مخدر ال اس دی مغز انسان را از محدودیت‌های طبیعی‌اش رها می‌کند

تازه‌ترین تحقیقات در مورد مخدر ال اس دی (LSD) اطلاعات جالبی راجع به تاثیر این ماده روی عملکرد مغز انسان آشکار کرده‌اند؛ در ادامه با ما همراه باشید.

ماده مخدر ال اس دی (LSD) پتانسیل این را دارد که اطلاعات مهمی در مورد عملکرد مغز انسان به ما بدهد. دانشمندان از مدت‌ها پیش متوجه تاثیرات شگفت‌انگیز مخدر مورد نظر شده‌اند و تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ال اس دی مغز را از دسته‌بندی‌های آناتومیکی ساختار مرکز سیستمی عصبی بشر رها می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین سوالات تاریخ پزشکی و یا حتی بشریت، به اختلاف مغز و ذهن مربوط می‌شود؛ مغز اندامی بوده که به عنوان مرکز سیستم عصبی ما انسان‌ها و موجودات دیگر عمل می‌کند، اما ذهن زاییده‌ی مغز بوده و از آنجایی که تنها در ما انسان‌ها وجود دارد، به بشر این امکان را می‌دهد تا به خودآگاهی و هوشیاری برسد. با این تفاسیر، مغز و ذهن دقیقا در کجا به هم متصل می‌شوند؟

در حالی که تحقیقات بسیار زیادی در مورد تاثیرات داروهای روان‌گردان روی انسان‌ها و موجودات زنده انجام شده، همچنان دانشمندان در حال به کار گیری ماده مخدر ال اس دی برای پی بردن به رازهای مختلف عملکرد مغز انسان‌ها هستند؛ در همین رابطه، به نظر می‌رسد که این مخدر می‌تواند از اسرار بین هوشیاری و فیزیولوژی عصبی پرده‌برداری کرده و به ما بگوید که مغز و ذهن دقیقا چه نسبتی با هم دارند.

مخدر ال اس دی مغز انسان را از محدودیت‌های طبیعی‌اش رها می‌کند

در تازه‌ترین تحقیق انجام شده، دانشمندان تاثیر ال اس دی روی تعدادی داوطلب را بررسی کردند و دیده شد که این مخدر می‌تواند به مغز قابلیت فراتر رفتن از آناتومی خودش را بدهد؛ به بیان دیگر پس از مصرف روان‌گردان مورد نظر مغز فرد دیگر به محدودیت‌های آناتومی و ساختاری این اندام پایبند نبوده و به اصطلاح از بند این محدودیت‌ها رها می‌شود.

تاثیرات مخدر ال اس دی

آندرئا لوپی (Andrea Luppi)، سرپرست نویسندگان پژوهش اخیر و عصب شناسی از دانشگاه کمبریج می‌گوید که مواد موجود در روان‌گردان ال اس دی وضعیت‌های خودآگاهی و هوشیاری انسان را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهند. در عین حال، وقتی از چنین ماده خارجی برای ایجاد تغییرات در عملکرد مغز استفاده می‌شود، می‌توان به کمک تجهیزات پیشرفته‌ای مانند اسکن ام آر آی کارکردی (fMRI)، دقیقا مشخص کرد که تغییرات به وجود آمده چه بوده‌اند و کارایی عادی و غیر عادی مرکز سیستم عصبی انسان‌ها دقیقا چه تفاوتی با هم دارند.

لوپی می‌گوید که تحقیق تیم او در مورد مخدر ال اس دی به نظریه مهمی به نام اتصال عملکردی دینامیکی در علم عصب شناسی مربوط می‌شود؛ طبق این نظریه ساختار مغزی انسان و اندامی که به عنوان مرکز سیستم عصبی ما شناخته می‌شود هم درست مانند توانایی هوشیاری ما، پدیده‌ای جاری و منعطف و قابل تغییر بوده و با گذر زمان وضعیت‌های عملکردی دینامیکی مغز دچار تغییر می‌شوند.

حال وقتی مغز انسان در معرض اطلاعات جدید قرار می‌گیرد، این داده‌ها باید به درکی یکپارچه مبدل شوند و به علاوه، مغز ما اطلاعات را در عین یکپارچه‌سازی، درون دسته‌بندی‌های جداگانه قرار می‌دهد. چنین جداسازی معمولا بر اساس حواس مختلف بشری صورت می‌گیرند و از این طریق مغز می‌تواند از هر سیستم جداگانه و مخصوص موجود برای حواس گوناگون، به منظور پردازش اطلاعات مربوط به هریک از حس‌ها استفاده کند.

چنین کارایی از مغز برای یکپارچه‌سازی و جداسازی اطلاعات، به هنگام مصرف داروهای روان‌گردان مختل می‌شود و هم‌اکنون با ظهور تجهیزات فوق پیشرفته‌ای که فعالیت‌های مغزی را با جزئیاتی باورنکردنی زیر نظر می‌گیرند، می‌توان تاثیر دقیق موادی مانند مخدر ال اس دی روی مغز را مشخص کرد.

جزئیات تحقیق اخیر

در پژوهش تیم لوپی 20 داوطلب کاملا سالم در دو جلسه جداگانه با اسکن مغزی مورد آنالیز قرار گرفتند؛ فاصله زمانی بین دو جلسه 14 روز بود و در جلسه اول، قبل از اسکن نوعی دارونما که به عنوان ماده‌ای بدون تاثیر حقیقی شناخته می‌شود، به داوطلبان داده شد. در جلسه دوم هم افراد یک دوز مشخص از ال اس دی را مصرف کردند.

در ادامه، محققان نتایج جلسه اول و دوم را با هم مقایسه کردند؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، مصرف یک دوز واقعی و مشخص از این روان‌گردان محدودیت‌های ساختاری مغز که روی عملکرد اتصالی ذهنی وجود دارند را از بین می‌برد. در عین حال ال اس دی تلاش مغز برای برقراری تعادل بین یکپارچه‌سازی و جداسازی اطلاعات را هم دچار دگرگونی می‌کند.

مخدر ال اس دی مغز انسان را از محدودیت‌های طبیعی‌اش رها می‌کند

لوپی می‌گوید که اثر مخدر ال اس دی روی عملکرد مغز و تجربه‌های حسی ما به فاکتور زمان وابسته نیست. به بیان دیگر، حس یکپارچه شدن با دنیا که فرد به هنگام مصرف این روان‌گردان تجربه می‌کند، از لحاظ ساختارهای مغزی به خاطر دگرگونی شبکه‌های مرکز عصبی رخ می‌دهد.

در توضیح چنین اتفاقی می‌توان گفت که مصرف ال اس دی وضعیت هوشیاری فرد را تغییر می‌دهد و این تغییر به صورت افزایش پیچیدگی عملکردی مغز قابل مشاهده است. در نهایت قابلیت مغز برای یکپارچه کردن جریان‌های مختلف اطلاعاتی، زمانی که فرد تحت تاثیر روان‌گردان ال اس دی باشد، به صورت موقتی مختل می‌شود.

به همین دلیل بوده که مصرف کنندگان این مخدر از بروز نوعی تجربه غیر معمول و حتی شگفت‌انگیز صحبت می‌کنند. تجربه‌ای که به واسطه رها شدن مغز از بند محدودیت‌های ساختاری رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا فرد احساس یکی بودن با جهان اطراف خود را داشته باشد.

مقاله تیم لوپی در ژورنال “NeuroImage” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*