسیار زیادی نسبت به دید این کاوشگرها در مدارهای گردشی مخصوص آن‌ها دارد؛ تصاویر تازه منتشر شده هم با کنار هم نشان دادن تعداد قابل توجهی از هشت سیاره منظومه ما، بار دیگر به مخاطبان یادآوری کرده‌اند که قرار گرفتن در فضای اطراف زمین می‌تواند تا چه حد دید ما نسبت به اجرام آسمانی موجود در این سیستم ستاره‌ای را تغییر دهد.

منظومه شمسی از زاویه‌های مختلف

مدارگرد خورشیدی ناسا وسیله خاصی به نام تصویرساز هورسپهر مدارگرد خورشیدی دارد که معمولا از فاصله 251 میلیون کیلومتری زمین را زیر نظر می‌گیرد. در تاریخ 18 نوامبر 2020 این تصویرساز ناسا عکس سیاره‌های زهره، زمین و مریخ را در قاب، به ثبت رساند.

از طرف دیگر، کاوشگر خورشیدی پارکر هم مدتی پیش به کمک تجهیزات تصویربرداری میدان گسترده خود دو عکس را از شش مورد از سیاره‌های منظومه شمسی ثبت کرد؛ این شش سیاره زمین، مریخ، زهره، عطارد، مشتری و زحل بودند و عکس مورد نظر هم در تاریخ 7 ژوئن 2020 تهیه شد. تجهیزات به کار رفته برای این عکس‌برداری شگفت‌انگیز معمولا برای زیر نظر گرفتن تاج‌های خورشیدی و هورسپهر داخلی خورشید به کار گرفته می‌شوند، اما وقتی مشاهده شد که شش مورد از هشت سیاره منظومه شمسی در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند، از دست دادن فرصت عکس‌برداری از آن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نبود.

تصویر جدید و شگفت‌انگیز منظومه شمسی از دید فضاپیمای خورشیدی ناسا

تصویر جدید منظومه شمسی

به هنگام ثبت عکس 7 ژوئن گذشته (تصویر بالا)، کاوشگر پارکر در فاصله 18.7 میلیون کیلومتری خورشید و 158 میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت. انتشار این تصویر به تازگی سر صدای زیادی به پا کرده، اما عکسی که در ادامه می‌بینیم هم توسط کاوشگر دیگری ثبت شده که منظومه ما را از دیدی دیگر نشان می‌دهد.

این عکس دیدنی به کاوشگر خورشیدی استریو مربوط می‌شود که در همان تاریخ 7 ژوئن 2020 و تقریبا هم‌زمان با کاوشگر پارکر، از سیاره‌های سیستم ستاره‌ای ما در یک قاب تصویربرداری کرد. تصویر زیر مربوط زاویه دید استریو می‌شود که در آن سیاره‌های عطارد، مریخ، زمین، زهره، مشتری و زحل قابل مشاهده هستند:

تصویر جدید و شگفت‌انگیز منظومه شمسی از دید فضاپیمای خورشیدی ناسا