هواوی وای ۷ ای

بررسی هواوی وای ۷ ای ؛ مشخصات فنی، دوربین، امکانات، قیمت و بیشتر

هواوی وای ۷ ای – Huawei Y7a گوشی میان رده جدیدی است که در ادامه، مشخصات، دوربین، طراحی، باتری، نرم افزار و سخت افزار آن را بررسی می‌کنیم.

شرکت چینی هواوی در مهرماه گذشته از گوشی میان رده جدیدی با نام وای 7 ای – Huawei Y7a رونمایی کرد که می‌توان آن را نسخه تغییر نام یافته هواوی پی اسمارت 2021 دانست. این گوشی دارای نمایشگر بزرگ با یک حفره برای دوربین سلفی، باتری پرظرفیت با تکنولوژی شارژ سریع و دوربین چهارگانه با سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی است. میان رده جدید هواوی از چیپست کایرین 710A بهره می‌برد و سیستم عامل اندروید 10 با رابط کاربری EMUI 10.1 در آن اجرا می‌شود.

هواوی وای ۷ ای

هواوی Y7a یک گوشی نوآورانه نیست و در آن به‌روزرسانی‌های چشمگیری نسبت به مدل‌های قبلی این سری نمی‌بینیم. با این حال این موبایل میان رده با مشخصات و امکانات مناسب و قیمت زیر 200 یورویی خود باز هم یک گوشی دوست‌داشتنی است و حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار میان رده‌ها و گوشی های اقتصادی خواهد داشت. مهم‌ترین تفاوت Y7a با P Smart 2021 در پیکربندی حافظه آن است؛ وای 7 ای با حافظه داخلی 64 گیگابایتی نیز در دسترس است، در حالی که پی اسمارت 2021 فقط در حافظه 128 گیگابایتی عرضه می‌شود.

هواوی وای 7 ای با نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی فول اچ دی LCD و چیپست کایرین 710 ای عرضه می‌شود. این تراشه بر پایه لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده و حرف A نیز بیانگر همین موضوع است؛ به عنوان مثال چیپست کایرین 710 با فرایند 12 نانومتری ساخته شده است، اما این 2 نانومتر اضافه در Kirin 710A تفاوت زیادی را رقم نمی‌زند. همچنین با وجود باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی در این گوشی انتظار می‌رود دوام باتری خوبی را داشته باشیم و تکنولوژی شارژ سریع نیز مانند بیشتر گوشی های مدرن در این گوشی ارائه می‌شود.

در پشت گوشی چهار دوربین را داریم که از سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی به همراه لنز فوق عریض 8 مگاپیکسلی و دو لنز 2 مگاپیکسلی برای ماکروگرافی و تشخیص عمق میدان تشکیل می‌شود. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز در جلوی گوشی درون یک حفره کوچک قرار گرفته است. همانطور که می‌بینید هیچ چیز خاص و نوآورانه‌ای در این مشخصات وجود ندارد، اما واقعا هیچ چیزی از دست نرفته و این گوشی می‌تواند با قیمت خوبی که دارد به تمام نیازهای کاربران پاسخ بگوید.

هواوی وای ۷ ای

گوگل موبایل سرویس یا خدمات گوگل از جمله فروشگاه پلی استور مانند دیگر گوشی های جدید هواوی در Y7a نیز وجود ندارد، اما هواوی سرویس‌های موبایلی خود و فروشگاه اپ گالری را جایگزین آن کرده تا هیچ مشکلی برای کاربران به وجود نیاید. در بخش نرم افزاری گوشی به طور مفصل‌تر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

در ادامه این مطلب، ابتدا مشخصات هواوی وای 7 ای را مشاهده می‌کنید و سپس به بررسی بخش به بخش گوشی، مانند طراحی، دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار می‌پردازیم. اما قبل از هر چیز بد نیست به قیمت این گوشی میان رده جدید هواوی اشاره کنیم؛ هواوی Y7a در رنگ‌های سبز، طلایی و مشکی با قیمت حدود 193 دلار عرضه می‌شود. همانطور که گفتیم این گوشی در برخی کشورها مانند انگلیس و اتریش با نام هواوی پی اسمارت 2021 روانه بازار می‌شود.

فهرست عناوین بررسی گوشی هواوی وای ۷ ای

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

محتویات جعبه

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای 7 ای درون یک جعبه سفیدرنگ مقوایی مانند دیگر محصولات هواوی عرضه می‌شود. در داخل جعبه، علاوه بر خود گوشی، شما یک کابل یو اس بی A به یو اس بی C، یک آداپتور برق به عنوان شارژر که از تکنولوژی هواوی سوپر شارژ 22.5 واتی پشتیبانی می‌کند، یک هندزفری معمولی و یک قاب ژله‌ای شفاف را دریافت خواهید کرد.

مشخصات فنی

هواوی وای ۷ ای

تاریخ معرفی و عرضهاکتبر 2020
ابعاد165.7 در 76.9 در 9.3 میلی‌متر
وزن206 گرم
جنس بدنهشیشه در جلو، پلاستیک در پشت با فریم پلاستیکی
سیم کارتدو سیم کارت نانو
اندازه نمایشگر6.67 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCD
رزولوشن نمایشگر1080 در 2400 پیکسل
نسبت نمایشگر به بدنه84.3 درصد
نسبت تصویر نمایشگر20:9
تراکم پیکسلی نمایشگر395 پیکسل در هر اینچ
سیستم عاملاندروید 10
رابط کاربریEMUI 10.1 (بدون خدمات گوگل و دارای هواوی موبایل سرویس مانند اپ گالری)
چیپستکایرین 710 ای (14 نانومتری)
پردازنده8 هسته‌ای شامل 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A53
پردازشگر گرافیکیMali-G51 MP4
رم4 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی64 یا 128 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیدارد، میکرو SDXC
دوربین پشتیچهارگانه
دوربین اول48 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 26 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، اندازه سنسور ۱/۲.۰، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)
دوربین دوم8 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با میدان دید 120 درجه، دیافراگم f/2.4، اندازه سنسور ۱/۴.۰ و اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
دوربین سوم2 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
دوربین چهارمحسگر تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریرزولوشن 1080p در نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی8 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، اچ دی آر، فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
جک 3.5 میلی‌متری هدفوندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 b/g/n، وای فای دایرکت، هات اسپات
بلوتوث5.1 , A2DP, LE
جی پی اسدارد با A-GPS، GLONASS و BDS
NFCندارد
رادیورادیو FM
یو اس بیType-C 2.0
حسگر اثر انگشتدر لبه جانبی
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، مجاورت
باتری5000 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری
شارژرشارژ سریع 22.5 واتی، 46 درصد در 30 دقیقه
رنگ‌بندیسبز، طلایی، مشکی

طراحی

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای 7 ای طراحی مدرنی دارد، اما ظاهر آن خیلی متمایز و منحصربه‌فرد نیست و به گوشی های امروزی به خصوص گوشی های میان رده دیگر هواوی شباهت دارد. این گوشی با قاب پشتی و فریم میانی پلاستیکی، اگرچه بالارده به نظر نمی‌رسد، اما ظرافت و زیبایی خوبی دارد و در نگاه اول شبیه به گوشی های ارزان قیمت نیست.

در جلوی گوشی، صفحه نمایش 6.67 اینچی قرار گرفته که در طرفین آن حاشیه‌های سیاه‌رنگ بسیار باریکی را مشاهده می‌کنیم و این به زیباتر شدن گوشی کمک کرده است. البته این حاشیه‌ها بیشتر از آن چیزی است که در یک گوشی پرچمدار می‌بینید، اما در یک گوشی ارزان قیمت و اقتصادی کاملا راضی‌کننده است. به عنوان مثال، گوشی های 6.67 اینچی پوکو ایکس 3 ان اف سی و شیائومی ردمی نوت 9 پرو نیز تقریبا حاشیه‌های یکسانی با این گوشی هواوی دارند.

در وسط بالای نمایشگر یک حفره کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی دیده می‌شود. ناچ‌های قطره‌ای نیز تقریبا در سال 2020 منسوخ شده‌اند و اکنون بیشتر حفره‌ها را در گوشی های مدرن می‌بینیم. البته این حفره در مقایسه با گوشی های بالارده و گران قیمت، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، اما نه آنقدری که آزاردهنده باشد و توی ذوق بزند. یک محافظ صفحه نمایش معمولی نیز به طور پیش فرض روی گوشی نصب شده که باعث می‌شود در اطراف حفره دوربین سلفی، کمی برآمدگی به وجود بیاید.

هواوی وای ۷ ای

هواوی نوع شیشه مورد استفاده برای پوشاندن نمایشگر را مشخص نکرده و با توجه به درگیری‌های تجاری آمریکا و هواوی، احتمالا محافظ صفحه نمایش از نوع کورنینگ گوریلا گلس نیست. بنابراین فعلا نمی‌توانیم در مورد مقاومت نمایشگر در برابر خط و خش صحبت کنیم، اما پیشنهاد می‌کنیم حتما از گلس روی نمایشگر استفاده کنید.

مدلی که از هواوی وای 7 ای به دست ما رسیده در رنگ سبز یا Crush Green است که شباهت زیادی به رنگ Deep Sea Blue در هواوی پی 40 دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، رنگ‌های طلایی و مشکی نیز برای این گوشی در دسترس هستند. می‌توانیم بگوییم که رنگ سبز، زیباترین و جذاب‌ترین رنگ این گوشی است، اما این موضوع قطعا به سلیقه کاربران نیز بستگی دارد. همچنین اگر به گوشی آنر 10 ایکس لایت نگاه کنید، شباهت زیادی بین پنل پشتی این گوشی با Y7a مشاهده می‌کنید؛ اما رنگ پشت آنر 10X Lite براق‌تر و شیشه‌ای‌تر بوده و رنگ سبز آن کمی متفاوت و تقریبا زمردی است.

ماژول دوربین پشتی شامل 4 لنز است که به صورت عمودی در بالای یکدیگر قرار گرفته‌اند. این چهار دوربین درون یک قاب مشکی رنگ مستطیلی جای گرفته‌اند و در کنار چهار لنز دوربین، نوشته 48MP AI QUAD CAMERA و در زیر آن فلاش LED حضور دارند. قاب دوربین چهارگانه پشتی فقط کمی برآمدگی دارد و گوشی روی سطح صاف، خیلی لق نمی‌خورد و از این نظر بسیار خوب است.

هواوی وای ۷ ای

فریم پلاستیکی دور گوشی متناسب با رنگ قاب پشتی است و از رنگ مات بهره می‌برد. قاب پشتی گوشی خیلی اثر انگشت و لکه‌ها را به خود جذب نمی‌کند و در مقایسه با پنل‌های شیشه‌ای، بسیار تمیزتر باقی می‌ماند. البته باز هم پیشنهاد می‌کنیم از قاب ژله‌ای محافظ استفاده کنید تا هم گوشی شما تمیزتر باقی بماند، هم از دستتان لیز نخورد و هم خط و خش روی قاب پشتی نیفتد.

در یک گوشی اقتصادی مانند هواوی وای 7 ای نباید انتظار حضور حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر داشته باشیم. از طرف دیگر، سنسورهای خازنی نصب شده در قاب پشتی نیز از مد خارج شده‌اند. به این ترتیب در هواوی Y7a حسگر اثر انگشت در لبه جانبی قرار گرفته و با دکمه پاور در لبه سمت راست گوشی ادغام شده است. این دکمه پاور و حسگر اثر انگشت در قسمتی از لبه سمت راست قرار گرفته که صاف‌تر و تو رفته است و به راحتی حس می‌شود. محل قرارگیری آن نیز در جایی است که انگشت شست دست راست شما به راحتی به آن دسترسی خواهد داشت. همچنین شما می‌توانید از انگشت اشاره دست چپ خود برای این سنسور استفاده کنید. سرعت و دقت حسگر اثر انگشت نیز برای یک گوشی میان رده کاملا مناسب ارزیابی می‌شود و شما هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت.

در لبه سمت راست و در بالای دکمه پاور و سنسور تشخیص اثر انگشت، دکمه تنظیم صدا را مشاهده می‌کنید که آن هم از جنس پلاستیک است. در لبه سمت چپ، درگاه سیم کارت و کارت حافظه جانبی قرار دارد. این یک اسلات سه گانه است که می‌تواند دو سیم کارت نانو و یک کارت حافظه جانبی میکرو اس دی را در خود جای دهد. بر خلاف برخی گوشی های دیگر هواوی که از کارت حافظه جانبی نانومموری پشتیبانی می‌کنند، در هواوی وای 7 ای می‌توانید از کارت حافظه میکرو اس دی استفاده کنید که راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تری پیدا می‌شوند.

در لبه پایینی دستگاه، پورت یو اس بی C قرار گرفته و بلندگو در یک طرف و میکروفون اصلی و جک 3.5 میلی‌متری هدفون در طرف دیگر آن دیده می‌شوند. در لبه بالایی گوشی نیز فقط یک میکروفون ثانویه وجود دارد. همچنین این گوشی دارای ابعاد ۱۶۵.۷ در ۷۶.۹ در ۹.۳ میلی‌متر و وزن ۲۰۶ گرم است. بنابراین با یک گوشی جمع و جور، باریک و سبک روبه‌رو نیستیم و نمی‌توانیم به راحتی آن را در دسته گوشی های خوش‌دست جا بدهیم.

صفحه نمایش

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای 7 ای از نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی بهره می‌برد که یکی از بزرگترین نمایشگرهای این سری تاکنون بوده و حدود ۸۵ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. این صفحه نمایش از نوع IPS LCD بوده و دارای رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل با نسبت تصویر 20 به 9 و تراکم پیکسلی 395 پی پی آی یا پیکسل در هر اینچ است.

ما حداکثر روشنایی 442 نیت را روی هواوی Y7a اندازه‌گیری کردیم که عدد نسبتا متوسطی برای یک نمایشگر LCD است. با روشن بودن حالت روشنایی تطبیقی نیز افزایشی را در زمینه حداکثر روشنایی مشاهده نکردیم. کنتراست نمایشگر نیز 1200:1 اندازه‌گیری شده که باز هم برای یک نمایشگر ال سی دی امروزی عدد متوسطی است.

آزمایش نمایشگر100 درصد روشنایی
مشکی، شمع بر متر مربعسفید، شمع بر متر مربعنسبت کنتراست
هواوی پی اسمارت 20190.3254371345:1
هواوی پی اسمارت 2021 (هواوی وای 7 ای)0.3534421252:1
هواوی پی 40 لایت0.4254611085:1
هواوی پی 40 لایت (Max Auto)0.5015151028:1
شیائومی پوکو ایکس 3 ان اف سی0.3544601299:1
شیائومی پوکو ایکس 3 ان اف سی (Max Auto)0.5156311225:1
سامسونگ گلکسی ای 310423
سامسونگ گلکسی ای 31 (Max Auto)0635
سامسونگ گلکسی ای 510413
سامسونگ گلکسی ای 51 (Max Auto)0636
شیائومی ردمی نوت 9 پرو0.3554561285:1
شیائومی ردمی نوت 9 پرو (Max Auto)0.4876161265:1
ریلمی 60.3434511315:1
ریلمی 70.314571474:1
ریلمی 7 (Max Auto)0.3745261406:1

بازتولید رنگ در این گوشی به روشی انجام می‌شود که با گوشی های هواوی قبلی شباهت دارد. دو حالت در این زمینه وجود دارد: Natural و Vivid. هر یک از این حالت‌ها دارای یک انتخاب‌گر پیش فرض، گرم، سرد و یک نوار تنظیم رنگ برای تنظیمات سفارشی هستند.

هواوی Y7a در حالت Vivid به صورت پیش فرض ارائه می‌شود. با تنظیم حالت پیش فرض برای دمای رنگ، ما میانگین dE2000 را 6.3 برای مجموعه نمونه‌های تست DCI-P3 اندازه‌گیری کردیم و یک تغییر رنگ متمایل به آبی احساس می‌شود. با انتخاب حالت گرم، وضعیت برای نمایش رنگ سفید بدتر می‌شود و dE2000 را به 12 می‌رساند. با این حال با تغییر نوار رنگ می‌توانیم به یک نقطه رنگ سفید بسیار دقیق با dE2000 در 2.0 و میانگین 2.8 برسیم.

هواوی وای ۷ ای

حالت Normal یا استاندارد برای محتوای رنگ sRGB است و با دمای رنگ پیش فرض به اندازه کافی به نمایش رنگ‌های دقیقی می‌رسیم. dE2000 میانگین 2.9 است و فقط رنگ سفید کمی متمایل به آبی به نظر می‌رسد. در حالت گرم، میانگین 6.9 را برای dE2000 اندازه‌گیری کردیم و رنگ سفید متمایل به زرد می‌شود. باز هم با تغییر در نوار رنگ، همه چیز به همان خوبی که می‌توانیم امیدوار باشیم نزدیک می‌شود و میانگین dE2000 به 1.1 می‌رسد و رنگ سفید تقریبا ایده‌آلی را مشاهده می‌کنیم.

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای 7 ای ادعای پشتیبانی از محتوای HDR ندارد و در واقع نمایشگر آن از قابلیت اچ دی آر برخوردار نیست. از جمله قابلیت‌های نمایشگر این گوشی که به شما ارائه می‌شود می‌توان به حالت Eye Comfort اشاره کرد که نور آبی نمایشگر را فیلتر می‌کند و رنگ نمایشگر متمایل به زرد می‌شود. همچنین حالت eBook نیز وجود دارد که در آن نمایشگر سیاه و سفید می‌شود و برای مطالعه کردن بسیار مناسب است.

سخت افزار

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای ۷ ای از تراشه ۱۴ نانومتری Kirin 710A، پردازنده ۸ هسته‌ای شامل ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53، پردازشگر گرافیکی Mali-G51 MP4، رم ۴ گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد. همچنین پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی در این گوشی وجود دارد.

کایرین ۷۱۰ ای توسط های سیلیکون طراحی شده است. کایرین ۷۱۰ معمولی در تابستان ۲۰۱۸ با گوشی نوا ۳ آی آغاز به کار کرد. بعدا این سری چیپست هواوی در گوشی های میان رده زیادی از این برند و آنر مورد استفاده قرار گرفت. درگیری تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین پیامدهای گسترده‌ای برای چندین تجارت هواوی داشته است. بنابراین این شرکت به دنبال ایجاد تنوع در خطوط تامین خود است. به عنوان بخشی از این فرایند، در اوایل سال 2021 اعلام شد که تراشه کایرین 710A اولین تراشه این شرکت است که در شرکت بین‌المللی SMIC یا Semiconductor Manufacturing Inrenational Corp مستقر در شانگهای تولید می‌شود. در این نسخه از این چیپست که با حرف A مشخص شده است، از فرایند ساخت ۱۴ نانومتری SMIC استفاده شده است.

اختلافات اندکی در مشخصات منتشر شده بین دو نسخه کایرین ۷۱۰ معمولی و کایرین ۷۱۰ ای وجود دارد. به عنوان مثال در این گوشی از پردازنده ۸ هسته‌ای با ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 استفاده شده در حالی که در کایرین ۷۱۰ معمولی شاهد به کارگیری پردازنده‌ای با هسته‌های قدرتمند ۲.۲ گیگاهرتزی بودیم. چهار هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53 نیز مشابه همان مقدار تولید شده توسط TSMC در این پردازنده وجود دارد. همچنین GPU یا پردازشگر گرافیکی هر دو نسخه از نوع Mali-G51 MP4 است.

هواوی وای ۷ ای

همانطور که پیش از این اشاره کردیم دو گوشی هواوی Y7a و P Smart 2021 کاملا مشابه یکدیگر هستند، اما یکی از تفاوت‌های آنها در پیکربندی حافظه است؛ پی اسمارت ۲۰۲۱ فقط در یک پیکربندی حافظه و رم ۴/۱۲۸ گیگابایتی عرضه می‌شود، اما برای وای ۷ ای یک نسخه ۶۴ گیگابایتی نیز در دسترس است.

در بنچمارک گیک بنچ تک هسته‌ای، هواوی وای ۷ ای با این مشخصات سخت افزاری در پایین نمودار قرار گرفته است. چیپست میان رده اسنپدراگون کوالکام در بالاترین جایگاه‌های این تست قرار گرفته‌اند و میان رده‌های سامسونگ گلکسی یعنی A51 و M31s با اگزینوس ۹۶۱۱ و A31 با هلیو پی ۶۵ عملکرد متوسطی دارند. می‌توان گفت تراشه‌های بالارده‌تر هلیو و اسنپدراگون‌های سری ۷۰۰ نزدیک به دو برابر کایرین به کار رفته در Y7a قدرت دارند.

در بنچمارک گیک بنچ چند هسته‌ای شرایط برای این گوشی بهتر می‌شود و هواوی وای ۷ ای در رتبه‌های میانی و بالاتر از گلکسی‌های سامسونگ قرار گرفته است. گوشی پوکو ایکس ۳ ان اف سی در این دو بنچمارک انجام شده بهترین عملکرد را داشته است. در بنچمارک آنتوتو ۸ نیز هواوی Y7a بالاتر از گلکسی ای ۳۱ قرار گرفته، اما در مجموع نمی‌توان عملکرد آن را قابل توجه دانست. ریلمی ۷ با هلیو جی ۹۵، ریلمی ۶ با هلیو جی ۹۰ تی و پوکو ایکس ۳ ان اف سی با اسنپدراگون ۷۳۲ جی بهترین عملکرد را در این بنچمارک داشتند.

همچنین نتایج بنچمارک GFX Manhattan ES و 3DMark SSE به دست آمد که هواوی وای ۷ ای با GPU خود در رتبه‌های میانی دیده شد. ریلمی ۷ و پوکو ایکس ۳ دارای پردازشگر گرافیکی قدرتمندتری هستند، اما گلکسی A31 کمی عقب‌تر از این گوشی میان رده هواوی جای گرفته است.

نکته قابل توجه در مورد هواوی Y7a این است که این گوشی در استفاده‌های سنگین نیز زیاد داغ نمی‌کند و همچنین عملکرد گوشی در بنچمارک‌های متعدد نیز تخریب نشد. شما در استفاده روزمره با هواوی وای ۷ ای مشکلی را نخواهید داشت و حتی می‌توانید بسیاری از بازی‌های روز و محبوب را روی این گوشی انجام دهید. در مجموع، توان سخت افزاری میان رده جدید هواوی عالی و چشمگیر نیست، اما این گوشی از پس نیازهای شما برمی‌آید. همچنین حالت عملکرد بالا یا Performance Mode نیز وجود دارد که معمولا با فعال کردن آن می‌توانید عملکرد تراشه و پردازنده را بهبود ببخشید، اما در هواوی وای ۷ ای تفاوت قابل توجهی بین حالت پرفورمنس و حالت عادی به چشم نمی‌آید.

نرم افزار و رابط کاربری

هواوی وای ۷ ای

سیستم عامل اندروید 10 با رابط کاربری EMUI 10.1، بدون خدمات گوگل و بر پایه هواوی موبایل سرویس؛ این خلاصه‌ای از بخش نرم افزاری گوشی هواوی وای 7 ای است. هواوی Y7a یکی دیگر از گوشی های جدید این برند چینی است که شامل محدودیت‌های گوگل می‌شود. در واقع در این گوشی همچنان سیستم عامل اندروید را داریم، اما خبری از سرویس‌های گوگل مانند فروشگاه اپلیکیشن گوگل پلی استور نیست. همچنین برنامه‌های وابسته به سرویس‌های گوگل در این گوشی و دیگر گوشی های جدید هواوی به مشکل برمی‌خورند. اما هواوی با تمهیداتی که اندیشیده سعی کرده این مشکل را برطرف کند و با ارائه سرویس‌های موبایلی خود موسوم به HMS و خدماتی مانند فروشگاه اپلیکیشن اپ گالری – App Gallery خیال کاربران خود را راحت کند.

سیستم عامل اندروید 10 با رابط کاربری EMUI 10.1 روی این گوشی اجرا می‌شود. بنابراین EMUI 11 که در میت 40 پرو به کار رفته، فعلا در  Y7a دریافت نمی‌شود، اما احتمالا در آینده نزدیک با یک به‌روزرسانی نرم افزاری شاهد ارتقا به EMUI 11 خواهیم بود. البته این را هم اضافه کنیم که تفاوت بین نسخه 10 و 11 رابط کاربری خیلی زیاد نیست.

علاوه بر حسگر تشخیص اثر انگشت که در بخش طراحی به آن اشاره کردیم، سیستم قفل‌گشایی با تشخیص چهره هم در این گوشی موجود است. فیس آنلاک – Face Unlock در هواوی وای 7 ای وجود دارد، اما با توجه به این که فقط مبتنی بر دوربین جلوی گوشی است، ایمنی خیلی بالایی ندارد، ولی برای اهداف راحت، عملکرد خوبی دارد. به نظر ما سیستم قفل‌گشایی با تشخیص اثر انگشت گزینه ایمن‌تری است و سرعت بیشتری هم دارد.

مانند همه دستگاه‌های مبتنی بر EMUI، شما می‌توانید در این گوشی سبک صفحه قفل مجله‌ای را تنظیم کنید که در آن، هر بار که صفحه را روشن می‌کنید، تصویر پس زمینه آن تغییر می‌کند. در صفحه قفل، با کشیدن صفحه از پایین به بالا، میانبرهای سریع برخی از برنامه‌های متداول مانند دوربین در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در صفحه اصلی یا هوم اسکرین، شما همه برنامه‌های نصب شده و سیستمی را پیدا خواهید کرد. اما در منوی تنظیمات یک گزینه وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بین طرح استاندارد یا صفحه اصلی با کشوی برنامه‌ها، یکی را انتخاب کنید. در گزینه دوم، برنامه‌های نصب شده در گوشی با کشیدن صفحه به بالا به صورت کشویی در پیش روی شما قرار می‌گیرند. این موضوع به سلیقه شخصی شما بستگی دارد که یکی از این دو حالت را انتخاب کنید و نمی‌توان گفت کدام یک از آنها بهتر است.

در این نسخه از EMUI جایگزینی برای Google Feed وجود دارد که با نام Today شناخته می‌شود. در آن، سمت چپ صفحه، یک قسمت جستجو، میانبرهای مخاطبان مورد علاقه، عکس‌ها و غیره و یک خبرخوان از طریق سرویس ارائه شده توسط هواوی با اخبار محلی را پیدا خواهید کرد.

تقریبا مانند سایر گوشی های هواوی، چه ناچ‌های بزرگ برای دوربین سلفی داشته باشند یا حفره‌های کوچک، هواوی وای 7 ای نیز در بخش تنظیمات گزینه‌ای برای پوشاندن حفره مخصوص دوربین سلفی دارد که با فعال کردن آن، یک نوار مشکی رنگ در بالای صفحه ایجاد می‌شود. باز هم این موضوع به سلیقه و ترجیح شخصی شما بستگی دارد که یک نوار مشکی رنگ در بالای صفحه را انتخاب کنید یا یک حفره دایره‌ای‌شکل در وسط بالای صفحه.

طراحی بخش نوتیفیکیشن‌ها مانند گوشی های اخیر هواوی از جمله پرچمداران این برند چینی است و تفاوت خاصی در آن دیده نمی‌شود؛ گزینه‌های دایره‌ای‌شکل با رنگ آبی برای حالت روشن آنها که کاملا شبیه به رابط کاربری وان یو آی سامسونگ و طراحی اندروید 10 خام گوگل است. یک نوار تنظیم میزان روشنایی (بدون دسترسی به حالت فوری تغییر خودکار) و یک ردیف گزینه در اولین باری که صفحه را از بالا به پایین می‌کشید در دسترس شما قرار می‌گیرند و اگر دوباره آن را به پایین بکشید، گزینه‌های بیشتری نمایش داده می‌شوند.

چند وظیفگی یا مولتی تسکینگ به روشی استاندارد، بر خلاف مثلا در MIUI شیائومی انجام می‌شود. تغییر تسک، امکان تقسیم صفحه یا حالت پاپ آپ را فراهم می‌کند. اکثر برنامه‌های پیش فرض از نمای پاپ آپ پشتیبانی می‌کنند، اما فقط تعداد کمی از آنها می‌توانند در صفحه تقسیم شده قرار بگیرند و ما این مساله را عجیب می‌دانیم. ناگفته نماند که رفتن به حالت تقسیم صفحه یا Split-Screen کمی دردسر دارد؛ شما باید برنامه را در نمای پاپ آپ باز کنید و مطمئن شوید که برنامه دیگری که می‌خواهید در حالت تقسیم صفحه فعال باشد، در زیر آن قرار گرفته باشد و نه در صفحه اصلی و سپس برنامه نمای پاپ آپ را به لبه نمایشگر بکشید.

هواوی Y7a به شما اجازه می‌دهد بین دو نوع اصلی ناوبری موجود، یکی را انتخاب کنید. در یکی از حالت‌ها، دکمه‌های کلاسیک مجازی برای بازگشت، دکمه هوم و برنامه‌های اخیر وجود دارد و در حالت دیگر می‌توانید از ژست‌های حرکتی استفاده کنید؛ به عنوان مثال از لبه سمت چپ یا راست صفحه به وسط بکشید تا به صفحه قبل بروید یا به سمت بالا بکشید و در وسط صفحه متوقف شوید تا به برنامه‌های اخیر بروید.

چند برنامه سفارشی در رابط کاربری EMUI وجود دارد که یکی از آنها برنامه Optimizer است. در این برنامه شما می‌توانید به میانبرهایی برای پاکسازی فضای ذخیره سازی، تنظیمات باتری، شماره‌های مسدود شده، اسکن ویروس با استفاده از Avast و میزان استفاده از داده‌های تلفن همراه دسترسی داشته باشید.

برنامه هواوی موزیک، راهی برای گوش دادن به فایل‌های MP3 ذخیره شده در گوشی شما است و همچنین شامل سرویس پخش موسیقی خود هواوی می‌شود که اشتراک پولی و رایگان را ارائه می‌دهد. برنامه اختصاصی ویدیو نیز وجود دارد که در آن ویدیوهای محلی شما را پخش می‌کند و شامل سرویس پخش ویدیوی هواوی مشابه یوتیوب نیز می‌شود. هواوی برای ارائه محتوای جالب‌تر با BBC نیز همکاری کرده است.

برنامه Huawei Health نیز یکی دیگر از برنامه‌های از پیش نصب شده است که ویژگی‌های سلامت‌محور مانند شمارش گام‌های برداشته شده را به شما نشان می‌دهد. همچنین یک برنامه مدیریت فایل‌ها و یک برنامه یادداشت‌برداری وجود دارد. گالری تصاویر و فیلم‌ها نیز قابل سفارشی‌سازی است، اما بازدیدهای معمول و آلبوم‌ها به همراه انتخاب‌های برجسته مبتنی بر هوش مصنوعی را نمایش می‌دهد. با برنامه Phone Clone هم در این گوشی می‌توانید همه چیز را از موبایل قبلی خود منتقل کنید؛ از جمله همه برنامه‌های نصب شده به جز سرویس‌های گوگل و برخی از برنامه‌های بانکی.

همانطور که گفته شد، سرویس‌های گوگل از جمله فروشگاه اپلیکیشن پلی استور در این گوشی وجود ندارد، اما با وجود سرویس‌های موبایلی هواوی یا HMS و فروشگاه اپ گالری و خدمات اختصاصی دیگر هواوی، شما مشکل زیادی را احساس نخواهید کرد و می‌توانید برنامه‌های مورد نیاز خود را روی گوشی نصب کنید.

سرویس‌های موبایلی هواوی در ماه‌های اخیر رشد زیادی کرده و اکنون فروشگاه اپلیکیشن App Gallery یکی از مارکت‌های بزرگ در این حوزه محسوب می‌شود. طبق آخرین آمار، اپ گالری بیش از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از 2 میلیون توسعه دهنده از سراسر جهان روی توسعه اپلیکیشن برای این فروشگاه کار می‌کنند. مدتی پیش در خبرها داشتیم که اپلیکیشن‌های داخلی اسنپ و تپسی نیز به این مارکت راه پیدا کرده‌اند و حالا تعداد برنامه‌های مطرح ایرانی سازگار با اپ گالری به حدود 30 عدد رسیده است. سه اپ دیجی کالا، اسنپ مارکت و علی بابا نیز مدتی پیش در این فروشگاه اپلیکیشن منتشر شدند. از دیگر برنامه‌های ایرانی مطرح سازگار با HMS می‌توان به دیوار، ایرانسل من، همراه من، تقویم باد صبا، بلد، کافه بازار، جعبه ابزار، آپارات، تلویبیون، آمیرزا، موبایل بانک ملت، هفت هشتاد، آپ، مایکت، همراه بانک ملی، تاپ، فیلیمو، بله، شیپور، همراه کارت، نت برگ، رمزبان بانک ملی، فست دیکشنری، پیام رسان ایتا، سروش، روبیکا و ماکسیم اشاره کرد.

هواوی وای ۷ ای

در بین برنامه‌های خارجی نیز اپ گالری بسیاری از برنامه‌های مورد نظر شما را در خود جای داده است. بیشتر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و برخی بازی‌ها و برنامه‌های مطرح در این فروشگاه قابل دانلود هستند. علاوه بر اپ گالری، فروشگاه‌های ثالث نیز می‌توانند نیازهای شما را برای دانلود برنامه و بازی برآورده کنند. یکی از آنها، APKPure است که برنامه‌ها و بازی‌های رایگان بسیار عالی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته در این فروشگاه، صفحه برنامه‌های پولی به فروشگاه پلی استور پیوند می‌خورد که در هواوی وای 7 ای و دیگر گوشی های جدید هواوی کار نمی‌کند.

فروشگاه برنامه آمازون با نام آمازون اپ استور هم وجود دارد که بسیاری از برنامه‌های محبوب رایگان یا پولی در آن پیدا می‌شود. همچنین برای استفاده از برخی سرویس‌های گوگل مانند یوتیوب نیز می‌توانید از مرورگر گوشی خود بهره ببرید. هواوی در کنار معرفی سری میت 40، از راه‌اندازی جایگزین گوگل مپس با نام Petal Maps خبر داده بود که با رابط کاربری EMUI 11 سازگار بوده و به زودی به گوشی های بیشتری می‌آید. البته فعلا پایگاه داده آن کامل نیست، به عنوان مثال داده‌های ترافیک آن کاملا درست نیستند، اما با این حال می‌تواند به بسیاری از نیازهای شما در زمینه نقشه‌خوانی و مسیریابی پاسخ بگوید. نکته مثبت در مورد Petal Maps هم این است که رابط کاربری بسیار تمیز و مرتبی دارد.

علاوه بر این مواردی که در خصوص رابط کاربری و بخش نرم افزار گوشی هواوی وای 7 ای گفته شد، حالت تاریک یا دارک مود، قابلیت اختصاصی MeeTime برای ارتباط همزمان ویدیویی بین دستگاه‌های هواوی و قابلیت پتال سرچ – Petal Search به عنوان یک موتور جستجوی اپ که برنامه مورد نظر شما را از بین مارکت‌های مختلف پیدا می‌کند از دیگر ویژگی‌های نرم افزاری Y7a محسوب می‌شوند.

باتری و شارژر

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای 7 ای دارای باتری بزرگ 5000 میلی‌آمپرساعتی از نوع لیتیوم پلیمری است که ظرفیت آن بیشتر از حد استاندارد برای یک گوشی با این قیمت است. برای مقایسه باید بگوییم که فقط چند گوشی از چنین ظرفیت باتری‌ای برخوردار هستند؛ پوکو ایکس 3 ان اف سی دارای باتری 5160 میلی‌آمپرساعتی است و سامسونگ گلکسی A31 و ریلمی 7 ظرفیت باتری مشابهی با Y7a دارند.

در تست باتری ما، هواوی وای 7 ای عملکرد قابل توجهی از خود نشان داد و در هر آزمایش صفحه نمایش ما بیش از 15 ساعت و در حالت تماس صوتی، بیش از 41 ساعت دوام باتری را ارائه داد. عملکرد باتری در حالت استندبای نیز خوب بود و در مجموع به رتبه استقامت باتری 119 ساعتی رسیدیم که عالی است. بیش از 41 ساعت در حالت تماس صوتی 3G، بیش از 15 ساعت در وبگردی و بیش از 15 ساعت در حالت تماشای فیلم، نتایجی بود که ما در تست باتری هواوی Y7a به دست آوردیم.

برای مقایسه، پوکو ایکس 3 ان اف سی و ریلمی 7 کمی امتیاز بیشتری در استقامت باتری به دست آوردند و در وبگردی دوام بیشتری نسبت به Y7a داشتند، اما در حالت پخش فیلم و تماس صوتی، دوام آنها کمتر بود. در مجموع، دوام طول عمر باتری هواوی وای 7 ای عالی ارزیابی می‌شود و شما می‌توانید بیش از یک روز و نزدیک به دو روز در استفاده‌های معمولی از گوشی خود بدون نیاز به شارژ مجدد بهره ببرید.

هواوی وای ۷ ای

هواوی Y7a از تکنولوژی شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و به همراه شارژر 22.5 واتی سوپرشارژ عرضه می‌شود. این سرعت شارژ را نمی‌توان عالی دانست، اما برای یک گوشی در این رده قیمتی عملکرد خوبی دارد. هواوی اعلام کرده که با این شارژر می‌توانید در مدت نیم ساعت، 46 درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید. اما ما به این ادعا بسنده نکردیم و تست خودمان را انجام دادیم.

باتری هواوی وای 7 ای در مدت زمان 1 ساعت و 42 دقیقه به طور کامل از صفر تا صد شارژ می‌شود و در مدت نیم ساعت نیز تا 42 درصد شارژ شد که به عدد اعلامی هواوی نزدیک است. همانطور که گفتیم، این اعداد در مقایسه با برخی گوشی های ریلمی و شیائومی عالی نیست، اما در این کلاس،‌ سرعت شارژ قابل قبولی محسوب می‌شود.

تست شارژ پس از 30 دقیقه

گوشیظرفیت باتری پس از نیم ساعت شارژ از صفر درصد
ریلمی 670 درصد
شیائومی ردمی نوت 9 پرو63 درصد
ریلمی 758 درصد
پوکو ایکس 3 ان اف سی55 درصد
موتورولا موتو جی 9 پلاس54 درصد
هواوی وای 7 ای42 درصد
سامسونگ گلکسی A4138 درصد
سامسونگ گلکسی A5135 درصد
شیائومی ردمی نوت 931 درصد
موتورولا موتو جی 9 پلی31 درصد
سامسونگ گلکسی A3130 درصد
موتورولا موتو جی 8 پاور29 درصد

تست شارژ کامل

گوشیمدت زمان شارژ کامل از صفر تا صد درصد
ریلمی 651 دقیقه
ریلمی 71 ساعت و 5 دقیقه
شیائومی ردمی نوت 9 پرو1 ساعت و 11 دقیقه
پوکو ایکس 3 ان اف سی1 ساعت و 15 دقیقه
موتورولا موتو جی 9 پلاس1 ساعت و 15 دقیقه
هواوی وای 7 ای1 ساعت و 42 دقیقه
سامسونگ گلکسی A412 ساعت
سامسونگ گلکسی A512 ساعت و 14 دقیقه
شیائومی ردمی نوت 92 ساعت و 33 دقیقه
موتورولا موتو جی 9 پلی2 ساعت و 39 دقیقه
سامسونگ گلکسی A312 ساعت و 48 دقیقه

همچنین هواوی وای 7 ای دارای دو ویژگی برای افزایش عمر باتری است. یکی از این موارد، قابلیت اسمارت شارژ – Smart Charge است که بسته به عادت‌های شما، افزایش شارژ به 100 درصد را به تاخیر می‌اندازد. بر خلاف سونی یا ایسوس، در این گوشی هیچ تنظیماتی برای این که بتوانید تنظیم کنید در زمان شارژ کامل شماره‌گیری کنید یا آن را به زنگ ساعت صبح خود متصل کنید، وجود ندارد. شما فقط یک حالت ساده روشن یا خاموش کردن قابلیت اسمارت شارژ دارید که به طور پیش فرض، این قابلیت روشن است. البته شما حتی در گوشی پرچمدار هواوی میت 40 پرو نیز اجازه سفارشی‌سازی این قابلیت را ندارید، پس توقعی از گوشی هواوی Y7a نداشته باشید.

قابلیت ظرفیت باتری هوشمند یا Smart Battery Capacity نیز وجود دارد که در آن شارژ کامل فقط به کمترین ظرفیت باتری محدود می‌شود تا باتری گوشی شما در حداکثر شارژ باقی نماند و به سلامتی طولانی‌مدت آن آسیبی وارد نشود.

دوربین

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای ۷ ای در پشت خود دارای چهار دوربین است و یک دوربین سلفی نیز در جلوی گوشی قرار گرفته است. هواوی مانند بسیاری از گوشی های امروزی، لنزهای اصلی، اولترا واید یا فوق عریض و ماکرو به همراه حسگر تشخیص عمق میدان را در این گوشی قرار داده است که می‌تواند تنوع در عکاسی را به شما هدیه بدهد. قبل از بررسی ویژگی‌های دوربین هواوی Y7a و مشاهده نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین‌ها، بیایید نگاهی به مشخصات دوربین این گوشی میان رده جدید هواوی بیندازیم:

  • دوربین اول: ۴۸ مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر، دیافراگم f/1.8، اندازه سنسور ۱/۲.۰، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)
  • دوربین دوم: ۸ مگاپیکسلی فوق عریض یا اولترا واید با میدان دید ۱۲۰ درجه، دیافراگم f/2.4، اندازه سنسور ۱/۴.۰ و اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر
  • دوربین سوم: ۲ مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
  • دوربین چهارم: حسگر تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • سایر ویژگی‌های دوربین: فلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
  • فیلمبرداری: رزولوشن 1080p در نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، اچ دی آر، فیلمبرداری 1080p در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

همانطور که در بالا مشاهده کردید، هواوی وای ۷ ای از چهار دوربین در پشت خود بهره می‌برد که طبق روال معمول در گوشی های این سطح، می‌توان گفت فقط ۲ دوربین از آنها واقعی و به درد بخور هستند. ماژول اصلی از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی کواد بایر استفاده می‌کند که حتی برای گوشی های سطح پایین‌تر نیز به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل شده است. یک لنز با فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر و از نوع غیر تثبیت شده با دیافراگم f/1.8 در مقابل آن قرار دارد. دوربین فوق عریض دارای یک سنسور ۸ مگاپیکسلی است که دارای میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای بوده و از یک لنز ۱۷ میلی‌متری روی یک دوربین فیل ۳۵ میلی‌متر ساخته شده است. دیافراگم این دوربین نیز f/2.4 است.

هواوی وای ۷ ای

سپس دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت وجود دارد که در فاصله کانونی ۴ سانتی‌متری بهترین عملکرد را دارد. در نهایت یک حسگر تشخیص عمق میدان ۲ مگاپیکسلی وجود دارد که برای خلق افکت بوکه در عکس‌های پرتره به کمک دوربین اصلی می‌آید و در واقع به تنهایی عکاسی نمی‌کند.

رابط کاربری دوربین هواوی وای ۷ ای تقریبا بین تمام مدل‌های میان رده این برند چینی یکسان است و حتی تفاوت‌ها با گوشی های سایر برندها نیز بسیار اندک است. شما با کشیدن انتخاب‌گر حالت به کنار، حالت‌ها را تغییر می‌دهید (اما با کشیدن منظره‌یاب به کنار خیر). یک گزینه هم برای تغییر بین دوربین‌های جلو و عقب وجود دارد. یک حالت پرو وجود دارد که مخصوص عکاسان حرفه‌ای طراحی شده و شما در آن می‌توانید پارامترهای مختلف عکاسی را به میل خودتان تنظیم کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید ایزو را بین ۵۰ تا ۳۲۰۰، سرعت شاتر را بین ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه، میزان نوردهی را بین منفی ۴ تا مثبت 4EV و تعادل رنگ سفید و دمای نور را تغییر بدهید. همچنین می‌توانید حالت اندازه‌گیری (ماتریس، وزن وسط و نقطه‌ای) و حالت فوکوس (منفرد، مداوم و دستی) را انتخاب کنید. اگر گوشی شما فکر کند که نوردهی را به هم ریخته‌اید، نمادی برای هشدار به شما باز می‌شود.

روش هواوی برای ایجاد افکت بوکه مصنوعی، مدت‌هاست که در دو نوع ارائه می‌شود و در این گوشی نیز هم حالت پرتره وجود دارد و هم حالت دیافراگم. در حالت دیافراگم می‌توانید دیافراگم شبیه‌سازی شده را در بازه f/0.95 تا f/16 انتخاب کنید. همچنین پس از ثبت عکس نیز می‌توانید دیافراگم و نقطه فوکوس دلخواه را در گالری تغییر بدهید. در حالت پرتره هم می‌توانید تارسازی پس‌زمینه را فعال یا غیر فعال کنید و همچنین قادر خواهید بود اشکال افکت بوکه (دایره‌ای، قلبی، دیسکی یا …) را انتخاب کنید و افکت زیباسازی چهره را از ۰ تا ۱۰ تغییر بدهید. اما نور شبیه‌سازی شده‌ای که آخرین بار در هواوی میت ۴۰ پرو دیده بودیم، در هواوی وای ۷ ای در دسترس نیست.

در روشنایی روز، هواوی وا ۷ ای با دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی خود عکس‌های مناسبی می‌گیرد، اما نمی‌توان آن را شگفت‌انگیز خطاب کرد. با این حال کیفیت عکس‌های دوربین اصلی کاملا مطابق با انتظارات ما از یک گوشی در این کلاس است. جزئیات عکس‌ها خوب است و نویز کمی را در تصاویر مشاهده می‌کنیم. وضوح تصاویر نیز مناسب ارزیابی می‌شود، اما در سمت گوشه‌های عکس کمی کاهش پیدا می‌کند. در مورد رنگ‌ها نیز ترجیح می‌دادیم رنگ‌های زنده‌تری را در عکس‌های گرفته شده مشاهده کنیم. همچنین داینامیک رنج عالی نیست و ما آن را در سطح متوسط قرار می‌دهیم.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی

هوش مصنوعی در دوربین هواوی Y7a با ظرافت کار می‌کند. ما متوجه شدیم که وقتی هوش مصنوعی صحنه آسمان آبی را تشخیص می‌دهد، رنگ آبی آسمان را عمق بیشتری می‌دهد. گفتنی است مانند دیگر گوشی های قبلی هواوی، هوش مصنوعی در دوربین این گوشی نقش مهمی دارد و قادر است صحنه‌های مختلف را شناسایی کند و با فعال کردن آن، پارامترهای مختلف را مطابق با صحنه و سوژه تنظیم کند.

همانطور که گفته شد دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی از آرایه کوادبایر تشکیل شده و به صورت پیش فرض،‌عکس‌ها را در رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. اما شما می‌توانید حالت ۴۸ مگاپیکسلی طبیعی را از قسمت more در انتخابگر حالت‌ها انتخاب کنید. عکس‌های گرفته شده در این حالت از نظر جزئیات ثبت شده مزایایی را به همراه دارد. البته برای خلق یک عکس خوب در این حالت به نور نسبتا زیادی نیاز خواهید داشت، اما وضوح و جذابیت این عکس‌ها کمی بهتر از حالت استاندارد است.

دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض هواوی وای ۷ ای عملکرد بدی ندارد. سطح جزئیات به طور قابل پیش‌بینی نسبت به دوربین اصلی کمتر است و می‌توان آن را در همان حد سایر دوربین‌های ۸ مگاپیکسلی اولترا واید مانند نمونه‌های به کار رفته در گلکسی A31 و ریلمی ۷ بدانیم. دوربین فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی پوکو ایکس ۳ بسیار بهتر از این سه گوشی نام برده است. دامنه دینامیکی و کیفیت رنگ‌ها عالی نیست و عکس‌های گرفته شده کمی تاریک‌تر از حالت ایده‌آل به نظر می‌رسند.

نمونه عکس‌های دوربین فوق عریض

در نور کم، هواوی Y7a عکس‌های مناسبی می‌گیرد. داینامیک رنج بسیار محدود است، اما عکس‌ها در صحنه‌هایی با نور مخلوط بسیار خوب به نظر می‌رسند. با این حال در نور متعادل‌تر، ‌وضعیت کمی تفاوت دارد. جزئیات در جایی که نور کافی برای روشن کردن آن وجود داشته باشد بسیار خوب است، اما در نقاط تاریک، نویز تصویر به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که در نور روز هم اشباع رنگی زیادی وجود ندارد، بنابراین جای تعجب نیست که رنگ‌ها در نور کم بسیار کسل‌کننده هستند.

حالت شب در دوربین هواوی وای ۷ ای نیز وجود دارد و تغییر اساسی را در تصاویر ثبت شده در محیط تاریک ایجاد می‌کند. با فعال کردن حالت شب، به کمی زمان بیشتری برای ثبت عکس نیاز خواهید داشت، اما پیشرفت‌های گسترده‌ای در دامنه دینامیکی به وجود می‌آورد و شما می‌توانید در سایه‌ها و موارد برجسته پیشرفت قابل توجهی را مشاهده کنید و همچنین اشباع رنگی بسیار بهبود یافته‌ای را خواهید داشت. گفتنی است تصاویر گرفته شده در حالت شب در رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می‌شوند.

حالت شب یا Night Mode برای دوربین فوق عریض وجود ندارد و این دوربین در محیط‌های تاریک تقریبا غیر قابل استفاده است. عکس‌های گرفته شده با دوربین فوق عریض در محیط تاریک دارای نور بسیار کم، نویز زیاد و دامنه دینامیکی بسیار محدود هستند.

همانطور که گفته شد در این گوشی دو حالت عکاسی پرتره و دیافراگم وجود دارد. طبق معمول حالت پرتره برای عکاسی از افراد با افکت بوکه و حالت دیافراگم برای عکاسی از سوژه‌های دیگر با پس زمینه تار است. در هر دو حالت، دوربین از نظر تفکیک سوژه از پس زمینه به خوبی عمل می‌کند، اگرچه هنگام نگاه کردن از نزدیک می‌توانید نواقصی را در مناطق مرز بین سوژه و پس زمینه مشاهده کنید. دیافراگم شبیه‌سازی شده f/2.0 که برای حالت دیافراگم انتخاب شده، اندکی افکت بوکه را اغراق آمیز می‌کند، در حالی که سطح تاری پیش فرض در حالت پرتره طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. در مجموع عکس‌های پرتره و دیافراگم گرفته شده با دوربین هواوی وای ۷ ای جای تقدیر دارند و ما از آنها راضی بودیم.

نمونه عکس‌های حالت پرتره

در نهایت به دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو در هواوی Y7a می‌رسیم که مخصوص عکاسی از فاصله بسیار نزدیک از سوژه‌ها است. ما در مجموع خیلی موافق حضور دوربین ماکرو در گوشی های میان رده و ارزان قیمت نیستیم، چرا که عملا این دوربین کاربرد زیادی ندارد و کیفیت عکس‌های گرفته شده با یک دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی هم قابل تعریف نیست. البته جزئیات در عکس‌های دوربین ماکرو آنقدرها هم بد نیست، اما با توجه به وجود فوکوس ثابت، کار سختی برای خلق یک عکس مناسب با این دوربین خواهید داشت.

نمکونه عکس دوربین ماکرو

مساله این است که اگر در دوربین اصلی در رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی عکس بگیرید و متناسب با قاب دوربین ماکرو، عکس به دست آمده را کات کنید، می‌توانید همان جزئیات را به دست بیاورید. حتی اگر حالت ۴۸ مگاپیکسلی را انتخاب کنید، جزئیات بیشتری نیز خواهید داشت.

دوربین سلفی

هواوی وای ۷ ای

وجود یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی در گوشی های امروزی اصلا چشمگیر نیست و ما حتی دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی را نیز در گوشی های هم رده مشاهده کرده‌ایم. با این حال دوربین جلوی هواوی وای ۷ ای می‌تواند عکس‌های راضی کننده‌ای بگیرد. جزئیات کافی است و کیفیت رنگ محیط و رنگ پوست سوژه نیز خوشایند است. در دوربین سلفی هم دامنه دینامیکی اصلا گسترده نیست.

حالت پرتره در دوربین سلفی هم وجود دارد، اما با توجه به وجود فقط یک دوربین در جلوی گوشی، خلق افکت بوکه و تارسازی پس‌زمینه به صورت نرم افزاری و با کمک هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. عکس‌های سلفی پرتره هم کیفیت بدی ندارند و جداسازی سوژه از پس زمینه نسبتا خوب است.

فیلمبرداری

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای ۷ ای برای فیلمبرداری چندان گوشی مجهز و پرامکاناتی نیست. حداکثر رزولوشن ضبط فیلم در 1080p محدود شده و شما می‌توانید با سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه در دوربین اصلی و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه در دوربین فوق عریض فیلمبرداری کنید. قابلیت ضبط 4K وجود ندارد و خبری از تثبیت کننده تصویر یا لرزش‌گیر هم نیست. شما باید بین کدک پیش فرض h.264 یا h.265 با بهره‌وری بیشتر در ذخیره‌سازی یکی را انتخاب کنید.

کیفیت ویدیوها در دوربین 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بد نیست، اما عالی هم نیست. رنگ‌های نسبتا خوب، جزئیات متوسط و دامنه دینامیکی محدودی در ویدیوهای ضبط شده مشاهده می‌شوند. همچنین ویدیوهای 1080p در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه از مشکل فوکوس ضعیف رنج می‌برند.

وضعیت ویدیوها در دوربین اولترا واید بدتر می‌شود. فیلم‌های ضبط شده نرم هستند، اما رنگ‌های کسل کننده و دامنه دینامیکی محدودی دارند. با نبود EIS یا لرزش‌گیری الکترونیکی، لرزش نسبتا زیادی در ویدیوها دیده می‌شود و حتی در هنگام راه رفتن هم این لرزش را در تصاویر مشاهده می‌کنید.

بلندگو و امکانات صوتی

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای 7 ای دارای یک بلندگوی تکی است که در لبه پایینی گوشی قرار گرفته و شما در این دستگاه، اسپیکرهای استریو را نخواهید داشت. Y7a نمره متوسطی را برای بلندی صدا دریافت می‌کند و در مورد کیفیت صدا نیز این بلندگو عملکرد چشمگیری ندارد، اما برای یک گوشی در این رده قیمتی، چندان آزاردهنده نیست.

جمع بندی

هواوی وای ۷ ای

هواوی وای ۷ ای در مجموع گوشی خوبی است، اما رقبای سرسختی هم در بازار کشورهای مختلف دارد. از جمله این رقبا می‌توان به ریلمی ۷ اشاره کرد که چیپست قدرتمندتر، صفحه نمایش ۹۰ هرتزی، قابلیت NFC و فیلمبرداری 4K را ارائه می‌کند. عمر باتری در هر دو گوشی به طور مشابهی عالی است و از لحاظ امکاناتی مانند جک هدفون و اسلات کارت حافظه جانبی میکرو اس دی نیز شباهت‌هایی بین دو گوشی مشاهده می‌شود.

پوکو ایکس ۳ NFC نیز یکی از بهترین گوشی های موجود در بازار است که تقریبا تمام این موارد در مورد آن صدق می‌کند. گوشی جدید پوکو دارای صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی، دوربین بهتر با قابلیت ضبط ویدیوهای 4K، اسپیکرهای استریو و استاندارد IP53 برای محافظت در برابر پاشش آب است و یک فریم آلومینیومی هم دارد. البته پوکو ایکس ۳ کمی گران‌تر از Y7a است.

از دیگر رقبای وای ۷ ای می‌توان به سامسونگ گلکسی A31 اشاره کرد که قیمت بسیار مناسبی دارد و یکی از مهم‌ترین مزایای آن استفاده از نمایشگر AMOLED به جای LCD با روشنایی بیشتر است. در برخی بخش‌های دیگر مانند عملکرد و کیفیت تصویر، رقابت نزدیکی بین این گوشی با میان رده جدید هواوی دیده می‌شود. موتو جی ۸ پاور هم سه دوربین مناسب از جمله تله را در اختیار شما قرار می‌دهد که اگرچه عملکرد شگفت‌انگیزی ندارد، اما برای این رده قیمتی بسیار خوب به نظر می‌رسد. این گوشی نیز عمر باتری بیشتر، نمایشگر روشن‌تر و بلندگوهای استریو را به شما ارائه می‌کند، اما از لحاظ قدرت سخت افزاری نمی‌توان آن را در زمره گوشی های قدرتمند قرار داد.

هواوی وای ۷ ای

هواوی با گوشی میان رده جدید Y7a در جهت پیشرفت گوشی های خوش قیمت خود قدم برداشته و این تلاش بی نتیجه نبوده است. این گوشی اصلا گوشی بدی نیست و با قیمت مناسب خود می‌تواند به نیاز بیشتر کاربران پاسخ بگوید. وای ۷ ای از عمر باتری بسیار عالی، دوربین چهارگانه مناسب (به خصوص دوربین اصلی) و صفحه نمایش باکیفیت بهره می‌برد.

شاید مهم‌ترین مساله‌ای که بسیاری از کاربران را نسبت به خرید هواوی وای ۷ ای دلسرد کند، فقدان خدمات گوگل است. هواوی سرویس‌های اختصاصی خود از جمله اپ گالری را به جای سرویس‌های گوگل ارائه کرده است. اپ گالری یک فروشگاه گسترده و رو به رشد است، اما هنوز نمی‌توان آن را در حد و اندازه گوگل پلی استور دانست. البته راه‌های دیگری هم برای دانلود و نصب برنامه‌ها و بازی‌های مد نظر شما وجود دارد که در بخش نرم افزار به آنها اشاره کردیم.

چیپست و قدرت سخت افزاری Y7a ممکن است در سال ۲۰۱۸ از قدرت قابل قبولی برخوردار باشد، اما امروز گزینه‌های بهتری هم وجود دارد. شاید بتوانیم پردازنده را مسئول غیبت فیلمبرداری 4K و تثبیت کننده در رزولوشن 1080p بدانیم که این در گوشی های امروزی اشکال بزرگی محسوب می‌شود. در مجموع این که هواوی وای ۷ ای یک گوشی بسیار خوب با قیمت مناسب است، اما ضعف‌هایی هم دارد که ممکن است آن را برای رقابت با برخی گوشی‌های هم رده به دردسر بیندازد.

مزایا و معایب

هواوی وای ۷ ای

مزایا

  • عمر باتری عالی و شارژ بسیار سریع
  • نمایش فوق‌العاده دقیق رنگ‌ها در نمایشگر
  • دوربین اصلی بسیار خوب با امکان ثبت عکس‌های عالی در روز و شب
  • دوربین سلفی خوب
  • وجود امکاناتی مانند جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، رادیو FM و خشاب کارت حافظه میکرو اس دی

معایب

  • عدم پشتیبانی از سرویس‌های گوگل (با وجود راه‌ حل‌های جایگزین)
  • نبود نرخ تازه‌سازی بالا در نمایشگر ( فقط ۶۰ هرتز)
  • چیپست نه چندان قدرتمند نسبت به برخی رقبا
  • نبود قابلیت فیلمبرداری 4K و لرزش‌گیر الکترونیکی در ضبط ویدیو