سامسونگ و گوگل در مقابل هم : مقايسه گوگل نکسوس 5 با سامسونگ گلکسي اس 5

nexus 5 vs galaxy s5

تفاوت دو دید تفاوت دو جهانبینیست.مانند گوگل و سامسونگ.یکی با گلکسی دنبال فروش بیشتر دیگری با نکسوزهایش به دنبال تعیین مسیر.هرکدام دارای ویژگی‌ها و نقاط ضعف مخصوص به خود.4 نسل پر سر و صدا را پشت سر گذاشتند و اکنون در نسل 5 به بلوغ رسیده اند.بیایید نگاهی به مشخصات دو بازیگر اصلی دنیای اندروید داشته باشیم.

سایز

nexus 5 vs galaxy s5

در قسمت سایز آنچنان تفاوتی میان این دو نیست گلکسی اس 5 با درازای 142 میلیمتر و پهنای 73 میلیمتر و قطر 8.1 میلیمتری به نسبت نکسوز 138 میلیمتری با پهنای 69 میلیمتری و قطر 8.6 میلیمتری کشیده تر و پهن تر است اما به علت قطر کمتر به راحتی در دست مینشیند یا به عبارت بهتر آرگونومی‌ در آن رعایت شده ( هرچند ظاهرش تکراریست ) .

وزن

nexus 5 vs galaxy s5

در این قسمت  نکسوز  با  15 گرم اختلاف  سبک تر از گلکسیست  و البته  فراموش نکنید که گلکسی باتری و  صفحه نمایش بزرگتری  دارد.

ساختار

nexus 5 vs galaxy s5

پلاستیک در برابر پلاستیک.هنگام رونمایی از گلکسی اس 5 افراد زیادی ( مانند من ) انتظار  معرفی کهکشان جدید با بدنه ای بهتر از قبل را داشتند.البته استفاده از پلاستیک مزایای خودش را دارد اما برای سامسونگ در حال حاضر این یک تبلیغ منفیست.در آن طرف نکسوز هم از بدنه ای پلاستیکی استفاده کرده اما حداقل ظاهر آن شما را یاد خیلی از چیزهای دیگر! نمی‌اندازد.

رنگ بندی

nexus 5 vs galaxy s5

نکسوز گوگل در 3 رنگ مشکی، سفید و قرمز به بازار عرضه شده اما گلکسی اس 5 از چهار رنگ آبی، مشکی، سفید و مسی وارد کارزار شده و جالب اینجاست که به نظر میرسد دو رنگ مشترک سفید و مشکی در نکسوز کمی‌خالص ترند و در گلکسی از رنگ‌های هم خانواده استفاده شده.

صفحه نمایش

nexus 5 vs galaxy s5

در این قسمت هم  زیاد تفاوتی  دیده نمیشود.سامسونگ از یک صفحه نمایش سوپر آمولد 5.1″ اینچی با رزولوشن فول اچ دی و تراکم پیکسلی432 بهره میبرد در حالی که نکسوز از  پنل 4.95″ اینچی با تکنولوژی IPS و تراکم پیکسلی 445 استفاده نموده.هردو از بهترین‌های 5 اینچی هستند.سامسونگ هم به لطف سوپرامولد‌هایش طرفداران خاص خود را دارد در حالی که رقبا مانند نکسوز 5 به رنگ‌های طبیعیتر صفحه نمایش خود میبالند.این کاملا بسته به سلیقه شماست .

اسکنر اثر انگشت

nexus 5 vs galaxy s5

مگر میشود اپل از چیزی در آیفون‌هایش استفاده کند و سامسونگ در گلکسی‌هایش آن را نداشته باشد؟ وقتی اپل در آیفون 5اس از اسکنر اثرانگشت منحصر به فرد خود رونمایی کرد خیلی‌ها حتی طرفدارانش کمی‌در ماهیت آن شک داشتند.

اما حالا خیلی از منتقدین با دیدن عملکرد بسیار مناسب این قطعه در سخت افزار و نرم افزار اپل از آن به نیکی یاد میکنند.ولی قضیه برای سامسونگ کمی‌متفاوت است.کارکرد این سنسور هنوز مشخص نشده چون از نظر سهولت در استفاده هنوز با استانداردهایی که اپل به وجود آورده فاصله دارد اما در عوض امکان خرید اینترنتی از فروشگاه‌های مختلف در آن پیش بینی شده و کارکرد آن صرفا جهت بازکردن قفل گوشی نیست.

باید تا آزمایش کامل این محصول از قضاوت در ارتباط با آن خودداری کنیم.نکسوز هم از آن بهره ای نبرده اما هنوز این قطعه آنقدر مهم نیست که نبودنش در یک گوشی ضعف تلقی شود.

حسگر ضربان قلب

nexus 5 vs galaxy s5

شاید این حسگر مانند سنسور اثر انگشت از واجبات یک گوشی نباشد اما وقتی میبینیم که شرکت‌ها روز به روز تلاششان را برای تمایز بیشتر از قبل میکنند و مردم استفاده‌های بیشتری از گوشی‌های هوشمند خود دارند وجود چنین حسگری در یک گوشی هوشمند یک مزیت بزرگ میشود.

پزشکان زیادی میتوانند با استفاده از اطلاعات به دست آمده از اپ‌های مختلف از طریق این حسگر و البته از راه دور کنترل مناسبی روی بیمار خود داشته باشند.البته هنوز قضاوت در باره این حسگر زود، شتاب زده و از روی احساسات است اما با این سرعت پیشرفت و جایگاه خاص محصولات گلکسی در میان خریداران احتمالا در آینده شاهد استفاده بیشتر از این نوع حسگرها خواهیم بود.

دوربین

nexus 5 vs galaxy s5

سامسونگ جزو پیشروترین و فعالترین شرکت‌های تولید کننده دوربین برای گوشی‌های همراه است و دوربین‌های تولیدیش برای پرچمدارانش همیشه جزو بهترین‌های بازار بوده اند.در همین رابطه سوگولی جدید سامسونگ به یک سنسور 16 مگاپیکسلی پیشرفته مجهز شده و بنا بر اعلام تیم سامسونگ دارای سرعت فوکوس به شدت بالاییست و البته رابط کاربری آن هم دچار تغییرات زیادی شده تا سهولت بیشتری در کاکرد داشته باشد.دوربین جلو هم یک سنسور 2 مگاپیکسلیست که برای ارتباط تصویری مناسب است.

آنسو در نکسوز از یک سنسور 8 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و یک سنسور 1.3 مگاپیکسلی جهت تماس‌های تصویری استفاده شده که در برابر کیفیت دوربین سامسونگ به راحتی بازی را واگذار میکند.البته در حد خودش دوربین کاملا مناسبی دارد اما اگر بخواهیم بین این دو یکی را برتر از دیگری بدانیم بدون شک سامسونگ خیلی قویتر از گوگل عمل کرده.به خصوص که با آن امکان تصویربرداری در رزولوشن 4k فراهم است و البته شما با دوربین گلکسی اس 5 امکان فیلمبرداری با حرکت آهسته با قدرت 120 فریم بر ثانیه راه هم دارید.بدن هیچ شکی در این قسمت برتری با سامسونگ است.

پردازنده

nexus 5 vs galaxy s5

خب خب خب  در اینجا به نظر میرسد سامسونگ با استفاده از پردازنده جدیدتر و همینطور فرکانس بالاتر نسبت به نکسوز عملکرد بهتری داشته باشد اما فراموش نکنید که نکسوز هم با اسنپ دراگون 800 به هیچ عنوان کم نمی‌آورد.اختلاف زیادی نیست به هر حال سامسونگ محصول جدیدتری عرضه کرده و طبیعیست که سخت افزار به روزتری هم داشته باشد اما اختلاف عملکرد این دو پروسسور به شدت نزدیک به هم است.

حافظه رم

nexus 5 vs galaxy s5

در مراسم رونمایی گلکسی اس 5 یکی از مواردی که باعث تعجب عده زیادی از دوست داران تکنولوژی شد میزان رم مورد استقاده در این گوشی بود.وقتی نت 3 با رم 3 گیگ معرفی شد و پرچمدار سونی هم از این میزان رم در گوشی خود بهره گرفت انتظار میرفت آخرین کهکشانی سامسونگ هم با همین میزان رم به بازار عرضه شود.اما میزان رم در همان مقدار 2 گیگ باقی ماند تا نکسوز به لطف بهره گیری از اندروید خالص و لانچر سبک تر و البته به همان نسبت امکانات کمتر یک تنه اساسی به گلکسی اس 5 وارد کند.

در این قسمت با توجه به حضور پوسته پر از امکانات تاچ ویز سامسونگ روی اندروید و اشغال فضای رم بیشتر نکسوز از عملکرد بهتر و روانتر برخوردار شده که البته با توجه به نگاه گوگل به سری نکسوز این یک مزیت بزرگ برای این گوشی محسوب میشود.

حافظه داخلی

nexus 5 vs galaxy s5

در این قسمت انتخاب شما در نکسوز محدود به دو حافظه 16 یا 32 گیگابایتیست خبری هم از درگاه میکرو اس دی برای افزایش حافظه داخلی نیست.اما در محصول سامسونگ علاوه بر حافظه داخلی 16 یا 32 گیگ به لطف حضور درگاه میکرو اس دی امکان ارتقا حافظه هم وجود دارد.البته احتمالا در آینده نسخه 64 گیگابایتی اس 5 هم رونمایی خواهد شد.

باتری

nexus 5 vs galaxy s5

در قسمت شارژدهی ساسونگ به لطف حضور یک باتری 2800 میلی آمپری،صفحه نمایش سوپر امولد کم مصرف و نرم افزار کاهش مصرف اختصاصی سامسونگ  ( UPSM ) در برابر باتری 2300 میلی آمپری نکسوز 5  یک سر و گردن بالاتر ایستاده و به راحتی رقیب را کنار میزند.

یکی از نقاط ضعف بزرگ نکسوز همین ظرفیت باتریش است که کمی‌ناامید کننده می‌باشد.

 نرم افزار

nexus 5 vs galaxy s5

هر دو گوشی از آخرین نسخه اندروید معروف به کیت کت ( 4.4.2 ) استفاده میکنند اما در اصل این حکایتیست از دو روی یک سکه .در یک طرف اندروید خالص ،سبک و البته بدون هیچ امکانات اضافه ای و در طرف دیگر تاچ ویز سامسونگ با امکانات زیاد و به همان نسبت سنگین تر .

به لطف حضور گوگل و اندروید خالص  آپدیت‌های نکسوز به سرعت منتشر میشوند و در این قسمت حتی تنه ای هم به شرکت معروف اپل زده اند اما سامسونگ هم در ارایه آپدیت کوتاهی نمیکند و همیشه پرچمدارانش را به سرعت آپدیت مینماید اما هرگز به گرد پای نکسوز هم نمیرسد.

قیمت

nexus 5 vs galaxy s5

نکسوز 5 در سال گذشته به بازار آمد و از نظر قیمتی مشابه تمامی‌نکسوزها از فاکتور ارزش بسیار بالا در برابر رقم پرداختی استفاده کرده.نگاهی به مشخصات سخت افزاری آن بی اندازید با قیمت 350 دلار بی نظیر است .ساده، سرراست و درست مثل تمام نکسوزها عالی.

اما در آن طرف سامسونگ با توجه به مشخصات و موقعیتش در بازار با قیمتی در حدود 1000 دلار به بازار عرضه میشود.

زود قضاوت نکنید.سامسونگ همراه با آخرین کهکشان خود انواع و اقسام اشتراک از اورنت گرفته تا لینکدین،بلومبرگ و حتی وال استریت ژورنال را تدارک دیده.بسته نرفم افزاری و اشتراکی ارایه شده همراه با گلکسی اس 5 چیزی حدود 500 دلار ارزش دارد شاید برای ما بی استفاده باشد اما خیلی‌ها آنطرف آب دلخوش همین چیزها هستند!

سخن پایانی

هر کدام از این دو گوشی در کلاس کاری خود از بهترین‌ها هستند.نکسوز روی اصول اخلاقی گوگل با قیمت پایین ،امکانات مناسب و آپدیت منظم به بازار عرضه شده و گلکسی سامسونگ بنابر اصول سامسونگ پر از امکانات،خاص و برتر از رقبا (حداقل تا این نسل ).

هرچند هیچکدام کامل نیستند و از نواقصی رنج میبرند.برای مثال نکسوز امکان ارتقای حافظه ندارد.باتری آن برای سخت افزارش مناسب نیست.اندروید خالصش هم با اینکه به شدت خوب است اما از نظر امکانات در برابر امکانات اختصاصی شرکای گوگل روی همین اندروید حرف زیادی برای گفتن ندارد.

یا سامسونگ که جنس بدنه اش به شدت مورد انتقاد است.از طراحی قوی ( ظاهری ) استقاده نمیکند و همیشه از این بابت مورد انتقاد قرار میگیرد.

نظر شما چیست ؟ بین این 2 کدام را می‌پسندید؟
لطفا در راي گيري زير شرکت کرده و به منتخب خود راي دهيد.

منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*