ویتامین‌ها باعث نابودی ویروس کرونا می‌شوند؟

کدام ویتامین‌ها باعث نابودی ویروس کرونا می‌شوند؟

محققان روی پروژه جدیدی مشغول کار هستند که روی تأثیرگذاری ویتامین‌ها بر نابودی ویروس کرونا تمرکز دارد. آیا ویتامین‌ها راه درمان کووید ۱۹ هستند؟

پژوهشگران در بررسی جدید خود به چگونگی تأثیر ویتامین‌ها بر نابودی ویروس کرونا پرداخته‌اند. طبق شواهد به دست آمده از تحقیقات ممکن است ویتامین‌های A و K و D توان غلبه بر ویروس کرونا را داشته باشند. پژوهشگران دانشگاه بریستول (University of Bristol) پروژه‌ی جدیدی را آغاز کرده‌اند و در حال بررسی چگونگی کارکرد ویتامین‌ها و داروهای ضد ویروسی دیگر هستند.

طبق تحقیقات پژوهشگران ترکیب‌ها و مکمل‌های غذایی مذکور از طریق متصل شدن به ویتامین‌های خوشه‌ای کروناویروس عفونت‌های ناشی از این ویروس را کاهش می‌دهند. از طرف دیگر کلسترول قادر است تا عفونت را افزایش بدهد و این موضوع مشخص می‌‌کند که کلسترو‌ل بالا برای بیماری‌های مهم خطرناک است. پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه بریستول نشان می‌دهد که اسید لینولئیک (Linoleic Acid) با متصل شدن به یک قسمت خاص از پروتئین‌های خوشه‌ای قدرت عفونی کروناویروس را از بین می‌برد. اکنون پژوهشگران در حال جستجو هستند تا سایر ترکیب‌هایی که توان نابودی ویروس کرونا را دارند پیدا کنند.

ویتامین‌ها باعث نابودی ویروس کرونا می‌شوند؟

آن‌ها امیدوار هستند که از باز شدن پروتئین‌های خوشه‌ای که با پروتئین‌های انسانی (Ace 2) ادغام می‌شوند جلوگیری کنند تا سلول‌های انسانی دچار آلودگی نشوند. برای طراحی، توسعه و آزمایش داروهای ضد ویروسی جدید احتیاج به زمان زیادی داریم. به همین دلیل پژوهشگران در حال بررسی سوابق و دارو‌ها هستند تا گزینه‌هایی که به پروتئین خوشه‌ای کرونا متصل می‌شوند را از بین ببرند. ابتدا پژوهشگران از طریق شیبه‌سازی محاسباتی تأثیرات اسید لیئونیک بر پروتئین‌های خوشه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

نابودی ویروس کرونا ممکن است

شبیه‌ساز‌ی‌های بعدی احتمال متصل شدن دگزامتازون به پروتئین‌های خوشه‌ای را افزایش داد و به ما نشان داد که این دارو توانایی تحت تأثیر قراردادن سیستم ایمنی بدن و کاهش قدرت عفونی ویروس را دارد و می‌تواند باعث نابودی ویروس کرونا شود. سپس پژوهشگران آزمایشی را آغاز کردند تا متوجه بشوند که کدام ترکیبات توانایی متصل شدن به اسید‌های چرب را دارند. این آزمایش‌ها موجب شناسایی دارو‌هایی شد که می‌توانند شرایط نابودی ویروس کرونا را فراهم کنند. تحقیقات باعث شد تا به مکانیسمی دست پیدا کنیم که داروها به وسیله‌ی آن از تکثیر ویروس کرونا جلوگیری می‌کنند. آن‌ها برای این کار از روش‌هایی مانند قفل کردن ساختار پروتئین خوشه‌ای به واسطه‌ی اسید لیئونیک استفاده کردند.

به وسیله‌ی این پژوهش دارو‌ها و مکمل‌های غذایی جدیدی که توان نابودی ویروس کرونا را دارند در میان گزینه‌های دارویی قرار گرفتند. نمونه‌ای از آن‌ها دارویی است که توانایی کاهش سرعت تکثیر نابودی ویروس کرونا را دارد. این داروها می‌توانند به پروتئین خوشه‌ای کروناویروس متصل شوند و از ورود پروتئین به سلول‌ها جلوگیری کنند. این شبیه‌سازی‌ها به ما نشان می‌دهد که ویتامین‌های K، D، A به پروتئین‌های خوشه‌ای متصل می‌شوند و از آلوده شدن سلول جلوگیری می‌کنند.

طبق گفته‌ی دکتر دبورا شومارک (Deborah Shoemark):

یافته‌های ما نشان می‌دهد که چگونه بعضی از این داروها می‌توانند بر ویروس کرونا تأثیر مستقیم بگذارند. یکی از عواملی که می‌تواند باعث شود فرد به ویروس کرونا مبتلا شود چاقی است. ویتامین D محلول در چربی است و تمایل زیادی به تجمع در بافت چربی دارد. این موضوع می‌تواند موجب کاهش ویتامین D در افراد چاق بشود.

ویتامین‌ها باعث نابودی ویروس کرونا می‌شوند؟

کشورهایی که کمبود ویتامین D داشتند شرایط بدی را در دوران فراگیری ویروس کرونا تجربه می‌کنند. پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که بعضی از ویتامین‌های ضروری و اسید‌های چرب می‌توانند از تعامل پروتئین‌های خوشه‌ای با Ace2 جلوگیری کنند و کمبود هر کدام از آن‌ها انتقال عفونت را ساده‌تر می‌کند. کلسترول زیاد خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. گزارش در مورد اتصال پروتئین‌های خوشه‌ای کروناویروس به کلسترول موجب شد تا محققان به بررسی امکان اتصال آن به محل اتصال‌ اسید‌های چرب بپردازند. شبیه‌سازی‌ها نشان داد که امکان این اتصال وجود دارد اما شاید این موضوع بر ساختار قفل شده‌ی پروتئین خوشه‌ای تأثیر مخربی بگذارد.

شومارک گفت:

ما اطلاع داریم که استفاده از استاتین‌های کاهش دهنده‌ی کلسترول موجب می‌شود خطر ابتلا به ویروس کرونا کم شود و منجر به معالجه شدن مواردی می‌شود که دارای شدت کمتری هستند. در صورتی که ویروس با پروتئین‌های خوشه‌ای تعامل کند کلسترول جدا می‌شود و تراکم مورد نیاز برای ورود به سلول ایجاد می‌شود.

یکی از پژوهشگران این پروژه پروفسور آدریان مولهولند (Adrian Mulholland) در این باره می‌گوید:

پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که پویایی پروتئین‌های خوشه‌ای به واسطه‌ی مولکول‌هایی که به اسید لینوئیک متصل می‌شوند تحت تأثیر قرار می‌گیرد و همچنین ممکن است کارکرد دارو‌ها و ویتامین‌های فعال در برابر ویروس کرونا به همان شکل باشد. به واسطه‌ی این بخش ممکن است داروهای ضد ویروسی جدیدی ایجاد شوند.

در گام بعدی این پژوهش تأثیر مکمل‌های غذایی بر نابودی ویروس کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد و تکثیر ویروس در سلول‌ها آزمایش می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*