اینترنت ماهواره ای

فیروزآبادی از تشکیل کارگروهی در کشور برای مواجهه با اینترنت ماهواره ای خبر داد

دبیر شورای عالی فضای مجازی از تشکیل یک کارگروه در کشور برای مواجهه با اینترنت ماهواره ای و امکان سرویس‌دهی آن به کاربران ایرانی خبر داد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به تشکیل یک کارگروه در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجه با خدمات اینترنت ماهواره ای عنوان کرد که راه‌حل‌های مختلفی برای مواجه با اینترنت ماهواره ای وجود دارند که تحقیقات لازم درباره آن‌ها به عمل خواهد آمد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره ای اظهار داشت که ممکن است ورود این فناوری خللی در حکمرانی فضای مجازی ایجاد کند، بنابراین باید برای جلوگیری از این اتفاق تدابیر لازم صورت بگیرد.

شورای عالی فضای مجازی تدوین مقررات استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای توسط کاربران را در دستور کار خود قرار داده است و حتی این شورا قصد دارد برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند هم مقررات جدیدی تدوین کند. باید برای فعالیت در این شبکه‌ها مجوز‌های مختلفی در نظر گرفته شود تا افرادی که قصد فعالیت  در این شبکه‌ها را دارند بدون مجوز این کار را انجام ندهند.

برای جلوگیری از ایجاد اختلال در حکمرانی فضای مجازی کشور باید علاوه مقررات گذاری اقدامات دیگری هم صورت بگیرد. مرکز ملی فضای مجازی در همین راستا تدابیری را در نظر گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها تقویت شبکه اینترنت ثابت کشور است.

شبکه اینترنت ثابت کشور مشکلات مهمی دارد و همچنین از قدرت کمی برخوردار است. این امر باعث وارد شدن فشار حداکثری به شبکه موبایل کشور شده است و برای کم کردن این فشار باید اینترنت ثابت کشور بهبود پیدا کند.

منظومه‌های ماهواره‌ای و اینترنت ماهواره ای در حال نزدیک شدن به ما هستند و ممکن است با آمدن آن‌ها صدمات جبران ناپذیری به شبکه ملی اطلاعات کشور وارد شود. شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با این موضوع باید خدمات بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد. اگر برای مقابله با این امر تدابیر لازم در نظر گرفته نشود شبکه ملی کشور تحت الشعاع  شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ ای که اغلب آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. با این اوصاف اینترنت ثابت کشور باید توسعه پیدا کند.

درآمد زایی نامناسب شبکه اینترنت ثابت کشور از توسعه این شبکه در سال‌های اخیر جلوگیری کرده است و وزارت ارتباطات هم در این زمینه بی اهمیت بوده است. در این حوزه شبکه انحصار مخابرات در مقابل شرکت‌های FCP قرار دارد و در بخشی از قسمت‌های شبکه انحصار وجود دارد. با این اوصاف یا باید انحصار شکسته شود و یا باید شرکت مخابرات سرویس‌های لازم را با سرعت بالا ارائه کند. اگر شبکه اینترنت ثابت کشور بهبود پیدا نکند امنیت فضای مجازی روز به روز کم‌تر خواهد شد.

مرکز ملی فضای مجازی کشور مذاکرات جدیدی را با شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات آغاز کرده و هدف از این مذاکرات سرمایه گذاری برای توسعه اینترنت ثابت کشور است. شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات برای سرمایه گذاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما متأسفانه این روند به کندی پیش‌ می‌رود. برای توسعه یافتن اینترنت ثابت کشور باید این سرمایه گذاری هرچه سریع‌تر انجام شود.

ایران در حوزه اینترنت ماهواره ای وارد عمل می‌شود

علاوه بر توسعه اینترنت ثابت، شبکه موبایل هم نیازمند توسعه است تا بتواند خدمات بهتر و ارزان‌تری را در اختیار کاربران قرار بدهد. حوزه هوافضا نیز نیازمند تدابیر جدید است.  در عین حال اینترنت ماهواره ای نیز باید در حوزه بین المللی توسعه پیدا کند تا حاکمیت سرزمینی حفظ شود. برای به ثمر نشستن این موارد کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده است و مرکز ملی فضای مجازی برای رسیدگی به این موارد ظرفیت زیادی را در نظر گرفته است.