چیپست اگزینوس ۲۱۰۰

چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ در برابر اسنپدراگون ۸۸۸ ؛ کفه ترازو کدام طرف است؟

امسال چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ – Exynos 2100 زیر قاب گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۱ تفاوت اندکی با اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام دارد.

سامسونگ اکثر گوشی‌های هوشمند پرچمدار خودش را با دو چیپست مختلف در بازارهای مختلف عرضه می‌کند که همین مقایسه عملکرد سال به سال آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. سال گذشته چیپست اگزینوس ۹۹۰ یک پله عقب‌تر از اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام قرار داشت؛ این برتری به خصوص در عمر باتری نسخه اسنپدراگونی مشهود بود. اگر بتوان به بنچمارک‌ها اعتماد کرد، امسال این اختلاف عملکرد کمتر از گذشته شده است.

یکی از افراد فعال در حوزه فناوری که با نام Golden Reviewer شناخته می‌شود، بهترین تراشه‌های ۱۲ ماه گذشته را در پلتفرم بنچمارک SPECint2006 اجرا کرده است که نمرات جالب توجهی را برای مقایسه در اختیار ما قرار می‌دهد. این پلتفرم توان خام و نرخ عملکرد خوشه هسته‌های تراشه‌ها را ارزیابی می‌کند.

پیشرفت چشمگیر چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ نسبت به اگزینوس ۹۹۰

علیرغم سرعت کلاک بالاتر هسته بزرگ Cortex-X1 چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ، آن ۷ درصد امتیاز کمتری در مقایسه با هسته Cortex-X1 تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام کسب کرده است. این به معنای اختلاف ۱۲ درصدی عملکرد در هر وات بین دو تراشه است که کفه ترازو را به سمت تراشه کوالکام سنگین‌تر می‌کند. اما بررسی خوشه سه هسته میانی Cortex-A78 در هر دو تراشه نشانگر ۱۲ درصد عملکرد بهتر تراشه Exynos 2100 است؛ هرچند ۵۲ درصد توان خام بیشتر باعث ۲۶ درصد کارایی کمتر در هر وات می‌شود.

هرچند اگر از این نتایج بنچمارک برای مقایسه اگزینوس ۲۱۰۰ با اگزینوس ۹۹۰ استفاده کنیم، متوجه پیشرفت بزرگ چیپست جدید سامسونگ در مقایسه با نسل گذشته آن می‌شویم. هسته اصلی این تراشه ۲۲ درصد عملکرد بهتر و ۳۴ درصد مصرف انرژی کارآمدتر را ارائه می‌کند.

چند روز پیش ویدیویی منتشر شد که در آن گوشی گلکسی S21 Ultra مجهز چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ را کنار یکدیگر قرار می‌دهد و مقایسه می‌کند. امتیاز کسب شده بین این دو مدل یکسان است؛‌ گرچه مدل اگزینوس افتخار می‌کند که حرارت کمتری را در فعالیت تولید می‌کند. اما وقتی به نرخ فریم بر ثانیه در بنچمارک‌های گرافیکی نگاه می‌کنیم، مدل اسنپدراگون ۸۸۸ برتر از رقیب است. به نظر می‌رسد سامسونگ برای بهبود عملکرد گرافیکی تراشه‌های موبایل خود در حال فاصله گرفتن از پردازشگرهای گرافیکی Mali و استفاده از پردازشگرهای گرافیکی AMD است.

بنچمارک‌ها تفاوت نامحسوسی بین دیوایس‌های گلکسی اس ۲۱ مجهز به این دو چیپست را نشان می‌دهند. برخلاف سال گذشته که عملکرد یکی از این تراشه‌ها بهتر از دیگری بود، امسال اهمیتی ندارد شما از کدام مدل استفاده می‌کنید؛ عملکرد آن‌ها یکسان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. واقعا حیف نیست بخاری برقی بنجلسونگ با پردازنده یکه تاز و بی رقیب اسنپدراگون 888مقایسه میکنید
    دوستان از من نصیحت هیچ وقت گوشی که پردازنده هگزانوس بنجلسونگ داشته باشه خرید نکنید
    پردازنده فقط اسنپدراگون شرکت کوالکام امریکایی

    • سوزشت خنده داره
      سونبنجل چون نمیتونه پردازنده بسازه میگی؟؟؟
      اگه PS5 رو نگاه کنی،میبینی که رم هاش ساخت سامسونگ،ایکس باکس هم ساخت سامسونگه
      میسوزی چون همیشه مقام اول صنعت هادی و نیمه هادی رو داره و همیشه سونبنجل محتاج سامسونگه
      میسوزی چون پردازنده AMD پلی استیشن با همکاری سامسونگ ساخته میشه
      میسوزی چون امسال اگزینوس داره بهتر از کوالکام ظاهر میشه
      میسوزی چون سونبنجل تو هیچی حتی مقام دهم رو نداره
      سونبنجل بخر…با خرید هر محصول سونبنجل قول میدهیم شما را به زمان دایناسورها ببریم…خخخ
      سونبنجل نماد عقب افتادگی و آشغال

  2. امریکا لجباز همیشه بهتره

  3. علیرضا قرایی ادبی

    مهم نیست اعداد و ارقام چی میگن مهم اینه که تراشه اگزینوس راندمان بسیار پایین داره و بعد از یک مدت بسیار پایین افت عملکرد بسیار شدیدی داره

    • دوست عزیز این فرمایش شما امسال دیگه صدق نمیکنه…امسال تو هر زمینه ای اگزینوس برتری داره انشاالله با AMD هم که ادغام بشه میشه برتر مطلق
      سامسونگ نشون داده که همیشه میتونه بهتر از رقیباش ظاهر بشه…امسال هم نشون داد که سنسورهاش تقریبا به تکامل رسیده و دیگه احتیاجی به سنسورهای سونبنجل نداره…تراشه هم همینطور میشه