رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ایران خودرو؛ مشخصات فنی،‌ امکانات، قیمت احتمالی و عکس

شرکت ایران خودرو به‌ تازگی از رانا پلاس ۶ دنده پانوراما رونمایی کرده است. برای اطلاع از ویژگی‌ها و مشخصات فنی این خودرو با ما همراه باشید.

در ابتدای هفته جاری، شرکت ایران خودرو با همکاری شرکت نیرو محرکه از رانا پلاس ۶ دنده پانوراما رونمایی کرد و مدیرعامل این خودروسازی اعلام کرد که این خودرو به زودی عرضه خواهد شد. اکنون عده زیادی می‌خواهند بدانند که قیمت رانا پلاس پلاس ۶ دنده پانوراما چقدر خواهد بود؟

در ابتدا باید از تفاوت‌های رانا پلاس پانوراما با نسخه حاضر در بازار مطلع شویم و بدانیم که اگر قیمت جدیدی برای این خودرو اعلام شود، بر اساس ارزش افزوده کدام بخش‌ها است.

تفاوت‌های نسخه جدید رانا با نسخه موجود در بازار

۱- مجهز بودن خودرو به پیشرانه TU5 پلاس با زمان بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و پمپ روغن متغیر

۲- استفاده از فرمان کمک برقی به‌جای هیدرولیک

۳- بهره‌مندی از جعبه دنده شش سرعته به‌جای جعبه دنده پنج سرعته

۴- سقف پانوراما (شیشه‌ای) با سایبان دستی

هنوز به‌طور رسمی قیمت را پلاس ۶ دنده مشخص نشده است و منابع آگاه خبر از بررسی قیمت این خودرو در سازمان‌های مربوطه داده‌اند. در حال حاضر رانا پلاس‌های تولید شده قیمت مصوب ۱۷۹ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان را در کارخانه دارا هستند و این عدد با احتساب هزینه شماره گذاری، بیمه، مالیات و … است.

تا به امروز قیمت رانا پلاس پانوراما مشخص به‌طور رسمی نشده و قطعا قیمت آن زمانی اعلام می‌شود که شرکت ایران خودرو قصد عرضه آن را داشته باشد؛ اما معیارهای قیمت گذاری رانا پلاس جدید شبیه به معیارهای قیمت گذاری پژو ۲۰۷i پانوراما است. بنابراین با درنظر گرفتن جعبه فرمان برقی، گیربکس ۶ سرعته، پیشرانه TU5 و همچنین احتساب مالیات، بیمه، شماره گذاری و… قیمت رانا پلاس جدید در محدوده ۲۵۰ میلیون تا ۲۷۰ میلیون خواهد بود.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

معرفی رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

رانا پلاس پانوراما بعد از نسخه‌های LX، LE و پلاس چهارمین عضو خانواده رانا خواهد بود و توانایی آن را دارد که در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان یک سدان کلاس B وارد بازار شود. برای این خودرو پیشرانه ‌TU5 پلاس در نظر گرفته شده است که این پیشرانه نمونه داخلی EC5 به شمار می‌رود و مجهز به فناوری CVVT ( زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها) است. وجود قابلیت‌هایی مانند پمپ روغن متغیر، سیستم جرقه زنی قوی‌تر، پاشش سوخت متفاوت و… باعث شده تا پیشرانه ۱.۶ لیتری رانا پلاس کم مصرف‌تر از نمونه‌های تولید شده باشد و از طرفی با استهلاکی کم‌تر در این خودرو به‌کار رفته است. رانا پلاس پانوراما ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتون گشتاور تولید می‌کند و به معنای ساده‌تر نسبت به‌ نمونه‌های فعلی ۵ اسب بخار بیش‌تر دارد و ۸ نیوتون گشتاور بالاتر تولید می‌کند.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

یکی از بهترین ویژگی‌های این خودرو استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که توان پیشرانه TU5 پلاس را به چرخ‌های جلوی رانا پلاس پانوراما می‌رساند، این جعبه دنده در سرعت‌های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نزدیک به ۲۰ درصد دور موتور کم‌تری را بر پیشرانه اعمال می‌کند و باعث افزایش بیشینه سرعت این خودرو شده است. از دیگر ویژگی‌های جعبه دنده ۶ سرعته دستی که روی رانا پلاس جدید با پیشرانه TU5 نصب شده می‌توان به کاهش مصرف سوخت، کاهش نفوذ صدا به کابین و شتاب بهتر اشاره کرد.

در رانا پلاس جدید به‌جای فرمان هیدرولیک از فرمان کمک برقی (EPS) استفاده می‌شود که این امر باعث شده علاوه‌بر حساسیت دقیق‌تر و نرمی بیش‌تر سامانه فرمان پذیری، استهلاک این قسمت نیز به همراه اتلاف انرژی کاهش پیدا کند. همچنین حذف پمپ هیدرولیک از محفظه موتور رانا پلاس پانوراما باعث ایجاد فضای مناسب برای تعمیرات شده است و از طرفی دیگر چیدمان پیشرانه نیز به دلیل بهره‌مندی از موتور ‌TU5 پلاس تغییر کرده است.

رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

در بحث اصول سازه و کابین، رانا پلاس جدید ساختاری شبیه به پژو ۲۰۷i صندوق‌دار پانوراما دارد و اتصال‌های مربوطه به ستون‌های A و B و C تغییر یافته است. آنتن رادیوی این خودرو به انتهای سقف رفته و در رانا پلاس پانوراما با الگوی سقف شیشه‌ای و شیشه جلوی مشابه به ۲۰۷i روبه‌رو هستیم.

مشخصات رانا پلاس ۶ دنده پانوراما

رانا پلاس جدید در بحث رفاهی و ایمنی شبیه به نسخه‌های تولید شده است، در اصل می‌توان گفت رانا پلاس جدید در بحث فنی و ساختاری نسبت به نسخه‌های فعلی متفاوت است و برای معرفی این خودرو می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها (CVVT)، پمپ روغن متغیر، ۱۱۰ اسب بخار قدرت، ۱۱۵۰ نیوتون متر، جعبه دنده ۶ سرعته دستی، فرمان کمک برقی، دیفرانسیل جلو، صندلی‌های تاشو عقب، سقف پانوراما ثابت با سایه بان دستی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کروز کنترل، تهویه دستی، بلوتوث، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه‌، ترمز EBD، ABS‌ و BA و دو کیسه هوا  نمونه‌ای از مشخصات فنی این خودرو هستند.