تعرفه اینترنت شاد گران نشد

طبق مصوبه مجلس تعرفه اینترنت شاد گران نشده است

طبق مصوبه جدید مجلس تعرفه اینترنت شاد و پیام رسان‌‌های داخلی مانند آن که تا به امروز رایگان بوده در آینده نیز رایگان خواهد ماند.

مجتبی رضاخواه عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مصوبات مربوط به قیمت اینترنت برای سال آینده مطابق با بررسی‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد که بررسی قوانین مربوط به قیمت اینترنت در بودجه از هفته گذشته شروع شده است و در هفته گذشته نیز در ارتباط با این موضوع یک سری مصوبات جدید داشتیم.

جزئیات مصوبه جدید مجلس برای تعرفه اینترنت شاد و غیره

طبق مصوبه مجلس، درآمد دولت در سال ۱۴۰۰ از محل حق الامتیاز و حق السهم اپراتورهای ارتباطی و مخابراتی با افزایش ۱۰ درصدی رو‌به‌رو خواهد شد. مجلس توقع دارد که این افزایش درآمد در ایجاد زیرساخت، توسعه زیرساخت‌ و توسعه شبکه‌های مرتبط با تلفن همراه صرف شود. از طرفی دیگر طبق مصوبه مجلس، تعرفه اینترنت برای سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نخواهد کرد و هرگونه افزایش قیمت اینترنت غیرقانونی محسوب می‌شود.

رضاخواه در ادامه اظهار کرد که به‌منظور حمایت از محتوای داخلی و پیام رسان‌های بومی، به دنبال کاهش قیمت اتصال به پیام رسان‌های داخلی هستیم و طبق مصوبه دیروز مجلس، تعرفه استفاده از پیام رسان‌های داخلی در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد از نرخ ترافیک پیام رسان‌های خارجی خواهد رسید، یعنی سقف قیمت اینترنت برای پیام رسان‌های داخلی، ۲۰ درصد سقف قیمت اینترنت برای پیام رسان‌های خارجی خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد ابهامی که برای اتصال به بعضی از پیام رسان‌های داخلی مانند شاد به وجود آمده است، به شکلی که گفته شده تا قبل از این تعرفه پیام رسان شاد رایگان بوده است؛ اما طبق مصوبه جدید مجلس مشمول پرداخت هزینه می‌شود توضیح داد که درمورد این که شاد یک پیام رسان محسوب می‌شود یا نه بحث‌های زیادی وجود دارد. حتی اگر این سامانه آموزشی را یک پیام رسان در نظر بگیریم، امروز مجلس ابهامات به‌وجود آمده در ارتباط با این موضوع را برطرف کرد.

بر طبق این ترافیک اتصال به پیام‌ رسان‌هایی که تا به امروز رایگان محاسبه می‌شده است، در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان رایگان محاسبه می‌شود و پیام رسان‌های دیگر هم با تعرفه یک پنجم ترافیک خارجی، برای کاربر محاسبه خواهند شد. بنابراین اگر نرخ اتصال به پیام رسان داخلی تا به حال برای مصرف کننده بیش از ۲۰ درصد ترافیک خارجی محاسبه می‌شده است، درحال حاضر برای آن سقف ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. تا قبل از این گفته شده بود که تعرفه اتصال پیام رسان‌ها یک سوم ترافیک خارجی است که مجلس در مصوبه جدید خود این عدد را یه یک پنجم کاهش داده است، علاوه‌بر این تعرفه اینترنت شاد و سامانه‌های مانند آن که تاکنون رایگان بوده از این به بعد نیز رایگان خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد که این مصوبات طبق پیشنهادات نمایندگان مجلس در قسمت درآمدی بودجه ۱۴۰۰ به تصویب درآمده و لازم است که برای تأیید نهایی در اختیار شورای نگهبان قرار بگیرد.