فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین

فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین به سیاره سرخ رسید

فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین به سیاره سرخ رسید. با استقرار کاوشگر Tianwen-1 در مدار مریخ، چین به ششمین کشوری تبدیل شد که توانسته به سیاره مریخ برسد.

فضاپیمای تیانون-1 به عنوان اولین ماموریت مریخی چین روز گذشته با موفقیت در مدار سیاره سرخ قرار گرفت. چینی‌ها با استقرار این کاوشگر در مدار مریخ به ششمین کشوری تبدیل شدند که توانسته است به سیاره سرخ برسد. گفتنی است روز سه شنبه 21 بهمن 99 نیز کشور امارات با ارسال کاوشگر امید به مدار مریخ توانست جایگاه پنجم را در این حوزه به خود اختصاص دهد.

جزئیات ماموریت فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین

فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین

فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین متشکل از یک مدارگرد، سطح‌نورد و سطح‌نشین است که چینی‌ها آن را در تابستان سال 2020 به سمت مریخ پرتاب کردند. این فضانورد پس از اینکه مسافتی حدود 480 میلیون کیلومتر را طی کرد، برای ورود به مدار مریخ با موفقیت توانست فرایند مهم کاهش سرعت را به انجام برساند. در واقع رانشگرهای این فضاپیما برای کاهش سرعت و قرارگیری در مدار مورد نظر به مدت 15 دقیقه روشن بودند.

فضاپیمای مریخی تیانون-۱ چین در مداری از سیاره مریخ مستقر شده است که با سطح آن حدود 400 کیلومتر فاصله دارد. این فضاپیمای مریخی برای اینکه محل فرود خود یعنی دشت اتوپیا واقع در نیم‌کره‌ی شمالی مریخ را نقشه‌برداری کند، به مدت چند ماه در این مدار باقی خواهد ماند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سطح‌نشین و مریخ نورد در ماه مه 2021 از فضاپیما جدا شده و در دشت اتوپیا فرود خواهند آمد. گفتنی است بخش عظیمی از یخ‌آب پنهان‌شده در زیر سطح مریخ در دشت اتوپیا وجود دارد. همچنین اگر فرود سطح‌نشین و مریخ‌نورد با موفقیت به انجام برسد، چین پس از آمریکا به دومین کشوری تبدیل خواهد شد که توانسته است عملیات سطح‌نوردی روی سطح مریخ را با موفقیت به انجام برساند.

در شرح این ماموریت آماده است سطح‌نشین در واقع نقش یک سکوی تحویل را ایفا خواهد کرد تا مریخ‌نورد بتواند از سطح شیب‌دار آن برای ورود به سطح مریخ استفاده کند. از اهداف این مریخ نورد می‌توان به بررسی سطح سیاره سرخ و تجزیه و تحلیل محل یخ‌آب مریخی اشاره کرد که به عنوان یک منبع مهم برای ماموریت‌های بلندمدت انسان‌ها در آینده روی این سیاره محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*