ساخت يک LED با ضخامت تنها 3 اتم !

thinnest-LED

رقابت در بخش تولید LEDها همانند دیگر بخش ها وجود دارد، رقابتی که باعث شده تا علاوه بر تولید صفحه نمایش هایی با کیفیت تر، ضخامت آنها نیز تا حدود زیادی کاهش یابد. دانشمندان دانشگاه واشنگتن یک LED توسعه دادند که تنها به اندازه سه اتم ضخامت دارد. با این ضخامت می توان آن را باریک ترین LED دنیا تا به امروز دانست. در حقیقت با داشتن دانش امروزی دیگر نمی توان چیزی باریک تر از آن ساخت.

عنصر کلیدی در ساخت این محصول، tungsten diselenide است که در واقع باریکترین نیمه هادی می باشد که تاکنون شناخته شده است. یک صفحه تک از این ماده، ضخامتی به اندازه یک دهم ضخامت یک LED معمولی دارد، اما با این ضخامت هنوز هم می تواند نوری با قابلیت اندازه گیری منتشر نماید. همچنین این صفحه ال ای دی هم قابل انعطاف می باشد و هم مستحکم.

در سطح پایه، از این تکنولوژی می توان برای مدارهای نوری، نانولیزرها و جاهای دیگری که به نور ناچیز نیاز است استفاده نمود. محققان همچنین اعلام کرده اند که از این نوع LED میتوان در دستگاه های موبایل نیز استفاده کرد. در دستگاهها و گجت های پوشیدنی هم می توان از این محصول استفاده کرد، یعنی جایی که “ضخامت” ویژگی بسیار مهمی در تولید این محصولات است.

منبع : engadget

 

This is the thinnest LED that anyone can make

Companies have been racing to slim down LED backlights as devices get ever thinner, but the University of Washington may have just beaten everyone to the finish line. Its scientists have developed an LED that, at three atoms thick, is easily the thinnest LED to date — in fact, it's impossible to build something thinner using current knowledge. The key ingredient is tungsten diselenide, the thinnest known semiconductor. A single sheet of the material is less than a tenth as thick as a conventional LED, but still emits measurable light. It's flexible and strong, too. On a basic level, the technology could be handy for optical circuits, nanolasers and other areas where miniscule lighting is necessary. However, the researchers also see uses for their LED in mobile devices — it could end up in wearables and other gadgets where even a slight difference in thickness could make a big impact.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*